Motor rijden met gladheid/winter honda hornet

Spitskool

MF veteraan
4 aug 2007
44.934
163
Ergens !
Ik ben van plan om een honda hornet te kopen voor woonwerk verkeer omdat ik de carpoolbus zat ben.
Elke keer tot half 5 wachten tot je weg kan en dan nog dik in de file van amsterdam naar alkmaar.

Ik heb nooit in de winter met gladheid gereden en weet niet hoe dat voelt of het wel te doen is of het levensgevaarlijk is ofzoiets....
Hoeveel loopt een hornet voor revisie hoe is de onderhoud (kleppen stellen enz)
Wat verbruikt hij?

Hoop graag antwoord te krijgen.
 
Levens gevaarlijk met zoveel vermogen in de winter de weg op!
:X

Zegt iemand die met zijn blackbird nog gaat rijden als het sneeuwt..... O-)

:+

Oftewel: Makkelijk te doen met een hornet, hoef je je niet druk om te maken :N
 
Levens gevaarlijk met zoveel vermogen in de winter de weg op!
:X

Zegt iemand die met zijn blackbird nog gaat rijden als het sneeuwt..... O-)

:+

Oftewel: Makkelijk te doen met een hornet, hoef je je niet druk om te maken :N

Bedankt voor je antwoord.
Ik zie soms ijs alles op de weg liggen is dit niet levensgevaarlijk om met 100 over de snelweg te roffelen...?
Ik ben zo bang om op me smoel te gaan in die omstandigheden....
Als ik me box uitloop en het vriest is het zo glad dat ik zelf bijna op me bek ga lopend...
 
Voor je box wordt niet gestrooid, op de weg wel. Ik zou overigens iets met cardan nemen, een blauw-groene O-)
 
maar tegenwoordig wordt heel nederland al in de herstvakantie bij voorbaat ondergepekelt dus daarvoor hoef je hier niet zo bang voor te zijn (en daar in de randstad al helemaaal niet)..

maar zat doorrijders hier in nederland, dus kennelijk kan het ;)
grootste probleem is je kleden tegen de kou, en dan voornamelijk de handen en de voeten...
setje goeie banden onder je motor en dan hebben die ook in de winter nog prima grip
 
Hey Dennis,

koop een zijspannetje.

Rijden met gladheid op twee wielen is vragen om moeilijkheden.
Met een span ga je niet (zo snel) op je bek.

Helaas blijft het fileprobleem.

Hoe zou het zijn met zo'n MP3 ?
 
bedankt voor alle antwoorden.
Ik vind het eigenlijk maar gevaarlijk om te rijden dan...
Ik ben er bang voor omdat ik wel eens een xt snoeihard onderuit heb zien gaan op de haarlemmerweg.
De kou vind ik niet zo erg.
Was het maar nooit zo erg in nederland kwa weer!
 
Hey Dennis,

koop een zijspannetje.

Rijden met gladheid op twee wielen is vragen om moeilijkheden.
Met een span ga je niet (zo snel) op je bek.

Helaas blijft het fileprobleem.

Hoe zou het zijn met zo'n MP3 ?

aan zitten denken maar zo een mp3 krijg ik me box niet in.
Zou wel ideaal zijn maar ook daar kan je volgens mij keihard op je bek mee gaan :X
 
Rij ook gewoon lekker door hoor....met een blackbird...en voorheen ook een groot gedeelte winter gereden met een R1 2004.....een hornet moet dan zeker wel kunnen :Y
 
Bedankt voor je antwoord.
Ik zie soms ijs alles op de weg liggen is dit niet levensgevaarlijk om met 100 over de snelweg te roffelen...?
Ik ben zo bang om op me smoel te gaan in die omstandigheden....
Als ik me box uitloop en het vriest is het zo glad dat ik zelf bijna op me bek ga lopend...
Het komt niet zo vaak voor dat er op de snelweg plakken ijs liggen, gebeurt dat wel dan is vaak de rechterbaan slechter te bereiden en kun je eventueel links gaan rijden. Maar wat het beste helpt is proberen ontspannen te blijven. Ben tot nog toe niet 1 keer op mijn smoel gegaan tijdens dat soort weer omstandigheden. Je moet e.a. natuurlijk wel met beleid doen, maar op zich is het prima te doen. Het moment dat ik echt de weg niet op ga is er pas als de motor niet of heeeel slecht van z'n plek af komt. Maar op dat moment rijdt het ov ookal niet meer :P
 
Het komt niet zo vaak voor dat er op de snelweg plakken ijs liggen, gebeurt dat wel dan is vaak de rechterbaan slechter te bereiden en kun je eventueel links gaan rijden. Maar wat het beste helpt is proberen ontspannen te blijven. Ben tot nog toe niet 1 keer op mijn smoel gegaan tijdens dat soort weer omstandigheden. Je moet e.a. natuurlijk wel met beleid doen, maar op zich is het prima te doen. Het moment dat ik echt de weg niet op ga is er pas als de motor niet of heeeel slecht van z'n plek af komt. Maar op dat moment rijdt het ov ookal niet meer :P

wel een bikkel hoor respect maar alles is veel beter met de motor he ;)
 
Nooit een tyfusklap gemaakt?
Ik niet :N
De problemen doen zich ook alleen echt voor in de woonwijken bij die klote op ritjes. Verder is het prima te doen :) Dan moet je met echt beleid rijden. Hou dan ook voetjes bij de vloer en hand bij de koppeling om het vermogen beter te doseren.
Grote kans dat je in de zomer een grotere klap maakt, gezien je snelheid dan hoger ligt en je er minder rekening mee houdt dat je wel eens onderuit zou kunnen gaan ;)
 
hé voor die paar keer dat er wel sneeuw, ijzel of whatever aan de hand is kun je toch alsnog met de bus gaan.

maar als je via de snelweg van alkmaar / amsterdam gaat zou ik iig een motor met (halve) kuip nemen (dus geen naakte hornet).

en ik denk dat zo'n hornet vast ook wel 1 op 20 zal rijden.

JR
 
Ik rij al een aantal jaren de winter door. Geen probleem, al heb je een enkele keer wel eens een "momentje" omdat er bv. op één kruising niet is gestrooid..... :X

Bij nachtvorst rij ik gewoon, wel met anderhalf oog op het wegdek, vooral bij bruggetjes etc.
Ik ben ook wel eens "supermotostyle" een besneeuwde rotonde opgereden dat ik dacht: je hebt een gaatje in je kop dat je dit doet. Bij ijzel of sneeuw is het dus uit met de pret, da's gekkenwerk op die twee wielen. Dan ben je geen bikkel/motorrijder meer, maar een thrillseeker.

Maar in elke winter heb je hooguit een dag of 4 a 5 dat je door de weersomstandigheden feitelijk niet kunt rijden. Dat valt dus reuze mee.
 
heb afgelopen een gedeelte door gereden omdat ik geen auto meer had met de hornet en het viel eigenlijk prima te doen alleen voor mij was het probleem de kou en niet de sneeuw en gladheid terwijl ik toch al vroeg de deur uitga rond half 7
een paar was het flink aan het sneeuwen maar dan nog gewoon koppie erbij houden en de hornet rustig sturen en niks gebeurd
 
hé voor die paar keer dat er wel sneeuw, ijzel of whatever aan de hand is kun je toch alsnog met de bus gaan.

maar als je via de snelweg van alkmaar / amsterdam gaat zou ik iig een motor met (halve) kuip nemen (dus geen naakte hornet).

en ik denk dat zo'n hornet vast ook wel 1 op 20 zal rijden.

JR

Helaas heb ik meer last van de wind met kuipen op de 1 of ander manier en op een naked minder last(lijkt of de wind overal doorheen gaat)
 
Hee Dennis,

Doorrijden in de winter is goed te doen, op die 2 of 3 dagen na dat er een dik pak sneeuw OP de weg ligt wat ze met pekel niet weg gekregen hebben.
Wat Vester86 ook al zegt, zorgen voor goede kleding. Want na 30km door de vrieskou begint het al redelijk afzien te worden, en dan voornamelijk handen en voeten ja.
En inderdaad zorgen voor goede banden met veel profiel. Zelf doe ik mijn banden altijd voor de winter vernieuwen (zijn dan ook op).
Als je voor een Hornet kiest voor in de winter zou ik zelf voor een 600 gaan ipv een 900. Het zit allemaal wel in je rechterhand, maar een 900 heeft veel meer vermogen op het achterwiel dan een 600 en aan dat vermogen heb je niks bij slechte weersomstandigheden. Je schiet eerder onderuit bij het weg accelereren als de weg glad is als je je gas niet beheerst.

Zelf rij ik ook heel de winter door. De hoofdwegen zijn in het algemeen goed begaanbaar met gladheid en sneeuw. Waar je uit moet kijken zijn de woonwijkjes e.d. waar ze in het algemeen niet (zo goed) strooien.
Ik ben dan ook pas 1 keer onderuit gegaan, en dit was in een dergelijke woonwijk met ijzel op kleistenen. Hier wil je dan niet komen op 2 wieltjes :)
 
Hee Dennis,

Doorrijden in de winter is goed te doen, op die 2 of 3 dagen na dat er een dik pak sneeuw OP de weg ligt wat ze met pekel niet weg gekregen hebben.
Wat Vester86 ook al zegt, zorgen voor goede kleding. Want na 30km door de vrieskou begint het al redelijk afzien te worden, en dan voornamelijk handen en voeten ja.
En inderdaad zorgen voor goede banden met veel profiel. Zelf doe ik mijn banden altijd voor de winter vernieuwen (zijn dan ook op).
Als je voor een Hornet kiest voor in de winter zou ik zelf voor een 600 gaan ipv een 900. Het zit allemaal wel in je rechterhand, maar een 900 heeft veel meer vermogen op het achterwiel dan een 600 en aan dat vermogen heb je niks bij slechte weersomstandigheden. Je schiet eerder onderuit bij het weg accelereren als de weg glad is als je je gas niet beheerst.

Zelf rij ik ook heel de winter door. De hoofdwegen zijn in het algemeen goed begaanbaar met gladheid en sneeuw. Waar je uit moet kijken zijn de woonwijkjes e.d. waar ze in het algemeen niet (zo goed) strooien.
Ik ben dan ook pas 1 keer onderuit gegaan, en dit was in een dergelijke woonwijk met ijzel op kleistenen. Hier wil je dan niet komen op 2 wieltjes :)

Ik kan ook gewoon eens een pekelrosser nemen van een paar 100 euries en het eens uit proberen :)
Dat van 600 - 900 heb je denk ik wel gelijk in ja *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan