Motor rijden in Italië (zijn er nog wetswijzigingen)

Fido #77

Die hard MF'er
19 feb 2006
844
2
Lansingerland
Dit jaar weer met de motor naar Italië.
Nu staan de standaard verkeersregels wel op het internet, maar deze zijn eigenlijk voor een ieder.
Mijn vraag is dan ook:
Zijn er nog bijzondere verkeersregels voor de motorrijder en/of zijn er nog wijzigingen in de regels. Ik heb namelijk ooit eens gehoord dat het niet meer toegestaan was om quasi nonchalant met 1 hand aan het stuur te rijden. Tevens gehoord dat je altijd met gesloten vizier moet rijden of stofbril. :?
En kan je de motor ook gewoon op het trottoir plaatsen?

Hoe zit het met tussen de files door rijden? (tevens voor Duitsland en Oostenrijk)

Wie kan me hier meer over vertellen.
 
dat van dat 1 hand rijden heb ik ook al gelezen, maar volgens mij doelen ze meer op de scooters etc die in de stad rijden... denk ik he, pin me er maar niet op vast maar zo had ik het gelezen
 
Nog iets he.

Als je in zwitserland rijdt moet je dan ook een vignet op de motor plakken? Want ik neem hem mee op een trailer en rij daar wat rond (lugano).

Hoe zit het met geluid?
 
Nog iets he.

Als je in zwitserland rijdt moet je dan ook een vignet op de motor plakken? Want ik neem hem mee op een trailer en rij daar wat rond (lugano).

Hoe zit het met geluid?

Wat geluid betreft hebben wij geen problemen gehad. Mijn vrouww rijdt op een Fazer met 2 van die bos seatpipes die flink wat db's produceren en hebben er geen problemen mee gehad.
En waarom wil je een vignet voorZwitserland?
Je gaat toch de mooie ritten maken en niet over de snelweg?
Wij hebben daar een week rond getoerd en hebben geen vignet nodig gehad. Zolang je maar niet de snelweg pakt. Er zijn stukken "snelweg" die je wel zonder vignet kunt nemen. Deze "senlwegen" worden dacht ik met groene borden aangegeven.
 
Nog iets he.

Als je in zwitserland rijdt moet je dan ook een vignet op de motor plakken? Want ik neem hem mee op een trailer en rij daar wat rond (lugano).

Hoe zit het met geluid?
Als je met auto en trailer+motor erop over de Zwitserse snelwegen rijdt, dan heb je twee vignetten nodig (auto + aanhanger). Ga je ook nog eens met de motor rondrijden op de snelweg, dan dus drie.
Ja, handige jongens, die Zwitsers.
 
Zat ff te zoeken op het net en kwam dit op het ANWB forum tegen:

nieuwe wet voor motorrijders in italie
Geplaatst Op: 10 januari 2006 om 21:28 > Meld misbruik > Reageer
het volgende vond ik op internet.Heeft iemand dit aan de lijve ondervonden?

Mocht je overwegen om naar Italië te gaan met de motor, dan moet je ernstig rekening houden met een daar recentelijk aangenomen wet die een regelrechte bedreiging vormt voor elke motorrijder, dus ook voor toeristen. Tijd voor een protestactie door motorrijders!

De nieuwe wet houdt in dat elke politieagent het recht heeft een motor in beslag te nemen als de bestuurder of een duopassagier een handeling verricht die volgens hem een overtreding is. Dat dit zeer ver kan gaan is te zien in de volgende kleine selectie van handelingen die door de beschrijving in de nieuwe wet nu opeens verboden zijn:

- Rijden met één hand aan het stuur
- Rijden met een niet goed vastgemaakte helm
- Rijden met een niet goedgekeurde helm
- Het niet in de juiste (?) houding zitten op een motor
- Te veel bagage vervoeren

Aanvallen
Dit en nog veel meer is uitsluitend ter beoordeling van de betreffende politieagent. In de praktijk kan het er dus op neer komen dat je door het omhoog zetten van een vizier of het op reserve draaien van je benzinekraan al je motor kwijt kunt raken. Ook iemand groeten wordt op deze manier een riskante aangelegenheid. De in beslag genomen motor wordt eerst op kosten van de eigenaar in een depot opgeslagen. Als je er dan niet in slaagt om binnen de gestelde termijn van dertig dagen de juiste juridische stappen te ondernemen, wordt de staat automatisch eigenaar van de motor. Deze wordt daarna publiekelijk geveild. De wet was aanvankelijk bedoeld als middel tegen tassenstelende scooter-, brommer- en motorrijders. Dat is voornamelijk in zuid-Italië een vaker voorkomende verschijnsel. Tevens werd beoogd de berijders van gemotoriseerde tweewielers meer risicobewust te maken. De wet is eind augustus 2005 in werking getreden en meteen daarna is in Italië op allerlei manieren geprotesteerd en het heeft zelfs geleid tot aanvallen door groepen motorrijders op politieagenten die probeerden de wet daadwerkelijk toe te passen.

Doorgedrukt
Bij de behandeling door het Italiaanse parlement bleek dat de wet een onderdeel uit een hele reeks maatregelen was die men wilde veranderen. Daarbij zijn zoveel aanpassingen gedaan dat de gehele procedure veel langer duurde dan oorspronkelijk verwacht was. Het parlement heeft voor het zomerreces het hele pakket nieuwe regels er in één stemming doorgedrukt. Hierbij is niet meer zorgvuldig naar de werkelijke consequenties gekeken. De parlementariërs waren waarschijnlijk met hun gedachten al bezig met de op handen zijnde zomervakantie. In september 2005 zijn een paar aanpassingen voorgesteld door de minister van transport, waarbij men in een aantal gevallen negentig dagen de tijd zou krijgen om juridisch in verweer te gaan. Dit en wat andere kleine veranderingen moest echter volgens de Italiaanse wetgeving binnen zestig dagen afgehandeld en aangenomen worden anders zouden ze automatisch komen te vervallen. Doordat de regering niet aan deze wettelijke eis heeft voldaan, is de situatie nog steeds ongewijzigd van kracht. Er is nog wel toegezegd dat het opnieuw behandeld gaat worden, maar tot op heden wordt dat stilzwijgend genegeerd. De Italiaanse politici zijn nu al druk bezig met de komende verkiezingen (april 2006) en hebben hier verder geen aandacht meer voor. Een bijkomende bemoeilijkende factor is het nieuwe kiessysteem in Italië. Men stemt daar niet meer op een bepaalde politicus, maar op een partij of een coalitie. Pas na de verkiezingen worden de functies door de partijen zelf verdeeld. Het is daardoor onmogelijk om te bepalen met wie je nu in zee moet gaan om iets te bereiken.

Protest
Via de FEMA is door onze Italiaanse collega-organisatie Coordinamento Motociclisti gevraagd om vanuit alle landen een protest tegen deze idiote wet te laten horen. Dat kan op een aantal manieren. Het moet duidelijk worden dat een vakantie naar Italië op deze manier te gevaarlijk geacht wordt voor motorrijdende toeristen, want als je aan je neus krabt kun je je motor al kwijt raken. Wij zullen dat als MAG formeel per brief doen aan diverse instanties. Wat ook kan bijdragen is een rechtstreekse stroom van brieven van motorrijders aan de ambassadeur van Italië in Nederland, waarin uitgelegd wordt dat Italië op deze manier geen aantrekkelijk land meer is voor de motortoerist. Maak in je brief vooral duidelijk dat deze wet voor motorrijders ongepast en ongewenst is. Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten in Italië en als ze dat zo willen houden zullen ze deze wet toch zo snel mogelijk moeten intrekken of zodanig aanpassen dat het wel afgestemd is op het beoogde doel, namelijk het bestrijden van criminelen in hun land en niet van motorrijders.

Het adres is:
Mr. Mario Brando Pensa
Ambassador of Italy
Alexanderstraat 12
2514 JL ‘s-Gravenhage


Ja wat moet je hier nou van denken. Is dit serieus? :?
 
Wat ik tot nu toe aan motorrijders in italie heb gezien zou in nederland allang een artikel 5 aan hun broek hebben hangen. Op de snelweg aan alle kanten auto's inhalen en zelfs een motorscooter die telefoonnummers zat uit te wisselen met een dame die in de auto ernaast reed en ja, dit was dus op de snelweg _O-

Italie is gewoon een motorland en de agenten zijn ook gewoon mensen. Bij veel flitspalen wordt zo een honderd meter ervoor zelfs een bord die je eigen snelheid aangeeft en waarschuwt voor een flitspaal neergezet (dit alleen bij binnenkomen dorpjes).
Als je gewoon met goede beschermende kleding rijd en niet constant wheelies maakt zal er weinig aan de hand zijn.

Dit was overigens bij Lago di Bolsena, enkele uurtjes vanaf Rome. Dit (krater) meer heeft een zeer mooie weg eromheen lopen dus misschien de moeite waard om te gaan rijden als je er in de buurt bent.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan