motor rijden weer populair onder jongeren

Vorig jaar zijn 4.036 jongeren tussen de 20 en 23 jaar geslaagd voor hun motorrijbewijs. Dat is een flinke stijging ten opzichte van 2013, toen slechts 2.581 jongeren het praktijkexamen haalden.

De stijging is te verklaren door een wijziging van de rijbewijsregels. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl van BOVAG en MOTORbeurs Utrecht heeft ontvangen.

Sinds januari 2013 mogen 18- en 19-jarigen enkel hun examen doen voor motorfietsen met maximaal 125 cc en 11kW vermogen.

Pas een jaar later mochten 20-jarigen examen doen voor een motorfiets van maximaal 35kW. Tieners hebben daarom hun examen tot hun twintigste uitgesteld om direct op een zwaarder voertuig te mogen rijden, stelt de BOVAG.

Vanaf 24 jaar gelden geen beperkingen voor het maximale vermogen van een motorfiets.
 
Geslaagd

Het totaal aantal geslaagden voor het motorrijbewijs is iets gestegen ten opzichte van 2013. Vorig jaar behaalden 19.380 personen het rijbewijs, het jaar daarvoor 18.634.

Sinds de invoering van de nieuwe rijbewijsregels is het aantal geslaagden wel flink gedaald. In 2012 haalden maar liefst 31.479 personen een motorrijbewijs.

Behalve in Groningen (-3,1 procent), Drenthe (-4,4) en Friesland (-10,9) steeg het aantal nieuwe motorrijders in elke provincie. In Utrecht en Zeeland werden de grootste stijgingen genoteerd met respectievelijk 17,3 en 21,3 procent.

Bijna drie kwart van de afgenomen examen resulteert in een rijbewijs. De oudste geslaagde motorrijder was vorig jaar 75 jaar oud. In 2010 slaagde zelfs een 80-jarige leerling voor het motorrijbewijs.
 
18.634.

Sinds de invoering van de nieuwe rijbewijsregels is het aantal geslaagden wel flink gedaald. In 2012 haalden maar liefst 31.479 personen een motorrijbewijs.

Wel een vertekend beeld natuurlijk. Iedereen die kon, en eventueel in de nieuwe regeling zou gaan vallen, heeft toen nog snel even zijn rijbewijs gehaald, in 2012
 
Binnenkort volgen er weer meer geslaagden, omdat elke jongere drie keer examen moet doen. :z
 
altijd leuk om de reacties op dit soort artikelen van gefrustreerde koekblikkers te lezen.

"Het zegt al genoeg over de mentaliteit van de jongeren dat ze de 125cc klasse overslaan en gelijk op een zware motorfiets willen rijden. Ze willen knallen en dat doen ze ook wel. Het is onverantwoord om jonge pikkies op dat soort motoren te laten rijden"

er lijkt weinig besef te zijn over hoe onhandig (en gevaarlijk) een trage 125cc'er kan zijn. Laat staan dat de doorsnee automobilist weet hoe "snel" een 35kw motor is _O-

Zeker van die figuren die elke dag braaf in hun grijze Toyota Corolla achteraan sluiten in de file en bij iedere motorfiets die ze zien rijden het hoofd schudden want oh jongens wat een waaghalzen en rebelse types zijn het toch allemaal :+
 
Hihi inderdaad.
Toch is de 125 cc de normaalste zaak van de wereld in weet ik niet hoeveel landen.
 
En wij hebben hier in nl het beeld dat je minimaal 100 pk nodig hebt om onze Nederlandse wildernis en bergpassen te kunnen trotseren :P
Liefst een GS natuurlijk voor het moeras ;)
 
altijd leuk om de reacties op dit soort artikelen van gefrustreerde koekblikkers te lezen.

"Het zegt al genoeg over de mentaliteit van de jongeren dat ze de 125cc klasse overslaan en gelijk op een zware motorfiets willen rijden. Ze willen knallen en dat doen ze ook wel. Het is onverantwoord om jonge pikkies op dat soort motoren te laten rijden"

er lijkt weinig besef te zijn over hoe onhandig (en gevaarlijk) een trage 125cc'er kan zijn. Laat staan dat de doorsnee automobilist weet hoe "snel" een 35kw motor is _O-

Zeker van die figuren die elke dag braaf in hun grijze Toyota Corolla achteraan sluiten in de file en bij iedere motorfiets die ze zien rijden het hoofd schudden want oh jongens wat een waaghalzen en rebelse types zijn het toch allemaal :+

Om nog maar niet te spreken over het feit dat je je zuurverdiende centen uit wil geven aan de motor die je wilt rijden ipv de motor die je zou moeten rijden totdat je die überhaupt mag kopen/rijden.
 
En wij hebben hier in nl het beeld dat je minimaal 100 pk nodig hebt om onze Nederlandse wildernis en bergpassen te kunnen trotseren :P
Liefst een GS natuurlijk voor het moeras ;)
:Y absoluut.
Het is een ware wildernis hier in Nederland ;)

Maar in veel landen werkt het juist zo. Doordat fietsen onmogelijk is, het OV daar matig is geregeld en auto's onbetaalbaar zijn is de keuze voor een lichte (voor hen betaalbare) Motorfiets wat gangbaarder.
 
altijd leuk om de reacties op dit soort artikelen van gefrustreerde koekblikkers te lezen.

"Het zegt al genoeg over de mentaliteit van de jongeren dat ze de 125cc klasse overslaan en gelijk op een zware motorfiets willen rijden. Ze willen knallen en dat doen ze ook wel. Het is onverantwoord om jonge pikkies op dat soort motoren te laten rijden"

er lijkt weinig besef te zijn over hoe onhandig (en gevaarlijk) een trage 125cc'er kan zijn. Laat staan dat de doorsnee automobilist weet hoe "snel" een 35kw motor is _O-

Zeker van die figuren die elke dag braaf in hun grijze Toyota Corolla achteraan sluiten in de file en bij iedere motorfiets die ze zien rijden het hoofd schudden want oh jongens wat een waaghalzen en rebelse types zijn het toch allemaal :+

Nou ja, er gebeurt natuurlijk genoeg met motorrijders die hun motorfiets en kwetsbaarheid onderschatten.

 
Laatst bewerkt:
Vind de NuJij.nl reacties nog wel meevallen :P . Meeste zijn nog wel positief. Had veel meer verwacht zoals die 8ste reactie ("Slalommen door het verkeer, idioot hard optrekken, veel te hard rijden, veel lawaaioverlast en in de zomer allerlei mooie fietsgebieden verstieren met veel lawaai en stank") of van die mensen gaan zitten zaneken over hoe geweldig de toekomst met iedereen in een automatische auto en dat de motor verboden zal worden.
 
Laatst bewerkt:
Hahah reactie 11 :') :

"Dat wordt weer een nieuwe golf jonge verkeersslachtoffers. Een motor is veel te gevaarlijk voor zulke broekies die vaak nog eens geen autorijbewijs hebben. Alleen het feit dat ze het halen van het rijbewijs uitstellen 'zodat ze een zwaarder bike kunnen kopen', zegt al genoeg. Ze willen knallen met dat ding! Dat doen ze ook wel. Alleen vaak tegen de boom of de vangrail in de buitenbocht op op- en afritten. Ik zou meer voorstander zijn van een motorrijbewijs vanaf 25 jaar met aantoonbare autorij-ervaring."

Puur genieten die reacties *O*
 
Terwijl als je het om zou draaien en dat soort figuren gaat vertellen dat ze pas vanaf hun 25e in een auto met meer dan 35 pk mogen rijden, ze helemaal gek worden :+

Of beter nog: eerst iedereen een motorrijbewijs laten halen zodat ze het verkeer vanuit de meest kwetsbare positie leren kennen, alvorens ze in een auto stappen en nergens meer rekening mee denken te hoeven houden :+
 
Geweldig die reacties. :+ Gelukkig weten wij dat de meeste motorfiets ongelukken veroorzaakt worden door koekblikkers die bezig zijn met bellen/smsen/facebooken/appen/eten/drinken/krant lezen/spiegels alleen voor make-up gebruiken/tomtom instellen/bevroren of besneeuwde ruiten etc. etc. etc... :N
 
Ik vind het niet zo geweldig aangezien motorrijders een minderheid zijn en dat soort visies op termijn voor keuringen voor motors etc. zullen zorgen. Gaat alleen maar meer $$ kosten door dit soort ongefundeerde onzin.
Door de nieuwe regelgeving mbt het halen van het rijbewijs is het nu al een stuk duurder omdat je in principe meer geld uit moet geven aan verschillende motors voordat je de vrijheid krijgt om te rijden wat je wilt.
 
Hahaha, aantoonbare auto rij-ervaring met een leeftijd vanaf 25 jaar.

Waar ik woon gebeuren vrij veel eenzijdige ongelukken door onbekende oorzaak. Meestal zijn dat VW'tjes met mannelijke bestuurders van rond die 25 jaar. Onbekende oorzaak vind ik zo'n prachtig eufemisme voor: "Agent, ik wil niet zeggen dat ik zat te appen, facebooken, sms'en, masturberen of gevallen peuk uit m'n kruis te pulken. Nee, ik heb geen idee, die boom stak zo maar over, het stuur ging zo maar naar rechts of er kwam zo maar een bocht in de weg die er de vorige keer nog niet lag."

Gastjes die niet kunnen rijden in een auto vertrouw ik al helemaal niet op een motor. Of dat ding nu 125cc of 1000 cc heeft.
 
Gastjes die niet kunnen rijden in een auto vertrouw ik al helemaal niet op een motor. Of dat ding nu 125cc of 1000 cc heeft.

Op de motor hebben ze dan wel weer voornamelijk zichzelf ermee. In een auto veelal een ander.

Iedereen die 125cc wel genoeg vindt moeten we eigenlijk eens met een 80km/u renault twizzy de snelweg op sturen. Dan merk je hoe prettig dat rijdt })
 
Toen ik begin met lessen (december 2011) merkte ik in mijn omgeving dat veel leeftijdsgenoten ook wilden gaan lessen. Toen was nog niets bekend over de nieuwe rijbewijzen. De meeste hadden hun rijbewijs gehaald en enkele daarvan hadden daarna ook daadwerkelijk een motor gekocht. En dan zijn er nog een heel klein aantal die nog rijdt na een paar maanden.

Veel mensen zijn ermee gekapt of niet eens mee begonnen omdat:
-Ze geen geld voor een motor hebben of te duur vinden(want pak helm enzo)
-Omdat ze er geen tijd voor hebben
-Omdat het vaak slecht weer is(ja deze heb ik vaker gehoord :') )
 
apart. Hebben mensen dan het geld niet om het door te zetten? Of vinden ze het stiekem toch wel spannend en durven ze het niet?

Opvallend is dat van alle potentiële motorrijders bijna iedereen zelf een motorfiets wil hebben.
Uuh, waarom is dat opvallend? Als je wilt motorrijden, zie je de motor doorgaans ook als lustobject zeg maar. Dan wil je er toch zelf één? Wie neemt er nou genoegen met altijd een motor moeten huren of de motor van paps lenen?

Daarnaast; als je een autorijbewijs hebt, kun je vaak een auto van een gezinslid pakken wanneer je die nodig hebt. Aangezien er maar 500.000 motorrijders zijn in ons landje, is de kans een stuk kleiner dat je een motor van een gezinslid kunt pakken.

Oja; en motoren zijn veel voorkeursgevoeliger dan auto's, dus misschien wíl je helemaal geen motor van iemand lenen omdat ie niet lekker zit, je geen vertrouwen geeft.. etc.
 
Terwijl als je het om zou draaien en dat soort figuren gaat vertellen dat ze pas vanaf hun 25e in een auto met meer dan 35 pk mogen rijden, ze helemaal gek worden :+

Of beter nog: eerst iedereen een motorrijbewijs laten halen zodat ze het verkeer vanuit de meest kwetsbare positie leren kennen, alvorens ze in een auto stappen en nergens meer rekening mee denken te hoeven houden :+

+1

*tongue in cheek*

toch wel een goed idee...
Eerst Netjes leren trapfietsen,
dan leren e-fietsen (fiets met ondersteuning, zo'n seniorending zeg maar),
dan leren motorrijden (op een kleintje, desnoods eerst scooteren)

Geef Darwin een kans...

En als ze dat een jaar of wat overleven ...
Dan pas in de overdekte (auto)mobiel met <10pk (een brommobiel, zeg maar, hehehehe)
Bij bewezen goed gedrag en jaartje ervaring: <35pk... (hey, een 2CV reed ook prima!)
enzovoort...
Dan waarderen ze het privilege wat beter.

maar goed, ik ben eigenlijk tegen te veel geregel.

Oja: mijn tropische Honda Click (PFI, 125cc, ik meen 11pk, automatic) was krachtig zat: bij stoplicht was ik meestal bij de 1e drie, en tot 70 bleven we iedereen voor...
Kwestie van niet te veel eten, goede electronica, en niet hoeven schakelen.
(en ook _snel_ je telefoon weer kunnen wegstoppen als het licht op groen sprong)

Topspeed was 110 op de teller (120 met head down), maar de wegen en het verkeer waren daar niet op berekend, dus dat kon je zelden rijden.
Kon downhill niet afremmen op de motor, dus bij 1e laaange afdaling (oh-shit-moment) hoopte ik maar dat de remmen niet warm zouden lopen.
Had soms wel een mooie backfire (KNAL!!, of twee) bij gas-terug na flinke full-power.

En een Lol dat ik had die maanden...
Memories van een toen 47jrge bromnozem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan