Motor rolt in versnelling naar voren plakkende platen? Of stukke platen?

Spitskool

MF veteraan
4 aug 2007
44.934
163
Ergens !
Hallo,
Ik ben nu al enig tijd bezig met mijn sv.
Ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

De motor rolt in de versnelling vanzelf rustig naar voren.
Terwijl hij dit doet kan ik niet schakelen tot ik wat gas geef anders kan ik gewoon niet schakelen.
De motor heeft dit soms ook weer niet waardoor ik wel gewoon kan schakelen.
Ik heb nu al 6 x de koppelingskabel op spec gezet , druk worm op spec niks blijkt te werken.
Zijn de platen nu stuk krom verbrand plakken?
Wat kan ik nu nog meer doen om het euvel te verhelpen...
Heeft iemand nog enig tips?
 
Dit zou goed aan de platen kunenn liggen, heb je goede olie in de motor? En de platen zijn nog goed en de veren ook?
Zijn wat zaken waar je naar kunt kijken.
Ik heb 2 verschillende 10w40 geprobeerd. Putoline en nog 1 allebij motorbike olie. Net even de zaak gebeld die zeggen dat inderdaad waarschijnlijk de koppeling naar zn groot is gedraaid. Kosten 450 euro.
Ze gaan eerst proberen af te stellen. Maar ik weet vrijwel zeker dat dat het niet is want dat heb ik al gedaan.
 
450 euro...
Je bedoelt deze sv ? :

Lamborghini-Aventador-SV-Jota-roadster.jpg
 
Mijn SV rolt ook een beetje in z'n versnelling met ingeknepen koppeling. Zeker als hij nog niet warm is. Ik kan er mee leven, ben inmiddels gewend om het ding alvast in z'n vrij te hebben staan als hij nog rolt voor het stoplicht. Gaat al ruim een jaar goed zo.

Oorzaak.... Ik denk ook versleten platen, ze plakken dan wellicht wat meer aan elkaar dan bij nieuwe platen het geval zou zijn. Het bedrag dat je noemt vindt ik wel stevig moet ik eerlijk zeggen.
Als het pakket platen €235,-- kost hebben ze nog €215,-- aan uurloon en wat klein materiaal. Kan haast geen klus zijn van meer dan 2 uur voor een ervaren monteur denk ik. En misschien hoeven je stalen laten niet eens vervangen te worden.... scheelt ook weer aardig.
Ik heb geen idee hoe ervaren jezelf bent met sleutelen? maar Koppeling vervangen is misschien een mooie klus om zelf te doen, is echt goed te doen als je een plek hebt om te sleutelen. Ik trek het blok pas open als ik merk dat het nog wat slechter gaat functioneren. Het is de woon/werk brommer.... die hoeft het alleen maar te doen.

Succes ermee!
 
Mijn SV rolt ook een beetje in z'n versnelling met ingeknepen koppeling. Zeker als hij nog niet warm is. Ik kan er mee leven, ben inmiddels gewend om het ding alvast in z'n vrij te hebben staan als hij nog rolt voor het stoplicht. Gaat al ruim een jaar goed zo.

Oorzaak.... Ik denk ook versleten platen, ze plakken dan wellicht wat meer aan elkaar dan bij nieuwe platen het geval zou zijn. Het bedrag dat je noemt vindt ik wel stevig moet ik eerlijk zeggen.
Als het pakket platen €235,-- kost hebben ze nog €215,-- aan uurloon en wat klein materiaal. Kan haast geen klus zijn van meer dan 2 uur voor een ervaren monteur denk ik. En misschien hoeven je stalen laten niet eens vervangen te worden.... scheelt ook weer aardig.
Ik heb geen idee hoe ervaren jezelf bent met sleutelen? maar Koppeling vervangen is misschien een mooie klus om zelf te doen, is echt goed te doen als je een plek hebt om te sleutelen. Ik trek het blok pas open als ik merk dat het nog wat slechter gaat functioneren. Het is de woon/werk brommer.... die hoeft het alleen maar te doen.

Succes ermee!

Het probleem is dat de zaak liever zeker is van zijn zaak door de veren platen en stalen platen te vervangen. Ik heb net even flink hard gerammeld en de motor slipt niet door.
 
Mijn SV rolt ook een beetje in z'n versnelling met ingeknepen koppeling. Zeker als hij nog niet warm is. Ik kan er mee leven, ben inmiddels gewend om het ding alvast in z'n vrij te hebben staan als hij nog rolt voor het stoplicht. Gaat al ruim een jaar goed zo.

Oorzaak.... Ik denk ook versleten platen, ze plakken dan wellicht wat meer aan elkaar dan bij nieuwe platen het geval zou zijn. Het bedrag dat je noemt vindt ik wel stevig moet ik eerlijk zeggen.
Als het pakket platen €235,-- kost hebben ze nog €215,-- aan uurloon en wat klein materiaal. Kan haast geen klus zijn van meer dan 2 uur voor een ervaren monteur denk ik. En misschien hoeven je stalen laten niet eens vervangen te worden.... scheelt ook weer aardig.
Ik heb geen idee hoe ervaren jezelf bent met sleutelen? maar Koppeling vervangen is misschien een mooie klus om zelf te doen, is echt goed te doen als je een plek hebt om te sleutelen. Ik trek het blok pas open als ik merk dat het nog wat slechter gaat functioneren. Het is de woon/werk brommer.... die hoeft het alleen maar te doen.

Succes ermee!
Werkplaatstarief van 85 euro per uur......verse olie....beetje klein materiaal: Voila.....215 Euro
 
14000 kilometer is nog vrij jong. Wat is de leeftijd? Ook apart dat hij het niet consequent doet. Heb je al gezocht op buitenlandse forums of het een bekend kwaaltje is van de sv650?
Ja zeker op svrider zeggen ze dat de platen vervormd kunnen zijn. Ik moet zeggen dat ik hem behoorlijk hard heb weg getrokken in de 2. Enig kans dat ik de boel vernaggelt heb met de rijstijl misschien.
De leeftijd is 2003 dus al een oud beest in nieuw staat.
 
Ik heb nu al 6 x de koppelingskabel op spec gezet , druk worm op spec niks blijkt te werken.
alles in de juiste volgorde gedaan ?
1 kabel genoeg lossen
2 hendel op worm in juiste positie afstellen (ongeveer 80° tov de kabel)
3 speling worm regelen (indraaien tot geen speling meer , dan iets terug draaien (kwart/halve toer)
4 speling kabel regelen
 
Zelf de platen vervangen is trouwens een uitdagend klusje in positieve zin. Als je een rechterhand hebt en je bent enigszins bedreven en geïnteresseerd in normaal sleutelwerk, dan kun je het best zelf proberen.
Probleem is dat ik er geen tijd voor heb. Heb nu de rommel nogmaals afgesteld van de onderste adjuster. 12 mm op de handle vrije slag en de worm zit op een kwart uit
 
Ja zeker op svrider zeggen ze dat de platen vervormd kunnen zijn. Ik moet zeggen dat ik hem behoorlijk hard heb weg getrokken in de 2. Enig kans dat ik de boel vernaggelt heb met de rijstijl misschien.
De leeftijd is 2003 dus al een oud beest in nieuw staat.
Als het een bekende kwaal is van dit type dan hoef je eigenlijk niet verder te zoeken en kun je de platen vast bestellen :+
 
Als het een bekende kwaal is van dit type dan hoef je eigenlijk niet verder te zoeken en kun je de platen vast bestellen :+
Volgens de winkel waar hij heen gaat volgende week is de kans aanwezig dat ik de clutch verwipt heb. Hij gaat iniedergeval niet meteen de boel open trekken. Eerst nogmaals afstelling kijken en dan pas open trekken. Tot volgende week kan ik er gerust mee rijden zegt ie zolang de bike wel schakelt met wat gas. Als de boel kraakt mag ik er niet mee rijden. Het kraakt niet dus ik kan er wel gewoon mee rijden tot aan volgende week
 
Doordat de motor naar voren wil kruipen in de 1 heb ik echt het idee dat de platen gerushed zijn. Als het euvel er niet is wil de motor niet naar voren kruipen. Dus eigenlijk is het er op het ene moment wel waardoor de clutch niet wil ofzo en andere moment niet. Echt zo gek.
Misschien de kabel toch niet goed ? Het ziet er gewoon allemaal als nieuw uit de kabel.

Het zal toch niet dat de shifter pook gewoon ergens blijft steken? Lijkt mij onwaarschijnlijk want als ik iets gas geef gaat ie gewoon rustig de versnelling in
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan