Motor Rijbewijs hoe zit dat tegenwoordig

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Hoi,

Deze ouwe rot heeft zijn motorrijbewijs nog met een L plaatje 5 km zone gehaald en nu vraag ik mij af hoe dit tegenwoordig is?

Vroeger deed ik theorie wat geldig was voor motor en auto (met aanhangwagen) en daarnaast apart motor en auto praktijk test..

Hoe zit dat tegenwoordig?
 

Spider

A dirty mind is a joy forever!
Donateur
17 aug 2001
97.243
13
Vlakbij Utrecht
Er is al een tijd aparte theorie voor motor en auto. De vragen zijn nu iets meer gericht op het voertuig.

>> Algemeen. V&O is voor vragen en opmerkingen over het forum zelf.

 

Fully

MF veteraan
6 jun 2003
14.110
0
Ermelo
En verder moet je voor de motor nu twee examens (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming) afleggen en hebben we de zware en lichte categorie.
 

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Hoi,

Deze ouwe rot heeft zijn motorrijbewijs nog met een L plaatje 5 km zone gehaald en nu vraag ik mij af hoe dit tegenwoordig is?

Vroeger deed ik theorie wat geldig was voor motor en auto (met aanhangwagen) en daarnaast apart motor en auto praktijk test..

Hoe zit dat tegenwoordig?

Apart theorie examen. Dit certificaat blijft dan een jaar geldig.
Als je al een autorijbewijs hebt mag je meteen beginnen met lessen op de motor, anders eerst theorie examen doen.
Daarna moet je eerst een examen doen voor bijzondere verrichtingen en daarna verkeersdeelname. Hier moet minimaal een week tussen zitten en maximaal een jaar.


Theorie examen bestaat uit 50 vragen, veelal ja/nee vragen, abc vragen die gaan over "wie heeft er voorrang en wie mag daara" en wat open vragen (misschien 2 of 3 in het hele examen) die bvb gaan over hoe lang de groene kaart geldig is of hoeveel meter je voor een uitvoegstrook richting aan moet geven.


Bijzondere verrichtingen examen bestaat uit:
1: lopen met de motor en gebruik van de standaard (één daarvan is verplicht);
2: verrichtingen bij lage snelheid (zes oefeningen, waarvan één verplicht en één naar keuze);
3: verrichtingen bij hogere snelheid (twee oefeningen, beide verplicht);
4: remoefeningen (drie oefeningen, waarvan één verplicht en één naar keuze).
Naast de vijf verplichte oefeningen kan de examinator uit de overige zeven er twee kiezen.

Je mag elke oefening een keer overdoen als het fout gaat. Je moet minimaal 5 verrichtingen correct uitvoeren en van elk cluster (1 tm 4) moet er minstens 1 verrichting goed zijn, wil je slagen.


Examen verkeersdeelname duurt 55 minuten en dat is een stukje rijden met een auto achter je waarin de examinator en de instructeur zitten.


Edit: Als je jonger dan 21 bent als je het examen doet dan doe je examen op een 25kw motor. Na 2 jaar krijg je dan het extra stempeltje en mag je vol vermogen rijden. Ook als je examen doet op een 25kw voertuig wanneer je 20 jaar bent, moet je nog steeds 2 jaar wachten voordat je vol vermogen mag of na je 21e opnieuw examen doen. Als je na je 21e examen doet kun je zelf kiezen.
 
Laatst bewerkt:

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Apart theorie examen. Dit certificaat blijft dan een jaar geldig.
Als je al een autorijbewijs hebt mag je meteen beginnen met lessen op de motor, anders eerst theorie examen doen.
Daarna moet je eerst een examen doen voor bijzondere verrichtingen en daarna verkeersdeelname. Hier moet minimaal een week tussen zitten en maximaal een jaar.


Theorie examen bestaat uit 50 vragen, veelal ja/nee vragen, abc vragen die gaan over "wie heeft er voorrang en wie mag daara" en wat open vragen (misschien 2 of 3 in het hele examen) die bvb gaan over hoe lang de groene kaart geldig is of hoeveel meter je voor een uitvoegstrook richting aan moet geven.


Bijzondere verrichtingen examen bestaat uit:
1: lopen met de motor en gebruik van de standaard (één daarvan is verplicht);
2: verrichtingen bij lage snelheid (zes oefeningen, waarvan één verplicht en één naar keuze);
3: verrichtingen bij hogere snelheid (twee oefeningen, beide verplicht);
4: remoefeningen (drie oefeningen, waarvan één verplicht en één naar keuze).
Naast de vijf verplichte oefeningen kan de examinator uit de overige zeven er twee kiezen.

Je mag elke oefening een keer overdoen als het fout gaat. Je moet minimaal 5 verrichtingen correct uitvoeren en van elk cluster (1 tm 4) moet er minstens 1 verrichting goed zijn, wil je slagen.


Examen verkeersdeelname duurt 55 minuten en dat is een stukje rijden met een auto achter je waarin de examinator en de instructeur zitten.

Hoeveel vragen mag je fout hebben van de 50 want ik zit mij zelf hier te testen en vroeger zou ik geslaagd zijn. Alleen die spoorwegovergang borden blijft lastig om te te onthouden..
 

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Hoeveel vragen mag je fout hebben van de 50 want ik zit mij zelf hier te testen en vroeger zou ik geslaagd zijn. Alleen die spoorwegovergang borden blijft lastig om te te onthouden..
Sorry!! Vergeten te vermelden: je moet er 44 goed hebben tegenwoordig. Dus 6 fouten en dan ben je geslaagd.

Maar in hemelsnaam: sommige vragen slaan helemaal nergens op dus pin je niet vast op het resultaat..

En idd: spoorwegovergangen zijn ook mijn zwak :)
 

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Sorry!! Vergeten te vermelden: je moet er 44 goed hebben tegenwoordig. Dus 6 fouten en dan ben je geslaagd.

Maar in hemelsnaam: sommige vragen slaan helemaal nergens op dus pin je niet vast op het resultaat..

En idd: spoorwegovergangen zijn ook mijn zwak :)

Wauw zat ik op het randje goed..
;)

Zitten er tegenwoordig ook milieuvragen tussen?
 

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Waar kan ik de officiele theorieexamen boeken verkrijgen?

Ik ga mezelf eens grondig testen..en nu niet allemaal schreeuwen ja doe dat.. ;)
 

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Cluster 1
Lopen met de motor en gebruik van de standaard.

Achteruit lopend parkeren
Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit lopend parkeren. In deze verplichte oefening moet de kandidaat aan de rechterzijde van de rijbaan lopen met de motor aan de hand, deze daarna achteruit parkeren in een parkeervak en op de standaard zetten. Vervolgens moet de kandidaat de motor weer van de standaard halen en rechts het parkeervak uitlopen.



Cluster 2
Verrichtingen bij lage snelheid

Langzame slalom
Een verplicht onderdeel van het tweede cluster is de langzame slalom. De tussenafstand van de pylonen is hierbij drie meter. De snelheid is niet aangegeven, maar gezien de geringe tussenafstand ligt een stapvoets tempo voor de hand. Het gebruik van de achterrem en koppeling is bij deze oefening toegestaan. Van belang bij deze oefening is de combinatie van langzaam rijden en het behouden van de balans.



Wegrijden uit parkeervak
Bij deze oefening rijdt de motorrijder vanuit stilstand uit een parkeervak waarna hij een haakse bocht maakt en enkele meters rechtuit rijdt. Het parkeervak is twee meter breed en drie meter lang, de rijbaanbreedte is drie meter. Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd een scherpe bocht weet te maken, direct na het wegrijden.


Slalom met stops
Bij de slalom met twee stops staan de poortjes links en rechts verspringend achter elkaar met een stop kort voor een linkerbocht en een stop kort voor een rechterbocht. De pylonen staan drie meter uit de aslijn en acht meter achter elkaar. Het gaat bij deze oefening om een combinatie van beheersing van de koppeling, stuurgedrag, kijktechniek en de balans van de bestuurder.


Overige oefeningen
De examinator heeft naast de twee bovenstaande oefeningen ook de keuze uit de volgende oefeningen:
- denkbeeldige acht;
- stapvoets rijden;
- halve draai (links-of rechtsom).

Deze oefeningen zijn nauwelijks veranderd.


Cluster 3
Verrichtingen bij hogere snelheid

Uitwijkoefening
Cluster drie bestaat uit twee oefeningen die beide verplicht zijn. Bij de uitwijkoefening komt de kandidaat met vijftig kilometer per uur aanrijden door de poort. Vijftien meter na de poort moet hij bij een muurtje van pylonen uitwijken. Daarna keert hij of zij weer terug naar de eigen weghelft.


Snelle slalom
Bij de, eveneens verplichte, snelle slalom zijn zes pylonen met een tussenafstand van acht meter opgesteld. Het is de bedoeling om de slalom bij een snelheid van minstens dertig kilometer per uur met trekkende motor vloeiend en gelijkmatig te voltooien.



Cluster 4
Remoefeningen

Noodstop
In het vierde cluster is de noodstop de verplichte oefening. Hier moetje een poortje passeren en bij vijftig kilometer per uur maximaal remmen om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Daarbij mag je de controle over de motor.


Precisiestop
Bij de precisiestop gaat het erom dat de kandidaat bij een snelheid van vijftig kilometer per uur op een aangegeven punt begint te remmen. Daarna moet hij de motor door gelijkmatig remmen zeventien meter verderop tot stilstand brengen. Naast de precisiestop kan de examinator ook nog kiezen voor de stopproef als tweede oefening.


Exameneisen
De kandidaat mag elke oefening bij een negatief resultaat één keer overdoen. Het resultaat van de oefening uit het eerste cluster (achteruit lopend parkeren) telt ook mee. De kandidaat moet van elk van de overige drie clusters er in ieder geval één voldoende hebben. Om te slagen moet de kandidaat in totaal vijf verschillende bijzondere verrichtingen succesvol afronden.
 

stekman

MF veteraan
15 mei 2003
8.097
2
53
spijkenisse
maar eh, ik begrijp uit een aantal posts van je dat je je rbw kwijt bent? Hoe komt dat, ik heb al gezocht (ja ben nieuwsgierig) maar kan het niet vinden
 

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Cluster 1
Lopen met de motor en gebruik van de standaard.

Achteruit lopend parkeren
Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit lopend parkeren. In deze verplichte oefening moet de kandidaat aan de rechterzijde van de rijbaan lopen met de motor aan de hand, deze daarna achteruit parkeren in een parkeervak en op de standaard zetten. Vervolgens moet de kandidaat de motor weer van de standaard halen en rechts het parkeervak uitlopen.
(Afbeelding)


Cluster 2
Verrichtingen bij lage snelheid

Langzame slalom
Een verplicht onderdeel van het tweede cluster is de langzame slalom. De tussenafstand van de pylonen is hierbij drie meter. De snelheid is niet aangegeven, maar gezien de geringe tussenafstand ligt een stapvoets tempo voor de hand. Het gebruik van de achterrem en koppeling is bij deze oefening toegestaan. Van belang bij deze oefening is de combinatie van langzaam rijden en het behouden van de balans.
(Afbeelding)


Wegrijden uit parkeervak
Bij deze oefening rijdt de motorrijder vanuit stilstand uit een parkeervak waarna hij een haakse bocht maakt en enkele meters rechtuit rijdt. Het parkeervak is twee meter breed en drie meter lang, de rijbaanbreedte is drie meter. Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd een scherpe bocht weet te maken, direct na het wegrijden.
(Afbeelding)

Slalom met stops
Bij de slalom met twee stops staan de poortjes links en rechts verspringend achter elkaar met een stop kort voor een linkerbocht en een stop kort voor een rechterbocht. De pylonen staan drie meter uit de aslijn en acht meter achter elkaar. Het gaat bij deze oefening om een combinatie van beheersing van de koppeling, stuurgedrag, kijktechniek en de balans van de bestuurder.
(Afbeelding)

Overige oefeningen
De examinator heeft naast de twee bovenstaande oefeningen ook de keuze uit de volgende oefeningen:
- denkbeeldige acht;
- stapvoets rijden;
- halve draai (links-of rechtsom).

Deze oefeningen zijn nauwelijks veranderd.


Cluster 3
Verrichtingen bij hogere snelheid

Uitwijkoefening
Cluster drie bestaat uit twee oefeningen die beide verplicht zijn. Bij de uitwijkoefening komt de kandidaat met vijftig kilometer per uur aanrijden door de poort. Vijftien meter na de poort moet hij bij een muurtje van pylonen uitwijken. Daarna keert hij of zij weer terug naar de eigen weghelft.
(Afbeelding)

Snelle slalom
Bij de, eveneens verplichte, snelle slalom zijn zes pylonen met een tussenafstand van acht meter opgesteld. Het is de bedoeling om de slalom bij een snelheid van minstens dertig kilometer per uur met trekkende motor vloeiend en gelijkmatig te voltooien.
(Afbeelding)


Cluster 4
Remoefeningen

Noodstop
In het vierde cluster is de noodstop de verplichte oefening. Hier moetje een poortje passeren en bij vijftig kilometer per uur maximaal remmen om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Daarbij mag je de controle over de motor.
(Afbeelding)

Precisiestop
Bij de precisiestop gaat het erom dat de kandidaat bij een snelheid van vijftig kilometer per uur op een aangegeven punt begint te remmen. Daarna moet hij de motor door gelijkmatig remmen zeventien meter verderop tot stilstand brengen. Naast de precisiestop kan de examinator ook nog kiezen voor de stopproef als tweede oefening.
(Afbeelding)

Exameneisen
De kandidaat mag elke oefening bij een negatief resultaat één keer overdoen. Het resultaat van de oefening uit het eerste cluster (achteruit lopend parkeren) telt ook mee. De kandidaat moet van elk van de overige drie clusters er in ieder geval één voldoende hebben. Om te slagen moet de kandidaat in totaal vijf verschillende bijzondere verrichtingen succesvol afronden.

Hey goed man kom ik aan dat programma of heb je die fotos gescand?

Proggie hoe heet dat?
 

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Zoiets en daar laten we het maar bij..

Oke is prima. Zorg ervoor dat je wat rijlessen o.i.d. neemt. Lijkt me niet geheel onverstandig.

Als je ook opnieuw theorie examen moet doen, koop ff een boekje en een cd-rom, paar daagjes oefenen en dan ben je er al.
 

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Hey goed man kom ik aan dat programma of heb je die fotos gescand?

Proggie hoe heet dat?
Nee, die heb ik eerlijk gezegd gepikt van een site. O-)
Er is wel een programma waarmee je kunt oefenen. Simulatie. Als je wilt kan ik het opzoeken maar ik ben niet echt van mening dat je daar mee leert motorrijden. Het maakt je attent op dingen als kijken en knipperen. Stoplichten en voetgangers maar als je altijd al hebt gereden dan denk ik wel dat je dat niet nodig hebt.
 

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Oke is prima. Zorg ervoor dat je wat rijlessen o.i.d. neemt. Lijkt me niet geheel onverstandig.

Als je ook opnieuw theorie examen moet doen, koop ff een boekje en een cd-rom, paar daagjes oefenen en dan ben je er al.

Ik had een paar koeien aangereden en geen voorrang verleend aan de boer met koeien. Zeg ik wat zit je nout te sjeiken man ze gaan toch naar de Mac..werd die link snap jij dat ;) Maar goed moest toch iets verzinnen ;)
 

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Ik had een paar koeien aangereden en geen voorrang verleend aan de boer met koeien. Zeg ik wat zit je nout te sjeiken man ze gaan toch naar de Mac..werd die link snap jij dat ;) Maar goed moest toch iets verzinnen ;)
Nou daar snap ik ook niks van, bespaar je die boer de kosten van een stroomstoot is het nog niet goed })
 
Status
Niet open voor verdere reacties.