Motor rijden in de winter

divided

Street triple R 2009
23 mrt 2006
1.848
90
wegens financiele omstandigheden wordt mijn rbw A pas rond de winter gehaald.
maar wat doen jullie in de winter.
mijn vriendin woont 80 km bij me vandaan en op de motor is dat veel goedkoper aan bezine als met de auto.
(al zal ik gek zijn van het kan gratis met OV :P )

maar dat boeit niet.
hoe is motor rijden in de winter, is het een beetje te doen of vries je aan je motor vast?
 
Je krijgt hele kouwe klauwen. Maar je hebt verwarmde handvatten EN je kan ook verwarmde handschoenen kopen. Dat scheelt al wat. Ook is een motor met kuip misschien handig tegen koude wind, maar ik vond het zelf prettig in de winter om voor het stoplicht mn handschoenen iets tegen de cilinder aan te houden van m'n offroadje toendertijd. Maargoed, heb je verwarmde handvatten, dan is dat niet nodig.

80km.... kan je geen andere vriendin zoeken voor de winter en elke zomer weer terug naar je huidige ?
 
Vergeet dat leren pak maar als je in de winter rijd. Leer is goed te doen boven de 15 graden. Daaronder moet je gewoon een textielpak dragen.
Wil je in de winter rijden, dan heb je veel pekel, dus koop dan een oud hok wat lelijk mag worden. En ijzelt het, dan kan je beter met het OV gaan of nog beter, thuis blijven.
 
wegens financiele omstandigheden wordt mijn rbw A pas rond de winter gehaald.
hoe is motor rijden in de winter, is het een beetje te doen of vries je aan je motor vast?
Niet zo snel he :N
Voorlopig hoop ik nog op een beetje redelijk weer :X


:+
 
Vergeet dat leren pak maar als je in de winter rijd. Leer is goed te doen boven de 15 graden. Daaronder moet je gewoon een textielpak dragen.
Wil je in de winter rijden, dan heb je veel pekel, dus koop dan een oud hok wat lelijk mag worden. En ijzelt het, dan kan je beter met het OV gaan of nog beter, thuis blijven.

een ouder motor wordt het toch, dus dat pekel boeit me niet zo.
maar textiel is dus warmen als leer .. :o
wist ik niet (n00b)
goed om te weten.
 
wegens financiele omstandigheden wordt mijn rbw A pas rond de winter gehaald.
maar wat doen jullie in de winter.
mijn vriendin woont 80 km bij me vandaan en op de motor is dat veel goedkoper aan bezine als met de auto.
(al zal ik gek zijn van het kan gratis met OV :P )

maar dat boeit niet.
hoe is motor rijden in de winter, is het een beetje te doen of vries je aan je motor vast?
Het is best te doen in de winter, koude handen en knieën waren bij mij wel de grootste problemen (woon-werk 88km). Verwarmde handvaten verwarmen enkel de binnenkant van je handen, als ze niet regelbaar zijn, kan het best heet worden.
De (rij)wind buitenhouden en (verwarmde) luchtlagen vasthouden is één van de grootste prioriteiten tijdens ritjes in de winter, textiel vind ik wel aan te raden ja, ik heb, oa door het dragen van een fleece, nooit problemen gehad met koude op de rest van mijn lichaam)
Rijden in de verse sneeuw is best doenbaar (uiteraard ga je dan géén knietjes aan de grond rijden), eens de sneeuw vastgereden is, is het echter uitkijken geblazen.
 
wegens financiele omstandigheden wordt mijn rbw A pas rond de winter gehaald.
maar wat doen jullie in de winter.
mijn vriendin woont 80 km bij me vandaan en op de motor is dat veel goedkoper aan bezine als met de auto.
(al zal ik gek zijn van het kan gratis met OV :P )

maar dat boeit niet.
hoe is motor rijden in de winter, is het een beetje te doen of vries je aan je motor vast?


Eerste half uur is het alleen koud, maar niet meer dan dat. Daarna beginnen je lever en nieren wat te zeuren dat ze te weinig warmte krijgen, daar merk je verder niets van behalve dan dat je lichaam de bloedsomloop naar je ledematen wat afremt tbv de belangerijke organen. Dan krijg je dus de zogenaamde kouwe klauwe. geen idee hoe je dat op z'n Haags schrijft

80 km zal voornamelijk snelweg zijn, dus je bent er waarschijnlijk wel binnen het uur? Als je er voor zorgt dat je je romp goed inpakt, desnoods een paar oude kranten onder je jas, hou je dat tot -10 wel vol. Daaronder heb ik het nooit geprobeerd eigenlijk.
 
goed aankleden, zeker met textiel en ik heb dan ook nog verwarmde handschoenen. Persoonlijk vind ik het in de winter leuker als in de zomer. (mits geen sneeuw, ijzel enz)
 
Ik vind het altijd redelijk te doen tot een km of 100 / 1 uur rijden...

Werken met meerdere lagen van thermo-ondergoed en fleece en een paar goede handschoenen een col en een bivakmuts zijn aan te raden.(en een goed textiel-pak uiteraard)

Handvatverwarming scheelt iets... Icm met handkappen maakt het zeker een verschil.
 
belangrijkste is je hoofd en romp warm houden, dan blijft je lichaam warm bloed circuleren en word de rest wat minder koud dus kranten onder je fleece vest onder je textiel motorjack scheelt een hoop (je kunt varieren als je bijv kranten tussen je fleece vest en jack doet, scheelt net wat meer) probeer wat het beste werkt *O*
 
Het beste wat je nog steeds kunt doen, is in de winter periodes gewoon in het koekblik gaan zitten. Maar goed, dat zit bij de meeste :] niet in het bloed. O-)
 
Het beste wat je nog steeds kunt doen, is in de winter periodes gewoon in het koekblik gaan zitten. Maar goed, dat zit bij de meeste :] niet in het bloed. O-)
Of dat het beste is ligt aan jezelf. Ik heb nu 2 winters doorgereden en moet zeggen dat het niet echt erg is zolang je je maar goed kleed (goed textiel pak, waterdichte laarzen, kolletje en enige wat je handen warm houdt met -5 zijn verwarmde handschoenen).
 
Laatst bewerkt:
Vergeet dat leren pak maar als je in de winter rijd. Leer is goed te doen boven de 15 graden. Daaronder moet je gewoon een textielpak dragen.

Ben ik niet helemaal met je eens ... ik heb een leren jack met binnenvoering dat ik ook in de winter draag ... zit heerlijk en als het echt koud of nat is gaat er een regenjas overheen en inderdaad een fleece eronder. Broek heb ik wel van textiel in de winter inderdaad.
 
Ik rij al bijna 6 jaar woon/werk op de motor. Niet ver, 10km, maar toch. Ik heb zeer goede ervaring met een thermo pak van Motoport : Husky. Heb ik 5 jaar aan een stuk gebruikt, toen na valpartij kapot. Dit pak was zo goed dat het na 5 jaar nog nergends lekte (mijn huidige Dainese Goretex is nu al niet volledig waterdicht) Pak is erg goedkoop (destijds 300 gulden nieuw.) Alleen is het niet ademend. Bij -15 graden alleen pantalon en bloesje eronder (kantoorkleding) en totaal niet koud. Zeer belangrijk is dat je een helmmuts draagt, zodat de koude wind niet in de nek valt (liggen bloedvaten dicht op huid, dus snel afkoelen) Ik heb ook al die tijd dezelfde handschoenen van MQP, met de middel/ringvinger en pink in 1 vakje. Kostte wel wat (180 gulden) maar is wel warm. (of gebruik motorwanten) Zeer belangrijk in herfst winter en lente is een Pinlock. Dit voorkomt bij mij 100% volledig een beslagen vizier, werkt perfect. Alleen lastig dat je in race-houding tegen bovenste randje aan kijkt.

Succes

De Kale
 
Reken maar op koude vingers en tenen. Verder is het dragen van een col of zo'n jas met afritsbare kraag (bij de jassen die ik koop een vereiste) aan te raden, anders gaat je keel echt zeer doen.

Mits goed gekleed en niet glad vindt ik het verder heerlijk. Je rijdt in die tijd al niet zoveel (ik tenminste niet) en dan is zo'n ritje in de frisse buitenlucht echt een verademing.
 
Zie het positief:

Bijna bevroren na 80 km op de motor en dan mag je vriendin je weer lekker opwarmen *O* duurt bij sommige delen wel ff hoor! :P

Het nadeel is dat ook je botten echt koud zijn geworden na zo'n afstand. Ik rijd in de winter ook motor (behalve bij ijzel het blik) en het is niet echt comfortabel :N maar het blijft leuker dan de auto :Y








Hé, het is GVD nog zomer!!! Bijna vergeten
:W
 
Hoe zit het met jassen.
ik heb zelf een gewone goed gevoerde pall mall winterjas.
deze is warm en was absoluut niet goedkoop.
dit bied lang niet de bescherming van een motorjas dat weet ik.
maar kan je die bescherming niet los dragen.
een rug protector is los te koop.
wat voor bescherming zit er nog meer std in zo motorjas.
 
Hoe zit het met jassen.
ik heb zelf een gewone goed gevoerde pall mall winterjas.
deze is warm en was absoluut niet goedkoop.
dit bied lang niet de bescherming van een motorjas dat weet ik.
maar kan je die bescherming niet los dragen.
een rug protector is los te koop.
wat voor bescherming zit er nog meer std in zo motorjas.

Je moet in de winter echt een gevoerde motorjas en broek aan. Zeker als het glad is, biedt zo'n gewone jas echt geen bescherming. Motorjassen zijn vaak ook winddicht en waterdicht. Ga gewoon eens kijken. Die bescherming zit in de mouwen en schouders en rug van de jas. Die stukken kun je eruit halen maar zeker niet in een gewone jas stoppen. :N

beter een paar centen uitgeven dan nooit meer kunnen rijden
 
Ik heb een BERING motorjas. Daaronder een dikke trui en een T-shirtje en das goes te doen. Altijd een muts onder je helm anders kruipt de koude toch binnen. Je handen zijn idd het meest kwetsbaar. Ik heb zelf op een gegeven moment twee paar boven elkaar gedragen.

Gewoon overal zorgen dat er geen rijwind tussen kiertjes naar binnen glipt.

Je hebt al degelijke motorjassen vanaf een 125 euro, zoals de mijne. Je bepaalt zelf een beetje de prijs, of je kan gaan zoeken in stock-overschotten, wachten tot de solden,...
 
Als het gaat glimmem op straat, ga ik met een auto naar hetw erk, maar vriest het eenmaal goed, dan gewoon met een motor, het is maar 17 km
IK rij niet met glimmend wegdek & eerste vorsten, opdat rijkswaterstaat dan het strooien nog niet voor elkaar heeft, en ik rij altijd om 05.15 uur weg
 
De winters stellen tegenwoordig weinig meer voor. Hooguit eind februari of begin maart een beetje serieuze sneeuwval, voor de rest heb je nergens last van. Een goede warme jas en broek en eventueel een lange Thermo onderbroek. Ik rij liever in december/januari dan nu iedere keer in die pokke regen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan