Motor rijlessen en even voorstellen

Benzine

MF'er
10 dec 2001
67
0
Eindhoven
Hallo iedereen,
Leuk forum. Tot nu toe alleen nog maar berichten gelezen en nog niks gepost. Dus nu toch maar eens zelf een berichtje posten. Even voorstellen, Mijn naam is Ben, ben 26 jaar kom uit Eindhoven en rij motor van het type L (lesmotor). Ik heb nu inmiddels 10 lessen gehad en begin steeds enthousiaster te worden (wel een beetje koud nu…) Hoewel het rijden best goed gaat heb ik de laatste tijd echter wel twijfels over mijn lessen.. vandaar ook deze post.
Zoals ik al zei heb ik nu 10 lessen gehad. Nu ben ik nooit de alle snelste met nieuwe dingen en ik heb ook nooit brommer gereden. Maar de laatste paar lessen heb ik het idee dat ik niet zoveel meer leer. De laatste twee lessen heb ik rond gereden door de stad en buitengebied. Dit was mijn tweede en derde keer dat ik reed op een zwaardere motor (600 cc voorheen 250) dus ik moest hieraan nog wat wennen. Wel had ik het gevoel dat ik vrij weinig geleerd heb. Tenminste, ik krijg tijdens het rijden weinig aanwijzingen. Zo van, bocht beter insturen, platter gaan, meer uit accelereren, etc. Van dit soort aanwijzingen krijg ik erg weinig tot geen. Het blijft meestal bij, “hier links, einde weg rechts” enzo.. Meestal wel na het rijden een korte evaluatie van de les maar vaak ook erg beperkt. Nu heb ik een beetje het gevoel dat ik zo niet erg veel leer (of ik doe alles al goed..nheee). Nu maakt me het niet eens zoveel uit dat ik er misschien veel lessen voor nodig heb om het te halen. Veel belangrijker vindt ik dat ik het goed leer. Op dit moment heb ik echter het idee dat ik te weinig aanwijzingen krijg tijdens het rijden (De instructeur rijdt achter mij aan met de auto). Nu is mijn vraag, hoe ging dat bij jullie lessen, ook veel rijden en weinig aanwijzingen en na de les evaluatie. .. Ik heb zelf nu twijfels om misschien is een proef les te nemen bij een andere rijschool. Ik heb bovenstaande overigens nog niet besproken met de rijschool.
Dan nog iets, misschien leuk om een poll te starten om te kijken hoeveel lessen iedereen nodig heeft gehad..
Ok, tot zover mijn verhaa.

Groeten,


Ben
 
Inderdaad lijkt dit meer op een autorijschool die motorlessen geeft.
Kijk eens in de Gouden Gids voor een Motorrijschool die nekel motorrijlessen geeft.
Een echte motorrijschool rijdt met een motor achter je aan.
Informeer eens bij een paar motorrijders uit de buurt, of bij een motorzaak, en waarschijnlijk reageert Helldesker nog wel, die komt uit de buurt van Eindhoven.
 
Ten eerste welkom hier... :]

Hmm... ik ben net geslaagd en ik kreeg de gehele tijd opmerkingen.
Of je bent gewoon goed (waar blijft dat examen? ;) ) of misschien wil hij je wel lang laten lessen.

(ik ben vrij achterdochtig geworden na mijn ervaring met rijscholen)

BTW: waar blijft de poll...
Zet mijn stem maar bij \"Teveel lessen\" :+
 
Laatst bewerkt:
Welkom

Ik zou het gewoon afmaken bij deze rijschool aangezien je denk ik nog maar een paar lessen nodig hebt (normaal ga je met 16 les-uren toch op ??)

Mocht je toch overstappen naar een andere rijschool dan zou ik naar een KNMV erkende rijschool gaan (heb ik ook gedaan)
Je hebt dan in ieder geval niet dat er een auto achter je aan rijd, maar een leraar op een motor die het je goed voor kan doen
Deze KNMV rijscholen MOETEN een hoog percentage van mensen hebben die slagen + ze zijn vaak professioneler dan andere rijscholen (je leert bijv. over autoband rijden enz)
 
Welkom hier, ik had je naam al eerder gezien hier maar dit is dan dus je eerste post hehe. :)

Ik denk dat het gewoon normaal is.
Ikzelf had ook nooit schakelbrommer gereden ofzo dus wist ook niet hoe alles werkte. In de eerste paar lessen schiet je dan ook omhoog qua leercurve, dan krijg je een tijd (het middengebied) waar je relatief weinig leert maar vooral wat ervaring opdoet en op het eind gaat het weer duidelijk vooruit. Ik had zelf precies dezelfde gedachte als jij nu hebt, ik dacht ook dat ik niks meer leerde na een gegeven moment maar ben wel ineens geslaagd. Waarschijnlijk of misschien was dat niet gebeurd als ik die extra lessen, bedoeld om enige ervaring op te doen niet had genomen. Het is dus volgens mij gewoon normaal, dat gevoel wat jij nu hebt. Ik had dat gevoel trouwens nog sterker bij m\'n autorijbewijs, had toen helemaal het idee dat ik niks vooruit ging qua niveau maar het bleek achteraf reuze mee te vallen. :)

Die instructeur van mij was ook een vage vent hoor, soms draaide hij zo ongeveer door als je iets fout deed en een ander moment maakte je dezelfde fout en hoorde je niks. :? Wel eens een half uur lang gereden zonder dat ik aanwijzingen hoorde (op links en rechts na dan). |(

Hoop dat je regelmatig zult posten hier en hou ons op de hoogte van je rijlessen + examen. :]
 
Laatst bewerkt:
Laat die poll maar komen dan...
En als je vragen hebt aan je instructeur; VRAGEN, VRAGEN EN NOG EENS VRAGEN! Daar is een instructeur ook voor. Als hij/zij er niet goed op reageert, ga dan maar gauw ergens anders lessen. Zelf heb ik er 14 lessen over gedaan (examen-aanvraag duurde erg lang, bij 5de les al aangevraagd), maar ik kreeg dan ook prima les: :} :}
 
Laatst bewerkt:
Je moet het natuurlijk wel bij je instructeur aangeven dat je wat meer tips wil hebben over hoe je rijd.
Maar misschien heeft die niks aan te merken omdat je al perfect rijd. *D
Wanneer moet je afrijden :?
Het lijkt me wel dat dit na 10 lessen al aangevraagd is, zoniet dan zou ik er toch aan denken een andere rijschool te nemen want dan laat deze rijschool je vrolijk rond kachelen en jij maar betalen. :(
Mijn rij-instructeur reed overgens zelf ook altijd op een motor tijdens het lessen.
Dat vind ik wel beter.
 
Welkom op het MF.
Over motorrijlessen kan ik weinig vertellen.
Stam nog uit de tijd dat je met een autorijbewijs met alles mocht rijden :}
Groeten,
:]
 
Ik woon en studeer zelf in Eindhoven en heb hier twee jaar geleden ook mijn rijbewijs gehaald.

Als ik je een advies mag geven, wegwezen bij de rijschool waar je nu lest en op naar Dekker. Daar hebben ze de beste motorinstructeur :} :} :} die je je maar kan wensen. Rijdt zelf natuurlijk ook op de motor mee en die gast leert je alles in no-time.
 
Welkom op ons prachtige forum ;)

Ik zou als ik jou was aan je instructeur vragen om meer aanwijzingen te geven. En anders zou ik gewoon naar een andere rijschool gaan.
Je kunt ook stoppen met lessen en voordat je moet afrijden nog even een paar lesjes nemen.

Ik heb voor mijn auto en motor dezelfde instructeur gehad. Hij gaf mij echt op m\'n flikker als ik iets fout deed, maar gaf ook complimentjes ook ik iets heel netjes deed. Ik vond dit echt heel plezierig en deed altijd super mijn best om goed te rijden. Ik heb dan ook na 10 lessen mijn motorrijbewijs gehaald.
 
Okee, ik zal me ook eerst effe voorstellen. Ik lees ook al een poosje mee, maar kan best wel eens mee gaan praten. :)
Naam: zie boven (zoiets)
Leeftijd: 30
Motor: Suzuki Intruder VS 800 GLP
Motorrijbewijs sinds: 2000
Autogek sinds mijn geboorte, maar in 1999 heel erg hard gegrepen door het motorvirus : })

Zo dat was dat, dan over de les: ik had zelf ook nooit op dikke brommers gereden (wel een paar keer op een Puchie ofzo), dus motorrijden was voor mij ook nieuw. Ik heb eerst een aantal lessen op een industrieterrein gehad om de bijzondere verrichtingen onder de knie te krijgen. Pas daarna de openbare weg op. Dat duurt effe, maar is wel zo veilig! De lessen op de weg op was eigenlijk lekker rijden en als ik wat flink fout deed stopten we na verloop van tijd en werd me uitgelegd dat het niet goed was. Iedere les ook een paar bijzondere verrichtingen. In geval van moeilijke stukken (het oude centrum van Gorinchem is toch wat lastiger) deden we die soms een paar keer. Kleine foutjes hoorde ik onderweg al. Naast het gewone rijden en de verplichte bijzondere verrichtingen ook een boel extra\'s gehad: halve cirkel zowel links als rechtsom, stoppen en wegrijden uit een bocht e.d. Mijn instructeur reed vaak mee op de motor, soms in de auto als hij diezelfde ochtend een autoles had. Wat ik zelf heel belangrijk en fijn vond is dat ik individueel les kreeg. Dus geen cluppie motoren maar altijd maar 1 leerling. De instructeur had dus alle tijd en aandacht voor mij! Ik zou niet anders willen. Ik heb uiteindelijk 28 lessen gehad (auto in 19), wel langer dan gemiddeld, maar ik heb niet het gevoel dat het er teveel waren, ik heb absoluut goed leren rijden en de eerste keer geslaagd (afgereden met 35 graden 8-) !!!). :]
 
Volgens mij stam je uit een land waar dat mocht. ;)

[offtopic]
In Belgenland mag je toch nog steeds op 125cc rijden met je B-rijbewijs ?
[/offtopic]

wat betreft de rijlessen, hier ook altijd vaak de porto gebruikt hoor. Helaas was er op de snelweg niets meer van te bakken, en werden bijv. dingen zoals \'Minder dicht op die auto\'s rijden!\' bij ons gehoord als \'Pak de rechterbaan\' ;)
Maar de porto werd veel gebruikt, ook gewoon om dus te melden dat je iets goeds deed enzo en wel eens een geintje tussendoor. Instructeur ging altijd mee op de motor, naja 2x met de auto.

Als je zelf vind dat je niets meer leert, ga dan gewoon naar een andere rijschool, anders moet je misschien 2x je examen doen, en dat kost alleen maar onnodig meer geld.
 
Gewoon andere rijschool nemen. Ik had er eentje die alleen maar motorles wilde geven. Was ook een KNMV instructeur. Auto deed hij alleen als hij te weinig leerlingen had. Hij deed veel dingen voor of moest achterop gaan zitten. Af en toe moest ik hem volgen. Heel leerzaam voor je bochtentechniek.
 
Hoi en welkom.

Zelf heb ik ook twijfels gehad of motorrijden wel wat voor mij was. Achterop de motor bij iemand anders is toch niet hetzelfde. De 1e lessen, dacht ik bij mezelf:\"Oe, 100 is toch best snel!\" Was namelijk weinig rijwind gewend door het achterop zitten. Veel twijfel dus, tot de 1e keer invoegen op de snelweg. Bocht om en voluit naar de 120. Een glimlach van oor tot oor!! :9
Verder heb ik 12 lessen gehad, mijn instructeur reed in de auto (andere motoren waren in gebruik) en dit beviel verder goed. Om een goede bochten-techniek aan te leren (ik reed niet goed), zijn we \'s avonds naar het industrie terrein gegaan. En blazen maar. (\"je hoeft niet op de maximum te letten\", zegt\'ie) :]

Gewoon aanvragen en snel afrijden, suc6.
 
Hallo en welkom,
Ik begrijp precies wat je bedoelt.
Tijdens mijn studentenperiode in Nijmegen (10 jr geleden) had ik motorrijles bij een slechte instructeur. Hij was een ex-marinier dus alles wat hij kon doen was in zijn volgauto constant schelden door de portofoon. Wij reden soms met z\'n 4-5\'en, wel de goedkoopste maar niet de beste methode om het te leren. Mijn receiver deed het ook niet best en vaak hoorde ik hem slecht waardoor de hele stoet linksaf sloeg en ik maar rechtdoorrijden! Ook was ik een keertje door oranje gereden waarna ik op m\'n flikker kreeg \"zo kan ik je toch niet bijhouden!\" De volgende keer ik stoppen bij oranje knalt de marinier achter mij op. Na deze spoedcursus in 3 dagen hartje winter zakte ik natuurlijk op mijn examen. \"Ik zat bij het kijken bijna achterstevoren\" zei de examinator (toch niet slecht dacht ik zo!\"
10 jrn later heb ik in de buurt een erkende KNMV instructeur gezocht...Wat een prachtvent is het toch.. Max 2 leerlingen en hij volgde altijd met zijn BMW. Constant aanwijzingen, desnoods moest je stoppen en kreeg je te horen wat je net verkeerd had gedaan. Want na een uur rijden ben je dat natuurlijk allang vergeten. Hij deed vroeger ook gevorderde cursussen en heb dus enorm veel opgestoken, countersteering ed werd me al vroeg uitgelegd en voorgedaan! Ik ben dan ook met vlag en wimpel geslaagd voor mijn rijexamen.
Nu nog VRO 1, 2 en misschien 3.
 
Ik woon en studeer zelf in Eindhoven en heb hier twee jaar geleden ook mijn rijbewijs gehaald.

Als ik je een advies mag geven, wegwezen bij de rijschool waar je nu lest en op naar Dekker. Daar hebben ze de beste motorinstructeur :} :} :} die je je maar kan wensen. Rijdt zelf natuurlijk ook op de motor mee en die gast leert je alles in no-time.

Kheb zelf ook mijn rijbewijs gehaald in EHV in mijn studententijd. Ik heb gelest bij het VOC, waarbij de instructeur ook op de motor achter me reed. Eerst trouwens een \"kennismakingsles\" gehad op het priveterrein van het VOC.

Zorg idd dat je op zoek gaat naar een motorrijdende instructeur. ( al doet ie het maar in zijn privetijd.) Les met maximaal 2 mensen tegelijk en vragen, vragen, vragen...
 
Welkom, het is wel normaal dat je na een x aantal lessen een klein `dipje` kan krijgen. Ik het begin leer je natuurlijk meer, als je meer lessen hebt gehad ben je meer je rijkunsten aan het fijnslijpen. Mijn instructeur zei ook niet zoveel, hij evalueerde alles wel na het einde. Succes met je lessen !!!
 
Welkom, het is wel normaal dat je na een x aantal lessen een klein `dipje` kan krijgen. Ik het begin leer je natuurlijk meer, als je meer lessen hebt gehad ben je meer je rijkunsten aan het fijnslijpen. Mijn instructeur zei ook niet zoveel, hij evalueerde alles wel na het einde. Succes met je lessen !!!

Bij mij was het meer bijzondere verrichtingen oefenen dan rijden ;) Daar werd ik wel eens zat van, maarja het normale stuurwerk kon ik toch allang, en kon ook mooi na het examen wanneer ik maar wil :P

Wat betreft dat met oranje enzo, wij reden gewoon door oranje heen, even het gas erop zei die dan ;)
En zo hoort het ook. Met je examen moet je ook laten zien dat je kan rijden, en je gewoon snel kan verplaatsen. Lekker je volgauto met het examen kwijtraken, dat vinden ze mooi.
Mag je trouwens wel met 4 of 5 man lessen tegelijk? Je hebt dan totaal geen overzicht op je leerlingen.
 
Hoi en welkom,

ik ben zelf ook aan het lessen, gisteren 5e les gehad.
Mijn instructeur rijdt met de auto achter me (lekker warm) en ik heb sololessen (vind ik wel heel erg fijn), mijn instructeur zegt ook niet zo heel veel, maar wel nuttige dingen en ik moet me niks van hem aantrekken (dus niet stoppen als hij me niet kan volgen, als er een auto linksaf gaat en half voorsorteerd moet ik er gewoon langsknallen, hij zegt het wel als ik even moet wachten).

Ik vond vooral de laatste 2 lessen wel leuk, begin aan de motor te wennen en bochten gaan ook beter.
Mocht eerste les meteen de weg op (eerst klein stukje over fietspad en toen rustig straatje in) en ging al wel redelijk. 2e les mocht ik op een nieuwe motor (echt nieuw) en die reageerde veel veller op het gas, dat was echt wennen maar gaat nu goed.

Ik merk nu nog wel elke keer dat het steeds beter gaat en heb er steeds meer zin in (en vind het nog helemaal niet koud).

Mag donderdag ochtend om 9:00 weer.


Succes met je lessen en ik hoop dat je nog wat leert! ik rijdt ook wel gewoon rond en denk af en toe ook dat ik niks leer( beetje overdreven, 5e les hé) maar de volgende les gaat het altijd weer beter, dus als ik jou was zou ik het nog even aankijken.
 
Op woensdag 19 december 2001 10:29 schreef JK het volgende:[offtopic]
In Belgenland mag je toch nog steeds op 125cc rijden met je B-rijbewijs ?
[/offtopic]
(...)

[offtopic]
Dit is een Europese richtlijn, geen Belgische uitvinding. Net als vanaf je 16 met een 125cc mogen rijden mits behalen van passend motorrijbewijs (wat zowel in Nederland als België niet doorgevoerd is)
[/offtopic]

Welkom trouwens :)
 
Welkom hiero.
Mijn instructeur reed iedere les met de auto achter me aan.
Hij gaf me prima aanwijzingen.
En als ik wat verkeerd deed zei ie het ook gelijk.
Ik heb 14 lessen gehad en in 1 keer geslaagd :)
Succes met de volgende lessen
 
Terug
Bovenaan Onderaan