Motor rijdt slecht na een paar kilometer

Unconnected

MF'er
16 feb 2004
57
0
Bleiswijk
ik heb sinds eind zomervakantie een virago 700 (zo'n amerikaanse import) en hij reed heel de tijd perfect. hij had een hele tijd stil gestaan maar na een paar nieuwe bougies en caborateur schoonmaken etc reed ie als een zonnetje.
zo heb ik denk ik 800mile gereden tot het vorige week kouder werd. ik had ineens heel erg lang choke nodig maar zodra ie warm was liep hij wel. en afgelopen maandag begon hij na een paar mile ineens heel erg te schokken. een bocht uittrekken in zijn 2 liep erg lastig (tot aan 3500rpm ofzo, daarna schoot ie weer naar voren). zodra ik afremde sloeg hij ook af.
ik heb nogmaals de caborateur helemaal nagekeken en schoongemaakt. de bougietjes schoongestraald en net weer een rondje gereden. hij rijd perfect tot aan 4 of 5 mile. dan slaat hij ineens af en hikt en schokt hij heel erg. de bougies zien der nog heel mooi uit verder. maar zouden die toch kapot kunnen zijn? of zou het aan de kleppen kunnen liggen, omdat hij het alleen doet als hij warm wordt... vind het zo raar omdat het echt vanaf het een op het andere moment is.

hopelijk kan iemand me een duwtje in de goede richting geven :)
 
Zou best wel eens een onstekingsprobleem kunnen zijn.

de man (collega van mijn vader) waarvan ik hem heb overgenomen had er een nieuwe elektrische ontsteking in laten zetten toen hij in '95 naar nederland is gekomen. ik heb de import papieren en hij heeft sinds die tijd maar 5000mile gelopen. lijkt me dat dat kastje niet zo snel stuk gaat toch? hoop ik. want dat was een duur grapje...
 
Ik vermoed eerder dat het te maken heeft met de benzine toevoer. Waren de carburateurs vervuild toe je ze schoonmaakte? Zit er een goed filter tussen? Wat heb je precies schoongemaakt aan de carburateurs? Heb je bijvoorbeeld ook gedacht aan het stuk tussen de aansluiting van je benzineleiding en de carburateurs zelf (meestal een metaal buisje)?
 
Laatst bewerkt:
Waren de carburateurs vervuild toe je ze schhonmaakte?

er zat wel een beetje drap in de vlotterkamer. dat heb ik er allemaal uitgehaald. verder heb ik de naald nagekeken en sproeiers schoongemaakt. ik had ergens op het forum gelezen dat die naald los kon zitten maar dat was ook niet het geval.

verder zou de benzine toevoer toch goed moeten zijn omdat hij in het begin wel goed loopt? filter van de benzine heb ik trouwens niet naar gekeken. wel de luchtfilter. die heb ik gelijk vervangen :)
 
er zat wel een beetje drap in de vlotterkamer. dat heb ik er allemaal uitgehaald. verder heb ik de naald nagekeken en sproeiers schoongemaakt. ik had ergens op het forum gelezen dat die naald los kon zitten maar dat was ook niet het geval.

verder zou de benzine toevoer toch goed moeten zijn omdat hij in het begin wel goed loopt? filter van de benzine heb ik trouwens niet naar gekeken. wel de luchtfilter. die heb ik gelijk vervangen :)

Die drab betekent dat (waarschijnlijk) je tank vervuild is of wellicht geroest door het lange stilstaan. Een goed filterje er tussen (welke schoon te maken is!) voorkomt dan dat je sproeiers dicht kunnen gaan zitten. Verder kan het ook zo zijn dat de toevoer van nieuwe benzine gestagneerd wordt bv. door aangekoekte prut in de transportbuis of een inmiddels dichtgeslibt filter. Het gevolg is dan dat je motor net zo lang goed loopt totdat de vlotterkamers leeg zijn en je weer moet wachten tot er voldoende benzine in heeft kunnen lopen om dan weer normaal te kunnen rijden.

Een onstekingsprobleem lijkt me sowieso niet logisch omdat die dan de hele tijd slecht of helemaal niet loopt...
 
