Motor Rijbewijs hoe zit dat tegenwoordig

Status
Niet open voor verdere reacties.
zozo, eerlijk is eerlijk ik vind die nieuwe oefeningen er niet gemakkelijk uit zien. En het zijn er zoveel!!
Op die foto's heeft de bestuurder trouwens een mooie vlakke ruimte om te oefenen. Toen ik afreed deed ik mijn bijzondere verrichtingen op een parkeerplaats met goten, stoepranden, putdeksels enz. Als je de remproef met 50kmph moest doen moest je eerst met die snelheid door een bocht komen en de putten ontwijken voor je op een recht stukje kwam waar je kon remmen. En ook de slalom viel niet mee met putdeksels in de weg. En vooruit misschien heb ik ook niet de aanleg voor dat soort oefeningen. Maar wel in 1x geslaagd. Denk niet dat ik dat red met het huidige examen. Zeker niet binnen de 20 uur.
Ben blij dat ik nog het oude examen deed.
 
zozo, eerlijk is eerlijk ik vind die nieuwe oefeningen er niet gemakkelijk uit zien. En het zijn er zoveel!!
Op die foto's heeft de bestuurder trouwens een mooie vlakke ruimte om te oefenen. Toen ik afreed deed ik mijn bijzondere verrichtingen op een parkeerplaats met goten, stoepranden, putdeksels enz. Als je de remproef met 50kmph moest doen moest je eerst met die snelheid door een bocht komen en de putten ontwijken voor je op een recht stukje kwam waar je kon remmen. En ook de slalom viel niet mee met putdeksels in de weg. En vooruit misschien heb ik ook niet de aanleg voor dat soort oefeningen. Maar wel in 1x geslaagd. Denk niet dat ik dat red met het huidige examen. Zeker niet binnen de 20 uur.
Ben blij dat ik nog het oude examen deed.

Zon noodstop zit ik ook niet op te wachten met die kut gsx1100f remmen (lullig remschijfje) van me ..als di gsxr nog had werden het mooie stoppies of is dat niet toegestaan?

Maar ja ik heb er nu stalen leidingen voor opgezet maar kan ze nu niet testen..ze rijden als gieren in de buurt, kijken of ze me kunnen betrappen op illegaal rijden.
 
Lol dat programma alleen zitten er geen versnellingen op geloof ik..

Beetje moeite met de toetsen maar als je daaraangewend bent best bruikbaar.
 
begrijp ik nou (van een post op de 1e pagina) dat als je je auto rijbewijs hebt geen theorie meer hoeft te doen? Ik had in m'n kop zitten dat er een aparte moterfiets theorie was ...
Zou best relaxed zijn :D
 
Super man! Bedankt!

Gaan we ons even flink in verdiepen. Zit er ook een test bij met rijden op het achterwiel? ;) Dit is een joke dus voordat er weer van die ronde tafel oraalridders langs komen..
Hulp nodig met oefenen :P
Ik help je graag met achterwiel rijden :D
En ook met remstoppies :P

Maar nee je moet alles dus rustig doen, en met je motortje is rem proef nog steeds prima te doen..

Als je die dingen ook allemaal krijgt..
Uitwijk oefening is trouwens leuk om te doen..
En precisie stop is klote om die correct uit te voeren
 
begrijp ik nou (van een post op de 1e pagina) dat als je je <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=auto&v=56">auto</a> rijbewijs hebt geen theorie meer hoeft te doen? Ik had in m'n kop zitten dat er een aparte moterfiets theorie was ...
Zou best relaxed zijn :D

nee he!! vroeger was dat misschien zo maar nu ZEKER niet meer. Je moet gewoon 50 theorie vragen beantwoorden. (lees ook de vorige posts)
 
Hulp nodig met oefenen :P
Ik help je graag met achterwiel rijden :D
En ook met remstoppies :P

Maar nee je moet alles dus rustig doen, en met je motortje is rem proef nog steeds prima te doen..

Als je die dingen ook allemaal krijgt..
Uitwijk oefening is trouwens leuk om te doen..
En precisie stop is klote om die correct uit te voeren

Ik heb geen oefening nodig zijn gewoon kutremmen icm kutvoorvork & kutklauwen, inmiddels alles vervangen, andere klauwen, poten, leidingen, handles. Moet alleen weer alles ooit afbouwen want mijn stuurlagers zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Als die origineel is weegt dat kreng 230 kilo..lekker licht hé NOT...Nu alleen dat blok nog overzetten met 13000 km..nieuw of niet ;) Op zijn achterwiel krijg ik dat kreng ook wel maar ja het is wel minder makkelijk in verhouding tot zijn gsxR beetje rollen, toeren, gas dicht en hoppa gaat die maar fijn voelt deze niet aan. Beetje TOPzwaar..dus kopzwaar. Ik had de hele unit even los in originele staat tering dat ding weegt wel minstens 15 kg

Kan trouwens nergens oefenen, ben ik gelijk de lul met die aasgieren hier.

Precisie stop is idd klote..
 
Hallo Sorry dat ik deze topic weer even omhoog schop maar ik denk dat mijn vraag wel in dit topic thuishoort.

Exameneisen
De kandidaat mag elke oefening bij een negatief resultaat één keer overdoen. Het resultaat van de oefening uit het eerste cluster (achteruit lopend parkeren) telt ook mee. De kandidaat moet van elk van de overige drie clusters er in ieder geval één voldoende hebben. Om te slagen moet de kandidaat in totaal vijf verschillende bijzondere verrichtingen succesvol afronden.

Betekend dat nou dat als ik bijvoorbeeld de precisiestop 2x achter elkaar fout doe. Maar de rest wel goed uitvoer ik toch geslaagd ben? Of betekend dit dat je van de 7 oefeningen op je examen er minstens 5 in 1x goed moet doen?

Ik heb namelijk 30 augustus dat eerste examen. Alle oefeningen gaan vrij eenvoudig, maar bij die precisiestop sta ik steeds net iets te vroeg stil. En ik zou het zwaar naadje vinden om op 20 CM te zakken om het zo maar ff te zeggen ;)
 
begrijp ik nou (van een post op de 1e pagina) dat als je je auto rijbewijs hebt geen theorie meer hoeft te doen? Ik had in m'n kop zitten dat er een aparte moterfiets theorie was ...
Zou best relaxed zijn :D

nee moet je wel. Regels is nu dat je OF een theorieexam van max 1 jaar oud OF rijbewijs nodig hebt OM TE BEGINNEN MET LESSEN (heb je dus beiden niet, mag je ook niet aan de les beginnen). Voor het examen echter heb je wel een theoriecertificaat voor Motor nodig, die moet je dus wel behalen (maar dus voor het examen, je kunt al wel met lessen beginnen als je B hebt).

Voor exam1 zijn er tegenwoordig i.d.d. 12, waarvan 5 verplicht, en 2 anderen kiest de examinator, daarvan is er 1 een remproef. Je mag elke oefening 1 keer overdoen, en dan (dus met elke een keer overdoen) moet je er 5 van de 7 goed hebben. Dus eigenlijk heb je 14 pogingen waarvan er 5 goed moeten :+

1 ding is belangrijk. Vallen mag, geen probleem, echt NIET TIJDENS HET REMMEN. Als je van of naar een proef rijd, of tijdens een remproef, en je remt jezelf onderuit, ben je automatisch en meteen gezakt.

De oefeningen die je verplicht krijgt is:
1- Noodstop (50km per uur aankomen rijden, alles mag behalve vallen, met doel zo snel mogelijk stil staan..... ik deed het met blokkerend voor en achterwiel :o )
2- Uitwijking. Met 50 aan komen rijden, gas los, links rechts, en pas daarna remmen.
3- Lopen met de motor, parkeervak op middenbok. Mag niet vallen. Vooruit lopen met handen aan het stuur, achteruit met 1 hand op stuur, en rechterhand op zadel. Op middenbok zetten, en eraf halen. Niet omvallen dus (stuur dus iets naar rechts, zodat hij naar je lichaam hangt). Vergeet niet in de N te zetten, anders loopt het moeilijk :+
4- Korte Slalom: Pionnen 3 meter uit elkaar, 6 pionnen.
5- Grote Slalom: Pionnen op 6 meter, 6 stuks, minimaal 30, constante snelheid

Dan krijg je als keuze 1 van de andere 2 remproeven:
6- Remproef: Zo snel mogelijk remmen, met terugschakelen en landen op rechter voetje. Je komt aanrijden met 50 in de 3e versnelling.
7- Presisie stop: Idem remproef, echter nu precies met je voorband tussen 2 pionnen, geleidelijk remmen (dus niet dat hij nog uit de veering moet, en ook niet dat je halverwege de rem moet loslaten)

Dan heb je uit de andere 5 nog een keuze, vaak uit parkeervak of stops en remmen.
8-Vanuit stilstand uit parkeervak rijden, zonder steppen enzo. Links of rechts om, examinator kiest. Zet je voet op de grond waar je naartoe gaat, dan is je motor al de goede kant op gekant (dus bij linksaf, linker voet)
9-Stops met remmen. Is een slalom. Je begint uit stilstand, maakt een bochtje, remt dan rustig en netjes tussen 2 pionnen. Trekt weer op met meteen een bochtje, nog een bochtje, en weer stil staan. Weer wegrijden en nog een bochtje. Is dus een combo van slalom en parkeervak wegrijden.
10-Het achtje. Wordt ook vaak gedaan. Kom binnenrijden met trekkende motor aan de rechterkant van het rechthoek (trekkende motor=achterrem inhouden). Bocht van 270 graden naar links, meteen helemaal naar rechts, 360, en dan klein knikje naar links en rechtdoor wegrijden. Let op dat je na de bocht naar links en het begin van die naar rechts, goed ruim langs de rand rijd. Meeste mensen gebruiken de achterste meter ofzo niet, en komen dan voor dat laatste knikje niet goed uit, waardoor dit een rotoefening is voor velen.
11- De halve draai. Linksom en rechtsom, idem achtje, maar dan dus 1 bochtje van 180 graden.
12- Stapvoets rijden. Instrukteur loopt, jij door spelen met motor en koppeling blijft naast hem rijden met gelijke snelheid.

Ik heb bij een stuk of 15 examens gekeken, en naast de verplichte en de extra remproef, worden uit de andere 5 meestal het parkeervak rijden genomen, soms een achtje, en soms remmen en stops. De anderen heb ik nog niet voorbij zien komen. Parkeervak en stops zijn de moeilijkeren, die kiezen ze dus vaak.

Belangrijk nog voor examen: Je moet langebroek en jas hebben, handschoenen, en schoenen die je enkels bedekken. En de helm natuurlijk. Het liefst speciefiek bedoelt voor motor en reflecterend. Beste is dus wel een goede motorjas en broek te hebben, geeft een examinator toch vaak een betere indruk dan als je met een zomerjas en spijkerbroek langskomt, en bovendien voor je eigen veiligheid.

Suc6
 
Bedankt voor het antwoord! Heel fijn om te weten dat het niet meteen dodelijk is mocht ik op het examen bij de precisiestop weer 30 CM te vroeg stil staan. :) De rest is redelijk makkelijk dus ik maak me geen zorgen meer voor dat examen 8-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan