Motor rijklaar maken voor het circuit

Ebbe

Die hard MF'er
20 apr 2005
384
0
Zwolle
Volgende week is het weer zover, dan mag ik weer een circuitdagje doen op Assen.

Binnen kort ga ik de motor daarvoor klaarmaken. Naast nieuwe banden en remblokken (met carbon), wat moet er nog meer gebeuren om de motor goed voor het circuit klaar te maken?
 
Als je een standaard straatmotor hebt (neem aan dat je geen echte racer hebt :? ) ben je dus al aardig klaar denk ik ?

Evt. dingen die je ff snel kan doen aan een straatmotor :
Lichten afplakken, (bij een foutje minder/geen glas/plastic op de baan voor anderen)

spiegels eraf halen, (leid allen maar af, niet nodig op circuit (de achterste/snellere rijder moet veilig inhalen buiten jouw rijlijn om ! en wat er niet op zit kan niet stuk...)

nummerplaat eraf halen, (scherp, onnodig en beter als je nummerplaat niet in verband word gebracht met circuitrijden...?)

remlichten loskoppelen, (hinderlijk voor anderen en je wilt natuurlijk niet die ander aangeven waar jij (al..) remt !)

bandenspanning wat laten zakken afhankelijk van temperatuur/weersgesteldheid/ervaring

Middenbok eraf ? (grondspeling)

Koplamp/achterlicht/knippers demonteren en gaten afplakken (duur om te vervangen, wat er niet op zit kan niet stuk...)

Als er een veringsspecialist op het circuit is altijd even naar je vering/demping laten kijken, is meest gratis service /advies !

Als je wat vaker circuit rijdt kan je ook eens wat kleine mods uitvoeren zoals :
stalen remleidingen voor,
aanpassen voor-/achtervering (bijvoorbeeld progressieve voorveren of lineaire veren afgesteld op jouw gewicht, vervangings achterveer afgesteld op jouw gewicht etc.
Kost misschien een paar honderd € maar heb je ook op straat vaak profijt van !

Succes !
 
Laatst bewerkt:
ik kreeg ooit de tip olie verversen voor de circuitdag als het er al een tijdje inzit.
en na de dag ook weer(olie word bij racen best heet)

ook zorgen dat je remolie goed is.
ik heb zelfs m'n DOT4 vervangen voor DOT5.1
 
Is dat de gewoonte om geen remlichten te gebruiken op circuit?
Lijkt me toch wel nog gevaarlijk...

Het is wennen
was de eerste keer ook meer bezig om de marshall niet motor-erotisch van achter te nemen
ipv m'n lijnen proberen te rijden

-

@ Ebbe
Je had ipv nieuwe banden ook een setje gebruikte Pirelli SC's eronder kunnen laten hangen


meeste rijders op straatfietsen hebben vaak alleen de spiegels ingeklapt/verwijderd
en het nummer op de koplamp geplakt
 
Terug
Bovenaan Onderaan