Zuigt je tank niet vacuum?
als hij het weer doet moet je je tankdop even openen. loopt hij daarna weer even goed dan is het je ontluchting van de tank
 
Het gevolg is dan dat je motor net zo lang goed loopt totdat de vlotterkamers leeg zijn en je weer moet wachten tot er voldoende benzine in heeft kunnen lopen om dan weer normaal te kunnen rijden.

oeh. zoiets zou wel kunnen idd. want als ik chokede terwijl ik reed dan was het schokken over. heel even maar dan verzoop ie waarschijnlijk want even later liep hij dan weer slecht. de choke gaat trouwens nog steeds net zo terug als dat ik hem in het begin kocht...
ik heb trouwens alleen maar v-power getanked omdat die alles zou reinigen. misschien komt daardoor dan al die prut los uit mijn tank. zal morgen eens kijken of die filter erg verstopt is.
zou ik dat ook niet kunnen testen door mijn tank op 'pre' te laten staan? want dan krijgt ie meer benzine in je vlotterkamers toch.

en wat bedoelen mensen met 'vet slaan' van je bougies? want dat had ik een keer iemand horen zeggen dat virago's daar erg gevoelig voor zijn.

bedankt voor jullie reacties trouwens. vind ik echt leuk :)
 
vet slaan is als je bijv een foute temperatuurscoeficient bougies gebruikt, de bougies kunnen zich dan niet schoonbranden en slaan vet.

ik zou echt gokken op vervuiling elders in het systeem of vlotters die BLIJVEN afsluiten..
 
oeh. zoiets zou wel kunnen idd. want als ik chokede terwijl ik reed dan was het schokken over. heel even maar dan verzoop ie waarschijnlijk want even later liep hij dan weer slecht. de choke gaat trouwens nog steeds net zo terug als dat ik hem in het begin kocht...
ik heb trouwens alleen maar v-power getanked omdat die alles zou reinigen. misschien komt daardoor dan al die prut los uit mijn tank. zal morgen eens kijken of die filter erg verstopt is.
zou ik dat ook niet kunnen testen door mijn tank op 'pre' te laten staan? want dan krijgt ie meer benzine in je vlotterkamers toch.

en wat bedoelen mensen met 'vet slaan' van je bougies? want dat had ik een keer iemand horen zeggen dat virago's daar erg gevoelig voor zijn.

bedankt voor jullie reacties trouwens. vind ik echt leuk :)

De reiniging van die V-power moet je niet al te letterlijk nemen. In feite wil dat niet meer zeggen dan dat ze claimen een veel schonere verbranding te hebben dan andere benzines en dus ook minder vervuiling in je motor te veroorzaken.

De stand van je benzine kraan zal geen invloed hebben op de toevoer van de benzine naar de carbs (tenzij je hem dichtzet natuurlijk O-) ). Indien de benzinetoevoer ergens gestagneerd wordt en deze stagnatie zorgt ervoor dat de doorvoer kleiner is dan de vraag zullen de carbs 'droog' komen te staan. Als je een beetje pech hebt dan krijgt de buitenste cilinder (het verst weg van de benzineslangaansluiting) het eerst te maken te weinig brandstof en zal dan ook even een te schrale verbranding krijgen voordat die er helemaal mee nokt. Goed kans dat dat het schokken oplevert waar je het over hebt.

Check voor de zekerheid morgen eerst je benzinefilter maar eens als die er tussen zit. Als die vuil is moet je die eerst reinigen. Zit die er niet tussen dan zou ik er sowieso een tussen zetten! Controleer daarna de tank een aan de binnenzijde met een zaklamp. Als die tank leeg was toen die voor laatst gebruikt is, is de kans erg groot dat je tank aan de binnenzijde geroest is. Als het heel erg is zou ik je adviseren hem zo goed mogelijk te reinigen door er en zooi kleine kogellagertjes in te doen en het hele zaakje veel maar rustig (!) te schudden zodat alle half-losse delen loskomen en er uitggespoeld kunnen worden. (wel daarna kraantje demonteren en kogeltjes er weer uithalen!)

Daarna zou ik de gehele carburatie losmaken en deel voor deel controleren en schoonmaken.

