Motor ronkt en loopt te rauw

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Vanmorgen haalde ik zoals elke dag de fazer uit de garage om naar mijn werk te rijden. Na +/- 1 km wou ik optrekken uit de bocht en ging het moeizaam. Hij trok amper door en liep rauw met veel trillingen. De snelheid en het toerental kloppen nog steeds en er zit voldoende olie in. Verder versnelt hij traag maar wel lineair. Zelf kon ik op het eerste zicht niets ontdekken (enkel mijn uitlaat lekt) en was dus langzaam op weg naar de garage toen opnieuw in een bocht hij weer normaal reageerde (dus ik heb iets van een 4 a 5 km zo gereden). Dan waren er geen problemen meer.
Mijn ideeen waren:
-vuiltje in de benzine (ik reed op de laatste 5 liter benzine)
-cilinder die het even niet meer doet (door bougiekabel of zo die losgekomen is, maar het is dan wel raar dat hij het weer begint te doen)

Verder heeft hij 2000km geleden een groot onderhoud gehad.

Ik zou graag weten wat het kan zijn en of het kwaad kan aangezien ik over een paar weken op reis ga met de motor en ook nog 2 circuitdagen meepak.
 
Mijn ideeen waren:
-vuiltje in de benzine (ik reed op de laatste 5 liter benzine)
-cilinder die het even niet meer doet (door bougiekabel of zo die losgekomen is, maar het is dan wel raar dat hij het weer begint te doen)

Klinkt als optie 2...imho. Dat heeft de mijne wel eens als het heel koud is buiten. Gewoon ff kalm aan doen, blok laten opwarmen en alles zal reg kom! Maar zo koud was het niet geloof ik ;)
 
Klinkt als optie 2...imho. Dat heeft de mijne wel eens als het heel koud is buiten. Gewoon ff kalm aan doen, blok laten opwarmen en alles zal reg kom! Maar zo koud was het niet geloof ik ;)
De kou lijkt me raar, het was zo rond 9:00 en het was deze winter toch een stuk kouder.
En hij had het niet die eerste 700m!
 
Toen ik gisteravond naar huis reed, deed hij alles weer zoals het hoort.
Maar ik heb we geen zin om het nog eens tegen te komen (in het geval van een slechte verbinding ofzo).
Vandaag ben ik met de fiets (Matrix Reloaded vanavond en mss nog een drankje -of meer) dus nu kan ik er nog niets over zeggen.
 
Ik heb het sinds die ene keer niet meer gehad.
Ik ga het dus maar houden op een vuiltje in de carbs of zo...
En dit WE (als het goed weer is en de 3-maandelijks wasbeurt eraan komt) eens de bougiekabels overlopen...
En er me verder niet druk om maken.
 
Ik denk aan vuil onderin benzinetank. Komt er normaal gesproken niet uit alleen bij gebruik van reservestand en dan nog alleen bij de laatste benzine. Als je er nog geen extra filter tussen hebt zitten, zet er dan ff 1 tussen. Kost niks en geeft een hoop plezier.
 
Ik denk aan vuil onderin benzinetank. Komt er normaal gesproken niet uit alleen bij gebruik van reservestand en dan nog alleen bij de laatste benzine. Als je er nog geen extra filter tussen hebt zitten, zet er dan ff 1 tussen. Kost niks en geeft een hoop plezier.
Ik heb geen reservestand...maar zal eens nakijken of ev. een extra filter mogelijk is...
 
Vuil in de tank kans soms tamelijk grof zijn, bladders, rubber-achtige stolsels.

Binnenin zit op de kraan meestal een hoge zeef. Slaat daar teveel vuil op neer dan heb je vooral bij laag tankniveau wel een verstoppings-probleem.

Als je van buiten, in de bezineleiding, een apart filter wilt monteren heeft dat voornamelijk nut als je de zeef van binnen weghaalt van die kraan. Dan kun je voortaan de rommel uit het makkelijker bereikbare filter weghalen. ALS tenminste die bladders niet zo grof zijn dat de tamelijk kleine kraandoorgang er al door verstopt raakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan