motor rijlessen in koppels of solo

flyaah

MF'er
24 apr 2004
59
0
almere
Hoi na dat ik mijn bijzondere verichtingen heb gehaalt ben ik nu bezig met verkeersdeelneming. in mijn familie zijn twee rijscholen dus ik weet ongeveer hoe het werkt alleen zitten die ver uit de buurt dus les ik lokaal wat mij daar bij opvalt is dat die rijscholen graag in koppels lessen wat in mijn ogen jou geld kost omdat als je de ander volgt je weinig leert en als ik dan toch die 60 euro per 1 1/2 uur betaald wil ik die ook voledig benutten dus dat koppel rijden is voor hun dubbel geld en voor jou een halve les terwijl je betaald voor een hele zie ik dit verkeerd of zijn het gewoon een zooi oplichters ;(
 
waarom zou het een halve les zijn :? Alles wat diegene voor je moet doen moet jij toch ook doen, daar wordt heus wel op gelet hoor, lijkt me. Ik heb ook een paar duo lessen gehad en ze waren bij mijn rijschool cheaper (32,50 i.p.v. 37,50 staat me zo even bij) en deze duo lessen gingen verder prima! Heb er misschien nog wel meer van geleerd juist omdat je ook fouten en goede dingen van de ander ziet (als je erachter rijdt), of het zelf goed moet doen (als je voor rijdt)
 
je leert ook wel van achter anderen aan rijden hoor! kun je zien wat die fout en juist goe doen!
maar over het algemeen is alleen beter!

ik leste wel eens samen met iemand anders, maar dna om de beurt
dus eentje met instruckteur mee, en daarna wisselen.
dus ieder betaalt zn eigenles
 
In mijn ogen maakt het niet veel uit dat je met iemand anders lest ( heb ik zelf ook gedaan) Ik bedoel, je rijdt uiteindelijk toch echt zelf en zoals al gezegd werd je leert ook van de foute van anderen. Dus niet zeuren en gewoon lekker lessen!
 
Mijn rijschool leste "standaard" met een koppel. Is ook wel lekker dat de ander af en toe voorop rijdt en de fouten maakt. Kun je "in de luwte" ook best wat leren.
Tegen extra betaling kon je ook privé-lessen krijgen. Nooit behoefte aan gehad.

Hoe kom je er bij dat dit oplichting zou zijn?
 
Enige individuele les die ik heb gehad was mijn eerste les. Moest ff kijken of ik er wel op bleef zitten, zo zonder standaard. Wat remproefies gedaan en de les erop.. de weg op met nog een leerling.

Nooit gedacht dat ik er minder van opstak. Je moet zelf rijden toch?
 
het maakt denk ik niet uit, maar ik persoonlijk wilde perse een 1 op 1 les hebben.
Dan heb i kde volle aandacht van de instructeur.....ook ten nadele... :+
 
Als je achter rijdt leer je misschien wat beter afstand te houden en als je voor rijdt kijk je wat meer in de spiegels of de ander je kan bijhouden.

Elk nadeel heeft zijn voordeel
 
Hoi na dat ik mijn bijzondere verichtingen heb gehaalt ben ik nu bezig met verkeersdeelneming. in mijn familie zijn twee rijscholen dus ik weet ongeveer hoe het werkt alleen zitten die ver uit de buurt dus les ik lokaal wat mij daar bij opvalt is dat die rijscholen graag in koppels lessen wat in mijn ogen jou geld kost omdat als je de ander volgt je weinig leert en als ik dan toch die 60 euro per 1 1/2 uur betaald wil ik die ook voledig benutten dus dat koppel rijden is voor hun dubbel geld en voor jou een halve les terwijl je betaald voor een hele zie ik dit verkeerd of zijn het gewoon een zooi oplichters ;(

wat een onzin. Je gaat toch niet continue op die gast naast / voor / achter je letten. Het is vooral dat jij leert in het verkeer. Ik ga ook lessen volgen met koppels, het scheelt me ten eerste een boel geld (per rit = 1 uur = 29 euro!) en de rijinstructeur ziet echt wel wanneer jij door rijd terwijl je voorrang moest verlenen. Etc etc etc.
 
Ik heb samen met mijn broertje gelest en dat beviel prima. Je kon mooi meekijken met bv de bijzondere verichtingen en ook de foutjes op de weg.
 
Ik heb ook meestal in koppel gelest. Als je achter rijdt, ga je toch minder zelfstandig rijden volgens mij. Degene voor je moet dan bijvoorbeeld alle weggetjes goed uitzoeken en daar hoef je zelf dan minder op te letten. Je weet dan immers waar er weggetjes zijn. Aan de aneder kant zie je zo ook fouten en goede dingen van je collega-lesser. Daar leer je volgens mij ook veel van.

Af en toe een lesje alleen vond ik wel prettig. Bleek wel dat mijn instructeur lang niet alles zag wat ik deed als we met twee lessers op pad waren. Die dingen kwamen er wel bij de privélessen uit (of sommige dingen dan...).
 
Ik heb zowel "prive" als in een koppel gelest en beide is mij prima bevallen. Rijden in koppel was erg grappig, collega-lesser had een weliswaar lichte, maar op de motor minstens komische evenwichtsstoornis :X :o
(Hij schijnt later bij het examen rechtdoor een weiland in gereden te zijn met 20 km/h, instructeur kon er wel mee lachen)

Instructeur gaf zelf aan dat priveles nuttiger was op een bepaald moment omdat hij geen collega-lesser had van gelijk/ gepast niveau. Wel waren de prive lessen even duur als solo lessen (35 euro geloof ik)
 
Ik heb ook meestal in koppel gelest. Als je achter rijdt, ga je toch minder zelfstandig rijden volgens mij. Degene voor je moet dan bijvoorbeeld alle weggetjes goed uitzoeken en daar hoef je zelf dan minder op te letten. Je weet dan immers waar er weggetjes zijn. Aan de aneder kant zie je zo ook fouten en goede dingen van je collega-lesser. Daar leer je volgens mij ook veel van.

Denk dat daar ook een voordeel in zit, wat ik merkte dat was dat als ik "achter" reed, ik me wat beter concentreerde op de "handling" van de motor. Dus leer je er in mijn ogen wel degelijk wat van.

Bij mij was het overigens zo dat er altijd meegereden werd met iemand van hetzelfde niveau waarbij ieder de helft van de tijd voorop reed (tenzij het de laatste les voor het examen van iemand was). En als er niemand was om te lessen dan gewoon alleen.

Prima manier van lessen nooit problemen mee gehad

Groeten
 
Hoi na dat ik mijn bijzondere verichtingen heb gehaalt ben ik nu bezig met verkeersdeelneming. in mijn familie zijn twee rijscholen dus ik weet ongeveer hoe het werkt alleen zitten die ver uit de buurt dus les ik lokaal wat mij daar bij opvalt is dat die rijscholen graag in koppels lessen wat in mijn ogen jou geld kost omdat als je de ander volgt je weinig leert en als ik dan toch die 60 euro per 1 1/2 uur betaald wil ik die ook voledig benutten dus dat koppel rijden is voor hun dubbel geld en voor jou een halve les terwijl je betaald voor een hele zie ik dit verkeerd of zijn het gewoon een zooi oplichters ;(
Het kost je geen geld... Het levert je geld op. Als de rijinstructeur altijd maar één leerling zou meenemen moeten de tarieven omhoog om uit de kosten te komen.

Zoiezo, je rijdt toch zelf? De gemiddelde rijinstructeur is best in staat om twee leerlingen tegelijk in de gaten te houden. En je leert tenminste ook gelijk een beetje formatierijden (positie op de weg houden, etc.) en voorrijden.
 
Bovendien moet je nog altijd zelf op blijven letten..
Het is mij vaker overkomen dat iemand voor me bijvoorbeeld een straatje inreed met een verboden in te rijden bord..
ook met snelheden ed. altijd op blijven letten..
op de snelweg kan je nog altijd gewoon inhalen als jij dat veiliger vindt ( omdat jij niet graag achter een vrachtwagen zit of iets dergelijks )

en idd je instructeur kan heus wel 2 mensen in de gaten houden.

Ik vond het bovendien altijd wel stimulerend met iemand anders, merkte eigenlijk nooit zo heel veel verschil ( in je eentje of met 2 ..was hoe het uitkwam )
Het is voor rijschoolhouders nu toch alweer ingewikkelder.. mensen die de speciale verrichtingen nog niet hebben gaan nou eenmaal niet met mensen lessen die dat al wel hebben ...

en ik heb ook veel van andermans commentaar geleerd...
 
Het is voor rijschoolhouders nu toch alweer ingewikkelder.. mensen die de speciale verrichtingen nog niet hebben gaan nou eenmaal niet met mensen lessen die dat al wel hebben ...

Waarom niet? Bij mij was dat wel zo. Ik reed met mensen die het wel en niet hadden. Gaat meer om de vaardigheden tijdens het rijden op de weg, die moeten op ongeveer hetzelfde niveau zitten.
 
Waarom niet? Bij mij was dat wel zo. Ik reed met mensen die het wel en niet hadden. Gaat meer om de vaardigheden tijdens het rijden op de weg, die moeten op ongeveer hetzelfde niveau zitten.

Neuh dat snap ik wel.. het rijden op de weg...... maar toen ik mijn verrichtingen gehaald has moest ik er toch niet aan denken om ooit weer op die parkeerplaats te gaan staan oefenen ;)
 
Neuh dat snap ik wel.. het rijden op de weg...... maar toen ik mijn verrichtingen gehaald has moest ik er toch niet aan denken om ooit weer op die parkeerplaats te gaan staan oefenen ;)

De TS heeft zijn bijzondere verrichtingen juist al; gaat dus over verkeersdeelneming... :P
 
Ik heb dus nu rijlessen en merk dat als ik met meerdere mensen heb gelest dus 3 exl mij dus 4 in totaal dat ik dan minder lekker rij dan als ik met zijn 2e rij dan rij ik veel relaxter en merk ook dat instructeur meer aandacht voor mij heeft!
 
Ik les nooit alleen. Altijd met zn 2en.
Dit is eigenlijk best wel prettig vind ik.
Je leerd een hoop van andermans fouten, en ook de goede dingen steek je op.

En ook als je met zn 2en lest krijg je voldoende aandacht.

Denk je dat ie ff niet kijkt, en meteen hoor ik hem alweer door mn oortje.
Hij ziet echt alles.
 
Ik ben er ook niet voor. Gewoon 1 leerling per les lijkt me altijd beter als 2 alle aandacht is dan voor jou dus kunnen fouten veel eerder gecorrigeerd worden. Vrij logish in mijn hoofd dan :+
Lijkt me puur en alleen fijner voor de instucteur om zijn beurs te spekken. Hij zal dit idd best promoten zo goed hij kan :)

De meeste KNMV instucteurs doen er 1 volgens mij...

Groeten,

Barry
 
Waar ik rijles heb gehad, krijgen beginnende leerlingen prive-les.
Na dat de basis er in zit, rijdt hij met 2 leerlingen.

Echt prettig met de oefeningen, je krijg 100% de aandacht en
hoef ook niet te wachten op een ander (vooral al die weer eens alle
kegels om rij, wel lache }) )

Als dat er een beetje in zit, is het alleen nog een kwestie van rij-ervaring.

[Reclame]Ad v.d. Berg - Gouda :} [/Reclame]
 
Terug
Bovenaan Onderaan