Het vacuumtrekken van je benzinetank zou ook een mogelijkheid kunnen zijn en is eenvoudig te controleren door je tankdop niet af te sluiten en dan een stuk gaan rijden (desnoods even met plakband overdwars om verlie tegen te gaan :X )

Succes!
 
Controleer nou eerst ff die ontsteking. Das zo gebeurd en je hebt weer iets uitgesloten.

Ik heb wat te vaak mensen gezien die 5x de carburateurs hadden schoongemaakt en er toen pas achter kwamen dat het een ontstekings probleem was.

Onsteking controleren is simpel. Bougiedop losschroeven en de kabel op +/- 1 cm van het blok houden. Doe dit op het moment dat je problemen krijgt en je weet weer wat meer.
 
denk eens aan je bobines.
als een kapotte bobine warm word gaat hij inwendig lekken, dan vonkt de bougie dus niet goed meer.
een motor werkt koud dus naar behoren maar gaat na een paar kilometer beroerd lopen.
met normale spullen is dat niet door te meten, je moet dus met je bobines naar een auto-electra specialist die heeft daar speciale apparatuur voor.
je kan hem natuurlijk ook warmdraaien en als hij beroerd gaat lopen je bougies eruit draaien om zien waar het probleem zit.
dat doe je niet graag bij een moderne tupperware fiets :X
 
Indien de benzinetoevoer ergens gestagneerd wordt en deze stagnatie zorgt ervoor dat de doorvoer kleiner is dan de vraag zullen de carbs 'droog' komen te staan. Als je een beetje pech hebt dan krijgt de buitenste cilinder (het verst weg van de benzineslangaansluiting) het eerst te maken te weinig brandstof en zal dan ook even een te schrale verbranding krijgen voordat die er helemaal mee nokt. Goed kans dat dat het schokken oplevert waar je het over hebt.

maar dan zouden de bougietjes niet zo'n mooi kleurtje hebben? ze zijn beetje grijzig tegen het bruine aan. eigenlijk nog steeds hetzelfde als dat ze in het begin al waren. pa is nieuwe bougietjes halen. dan even de ontsteking controleren dan hebben we dat als mogelijk probleem in elk geval uitgesloten.

pa heeft alleen mijn helm mee (mijn fogshield van mijn s1 liet los '( ) dus kan dat van die tank nog niet proberen. als het de ontsteking niet is test ik dat ook wel gelijk. zou je dan toch moeten merken door gewoon de tankdop open te doen als hij slechter gaat rijden? dan zou hij het daarna gelijk weer goed moeten doen...

ik had trouwens ook gelezen over bevroren cabourateurs (in een linkje van viragoman ergens in een oud topic op dit forum) maar dat zou bij 8graden pas zijn. je kon dan een lampje inbouwen die de lucht zou verwarmen. maar gister was het juist lekker weer. echt 19gr hierzo dus dat zou nu niet het probleem kunnen zijn :)

ik laat straks wel even weten wat die nieuwe bougietjes doen :P
 
maar dan zouden de bougietjes niet zo'n mooi kleurtje hebben?

Ja hoor, wat er verbrand zal op zich goed verbranden en hoe lichter de kleur hoe schraler de verbranding

zou je dan toch moeten merken door gewoon de tankdop open te doen als hij slechter gaat rijden? dan zou hij het daarna gelijk weer goed moeten doen

In principe wel, zodra het eventuele vacuum opgeheven is zal er weer benzine doorstromen en moet ie weer goed gaan rijden. Moet je wel je tankdop los kunnen maken zonder sleutel tijdens het rijden...

ik had trouwens ook gelezen over bevroren cabourateurs (in een linkje van viragoman ergens in een oud topic op dit forum) maar dat zou bij 8graden pas zijn.

Het is nog veel te warm voor het bevriezen van carbs dus dat zal het niet zijn.

Stroomlekkende bobine's na opwarmen zou het ook kunnen zijn al is het wat minder waarschijnlijk. Je kunt het een en ander uitsluiten door proberen vast te stellen wanneer die storing nu precies optreed. B.v. als je je motor lang stationair laat lopen en de er vind geen storing plaats moet je het echt in de benzinetoevoer zoeken (er wordt immers maar weinig benzien aan de carbs ontrokken en dus weinig of geen last van een eventuele verstopping) als je dan toch last krijgt zal je het eerder in de onstekeing moeten zoeken.

Treed de storing ook sneller op als je vlotter rijdt (lees: meer benzine verbruikt)?
 
Het is nog veel te warm voor het bevriezen van carbs dus dat zal het niet zijn.

Het hoeft niet te vriezen om bevroren carbs te hebben (door onderdruk daalt de temperatuur bij de gasschuiven), vooral bij vocht krijgt mijn Buell b.v. bij graad of 10 al last (en inderdaad pas na paar km rijden, nooit eerder). Ik gebruik voor mijn Buell een additief (te krijgen bij elke Harley boer), maar bij strenge vorst red ik het daar ook niet meer mee. Ik zou alleen denken dat bij een Japanse fiets met carbs achter het warme blok je daar niet zo gauw last van zou krijgen? (hoewel, op Yamaha XJ en Kawa 900 wel es systeem met olieleidinkje rond carb gezien dus misschien toch niet zo onmogelijk?)

En verder, tja, zou inderdaad van alles kunnen zijn. Het is al genoemd, ontsteking, vaccum in tank, "plakkende" choke? Heeft je motor een benzine pomp...?
 
Treed de storing ook sneller op als je vlotter rijdt (lees: meer benzine verbruikt)?

gister nieuwe bougies derin gezet en net een stukje gereden. het regende dus ben niet zo ver gegaan maar ik had het idee dat ik verder door kon rijden voordat hij weer rottig ging lopen. maar dat zou dus ook kunnen omdat ik minder hard reed omdat het glad was met al die blaadjes en de regen :)
ik ben op een gegeven moment even aan de kant gaan staan en hij liep stationair netjes en toen langzamer en toen viel hij uit. hij start daarna wel weer en dan kan ik weer rijden. heb ook de tank nog even open gedaan maar daar merkte ik niet echt veel verschil mee.

krijg nu echt toch de indruk dat er iets verstopt is. even een jerrycan zoeken om mijn tank leeg te kunnen laten lopen. zal ik eens naar het filter kijken. er zitten wel kleine roestpikkeltjes in de tank maar niet echt heel ernstig. maar misschien is er toch een en ander blijven hangen.

en die bougiekapjes? dan zou hij toch ook niet moeten starten verder? want hij start gelijk (met heel even choke) en de choke kan daarna gelijk uit. choke blijft ook niet hangen trouwens. hebben we ook naar gekeken :)
 
Heb je een vacuum geregelde benzinekraan? kijk dan ff of je slang nog goed is!
een vorige reactie was je tank beluchting/ontluchting, wees er zeker van dat deze werkt!!!! Sluit tank af en blaas slang door....
Heb deze problemen vaker gezien!

Bij electra: niet twijfelen over vervangen van bijv. bougiekappen en kabel.
Bekijk ook al je stekker verbindingen op corrosie en hetzelfde geldt voor je schakelaars op het stuur!

Begin altijd bij het begin, je bent anders te snel geneigd om dingen weg te wuiven, waardoor je later nog niet weet wat precies de oorzaak was.
Begin bij de accu, etc..etc...
Je moet UITSLUITEN, zodat je ook weet wat WÉL goed is.

:+
 
Ik heb het ook met mijn GSX-F gehad, choke bleef toen een paar millimeter open staan omdat de chokekabel versleten was, kon toen bij de carbs de choke zelf handmatig terugduwen (kwam ik ook pas na lange tijd achter...) Verder carburateur afstelling(synchroniseren)en bougies controleren (electrodeafstand). Maar vooal die choke eens inspecteren....
Want als ie steenkoud is loopt ie goed (choke nodig) maar als ie een beetje warm wordt gaat ie rot lopen (choke niet meer nodig omdat ie anders te rijk staat).
 
Laatst bewerkt:
Bougie-kapjes kunnen voor raadselachtige storingen zorgen; soms pas merkbaar bij toenemende temperatuur en/of toerental.

Hé willem, ik ben zo vrij geweest een icoon voor je maken.

full


Hoe vindt je um?
 
Terug
Bovenaan Onderaan