Motor rijbewijs

vinnie02

Rookie
11 mrt 2007
4
0
Eijsden (zuid-limburg)
Hoii beste forumers.

Ik ben bijna 18 maar ik hoorden vandaag van iemand dat je dan niet voor je motor rijbewijs kan beginnen moet je 20 voor zijn tegewoordig zei die gene kan mij iemand vertellen of dat klopt?
 
nee dit klopt niet.

Het is echter wel zo dat je van 18 t/m 20 op een lichte motor moet afrijden. ben je 21 of ouder dan mag/kan je afrijden op een zware motor. dat is het enigste wat er is..

dus met andere woorden. wil je liever op een opgevoerde brommer rijden (no offense hoor) of wil je meteen alles rijden wat je leuk vind.

ur choice
 
die gene heeft geen gelijk. Je kan kan nu lessen en je pappiertje halen voor een licht rijbewijs. Dat betekend dat je daarmee alleen een motor met een vermogen tot 25 kw mag rijden. Heb je dit 2 jaar dan kun je eventueel weer rijles nemen voor een vol vermogen rbw, maar handiger is het te wachten tot je 21 bent want dan krijg je automatisch een vol vermogen rbw :)
 
Laatst bewerkt:
18 t/m 20 jaar: rij je af op een 25kw motor ( en ben je verplicht om 2 jaar op een motorfiets te rijden die 25kw heeft of minder )
Na de verplichte 2 jaren rijden op 25kw zal je rijbewijs automatisch veranderen in een rijbewijs voor volvermogen.


21 jaar en ouder: je rijd af op een volvermogen motor. na het behalen van je rijbewijs mag je rijden op elke fiets die jij maar wilt.


Je hebt dus 2 opties:

1. snel je rijbewijs halen en ervaring opdoen op een lichte motorfiets.
2. wachten tot je 21 ben en dan meteen op alles mogen rijden.



groeten Rizzo :W
 
18 t/m 20 jaar: rij je af op een 25kw motor ( en ben je verplicht om 2 jaar op een motorfiets te rijden die 25kw heeft of minder )
Na de verplichte 2 jaren rijden op 25kw zal je rijbewijs automatisch veranderen in een rijbewijs voor volvermogen.


21 jaar en ouder: je rijd af op een volvermogen motor. na het behalen van je rijbewijs mag je rijden op elke fiets die jij maar wilt.


Je hebt dus 2 opties:

1. snel je rijbewijs halen en ervaring opdoen op een lichte motorfiets.
2. wachten tot je 21 ben en dan meteen op alles mogen rijden.



groeten Rizzo :W
:^ Dit klopt beter dan mijn verhaal O-)

Was dan zeker zo dat als je 1 dag voor je 21e verjaardag je 25kw rbw haalt je dan nog 2 jaar moet wachten tenzij je na je 21e, binnen die 2 jaar, opnieuw lest voor een "normaal" rbw :o
 
:^ Dit klopt beter dan mijn verhaal O-)

Was dan zeker zo dat als je 1 dag voor je 21e verjaardag je 25kw rbw haalt je dan nog 2 jaar moet wachten tenzij je na je 21e, binnen die 2 jaar, opnieuw lest voor een "normaal" rbw :o

haal je idd 1 dag voor je 21e je RBW dan zit je 2 jaar aan 25kw vast.

Ben je het wachten zat kan je eventueel opnieuw afrijden (zou een stomme aktie zijn naar mijn idee maar goed).
Dan moet je opnieuw AVB en AVD behalen.
Met een beetje pech is je theorie ook verlopen (dus kan je die ook opnieuw halen :) )
 
Dat word dus gewoon wachten.
iedereen bedankt voor de reacties.
En sparen dat ik ook op een dikke kan rijden :Y
Maar die 25 kw hoeveel cc of pk is dat?
 
Laatst bewerkt:
25 kw is ongeveer 35 pk. In cc kan dat vanalles zijn al zie je volgens mij zelden 25 kw fietsen met meer dan 600 cc.
 
Je kunt prima 25 kw rijden hoor, ik heb zelf toen een CBR 600 Rossi gehad, met als idee om hem daarna weer op vol vermogen te laten zetten. Kun je toch rijden en kun je toch op een mooie fiets. Maar zo zijn er voldoende motoren waar het wel mee kan.

Maris
 
die gene heeft geen gelijk. Je kan kan nu lessen en je pappiertje halen voor een licht rijbewijs. Dat betekend dat je daarmee alleen een motor met een vermogen tot 25 kw mag rijden. Heb je dit 2 jaar dan kun je eventueel weer rijles nemen voor een vol vermogen rbw, maar handiger is het te wachten tot je 21 bent want dan krijg je automatisch een vol vermogen rbw :)


Fout, op je 18de rijbewijs halen:
na 2 jaar naar gemeentehuis voor het zware rijbewijs.
na 2 jaar gaat is je rijbewijs automatisch A-zwaar geldig :)
Niks nieuw examen doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat word dus gewoon wachten.
iedereen bedankt voor de reacties.
En sparen dat ik ook op een dikke kan rijden :Y
Maar die 25 kw hoeveel cc of pk is dat?


Wachten :?
Egnie!!

Lekker gaan lessen (eerst maar afwachten hoe lang je daar mee bezig bent...)
en dan heerlijk rijden op een 25kW.

Is geen straf, is geen probleem, kom je ook mee weg, ook tegen de berg op,
enzovoort.

Koop een niet al te dure beginmotor, dan kun je in die 2 jaar verder sparen voor
een mooie zware motor.

Fout, want je 25kw periode gaat pas in als jij je RB hebt opgehaald :W

Die mag je even uitleggen.

Natuurlijk gaat die periode pas in als je je rijbewijs op zak hebt.
Maar....
Als jij met 18 jaar en 3 maanden je A-licht haalt,
dan kun je met 20 jaar en 3 maanden (en een dag :? ) naar het gemeentehuis
voor een het zware rijbewijs.
Dan hoef je dus geen nieuw examen te doen, EN niet nog eens 9 maanden te wachten.
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt rijden begin je toch lekker 25 kw, heb ik ook gedaan, ben inmiddels wel 21, maar geen zin om opnieuw af te rijden.

Ik was op mijn motor (Honda CB250, 15kW) gister nog bijna mijn rijbewijs kwijt geweest volgens oom agent, dus dat gaat hard zat.
 
Wachten :?
Egnie!!

Lekker gaan lessen (eerst maar afwachten hoe lang je daar mee bezig bent...)
en dan heerlijk rijden op een 25kW.

Is geen straf, is geen probleem, kom je ook mee weg, ook tegen de berg op,
enzovoort.

Koop een niet al te dure beginmotor, dan kun je in die 2 jaar verder sparen voor
een mooie zware motor.Die mag je even uitleggen.

Natuurlijk gaat die periode pas in als je je rijbewijs op zak hebt.
Maar....
Als jij met 18 jaar en 3 maanden je A-licht haalt,
dan kun je met 20 jaar en 3 maanden (en een dag :? ) naar het gemeentehuis
voor een het zware rijbewijs.
Dan hoef je dus geen nieuw examen te doen, EN niet nog eens 9 maanden te wachten.

Opnieuw fout. Als je je 25 KW rijbewijs hebt gehaald en je rijbewijs ophaalt, staat de ingangsdatum en het stempel voor je zware rijbewijs er al in. Alleen gaat deze dan twee jaar na dagtekening pas in :)
Je hoeft niet terug, gaat dus vanzelf. Maar wel pas vanaf het moment dat je je 25 KW rbw hebt laten maken.
 
dan wacht ik nog maar een paar jaartjes want dat is weinig dan spaar ik in een keer door voor een mooie ;) ;)

Pffrrrt :+

Genoeg hard te rijden op een 25 KW machine hoor.
Heb het zelf twee jaar gedaan, en je bochtensnelheid kan even hoog zijn als een vol vermogen motor. Dus je hebt genoeg om te oefenen.

Of je moet alleen maar hard rechtuit willen.
 
Dat word dus gewoon wachten.
iedereen bedankt voor de reacties.
En sparen dat ik ook op een dikke kan rijden :Y
Maar die 25 kw hoeveel cc of pk is dat?

Meer dan genoeg voor de nederlandse wegen en snelheidslimieten. 25kw is ongeveer 35pk (correct me if i'm wrong) en de motortjes zijn behoorlijk licht. Kun je veel plezier mee hebben.
Het aantal cc's maakt niet uit, je moet onder een bepaalde kw/kg grens blijven en het totaal vermogen moet onder de 25kw blijven.

Mijn vriendin heeft een tijdje een yamaha xv250 gehad, dat is een 25kw choppertje, en ondanks dat ik een 90pk bmw heb, reed ik best graag op dat motortje. Veel koppel, lekker geluidje en haalde 140km/h.

Dat lijkt weinig, maar op een 80km weg kun je er je rijbewijs mee kwijtraken. Voor alle wegen buiten de snelweg heb je meer dan genoeg por om lekker te kunnen rijden.
 
Opnieuw fout. Als je je 25 KW rijbewijs hebt gehaald en je rijbewijs ophaalt, staat de ingangsdatum en het stempel voor je zware rijbewijs er al in. Alleen gaat deze dan twee jaar na dagtekening pas in :)
Je hoeft niet terug, gaat dus vanzelf. Maar wel pas vanaf het moment dat je je 25 KW rbw hebt laten maken.

Oeps, ja, klopt :o |(


Als je wilt rijden begin je toch lekker 25 kw, heb ik ook gedaan, ben inmiddels wel 21, maar geen zin om opnieuw af te rijden.

Ik was op mijn motor (Honda CB250, 15kW) gister nog bijna mijn rijbewijs kwijt geweest volgens oom agent, dus dat gaat hard zat.

Opnieuw afrijden?
Op je rijbewijs staat tot welke datum je A-licht geldig is,
Die datum staat ook bij A-zwaar als start-datum,
dus wat nou opnieuw afrijden :?
 
Wachten :?
Egnie!!

Lekker gaan lessen (eerst maar afwachten hoe lang je daar mee bezig bent...)
en dan heerlijk rijden op een 25kW.

Is geen straf, is geen probleem, kom je ook mee weg, ook tegen de berg op,
enzovoort.

Koop een niet al te dure beginmotor, dan kun je in die 2 jaar verder sparen voor
een mooie zware motor.Die mag je even uitleggen.

Natuurlijk gaat die periode pas in als je je rijbewijs op zak hebt.
Maar....
Als jij met 18 jaar en 3 maanden je A-licht haalt,
dan kun je met 20 jaar en 3 maanden (en een dag :? ) naar het gemeentehuis
voor een het zware rijbewijs.
Dan hoef je dus geen nieuw examen te doen, EN niet nog eens 9 maanden te wachten.


Op je rijbewijs komt te staan wat de eerste afgifte is van jou RB.
Heb jij afgereden op 25kw (als je 18 bent) wil het niet zeggen dat als je 2 jaar wacht met het ophalen van je RB meteen volvermogen mag rijden.

Want jou 25kw periode gaat in op de datum van eerste afgifte van je RB.

Dus rij jij af op je 18e en je haalt bijv. je RB op op je 30ste dan zit ja alsnog aan je 25kw vast.
Dat allemaal omdat jevoor je A licht hebt afgereden :) en niet voor volvermogen
 
Als je wilt rijden begin je toch lekker 25 kw, heb ik ook gedaan, ben inmiddels wel 21, maar geen zin om opnieuw af te rijden.

Ik was op mijn motor (Honda CB250, 15kW) gister nog bijna mijn rijbewijs kwijt geweest volgens oom agent, dus dat gaat hard zat.


In een 30 km zone zeker :P


Zonder gekheid, op een 25 kw ga je hard zat. En het is ook niet handig NAAR MIJN MENIG (voordat iedereen begint te zeiken) om op een 180 pk motor te gaan klooien zonder ervaring, die krijg je pas als je echt op de weg gaat.

Als je echt een motorrijder bent maak je je ook niet druk over je 25 kw periode. Dan ga je er gewoon voor, halen dus!
 
Terug
Bovenaan Onderaan