Motor rookt net als zijn baasje....

Piet Zahut

MF veteraan
9 nov 2004
5.434
5
Zwolle
Mijn CBR 600 (pc 25) uit '91 is begonnen met roken. Afgelopen weekend naar de Ardennen geweest en daar kreeg ik te horen dat als ik hem los trek dat hij begint te roken, een beetje blauwig. Na controle bleek dit bij 9000 toeren te zijn. De auto die achter me reed gaf aan dat hij een waas op zijn ruit kreeg, waarschijnlijk onverbrande benzine. Ik heb de peilstok er meerdere malen uit getrokken en hij gebruikt, zoals ik gewend ben, geen druppel olie. Motor heeft 10.000 geleden kleppencontrole gehad en toen zijn de carbs ook meteen gesyncroniseerd.

Ik hoor mensen wel eens praten dat de euro 95 uit het ene land kan verschillen met het andere land maar kan dat? Heeft iemand wel eens dit onder ogen gehad?

Ik hoor het graag van jullie, THANX!!
 
Als je in bergachtig gebied gaat rijden, met een motor die afgesteld is op zeeniveau, gaat hij door de ijlere lucht rijker lopen. Dit kan zelfs al merkbaar worden bij een hoogteverschil van 400 of 500 meter en dat kan je in de ardennes wel redden.
 
Maar als dat zo zou zijn dan moet hij toch ook olie verbruiken? Ook trek ik hem door naar 11.000 toeren dan loopt hij nog steeds prima, aan het lopen merk ik niets
Door de druk van boven de zuiger pers je je mengsel(verbrandings resten) naar beneden.....dus je olie is dan ook redelijk dun .....en dun.....en dun...ff laten testen is zo klaar en weet je het zeker!
 
Zou em op de dyno zetten, vorige bike was ook cbr 600f en heb daar zelf een dynojet kitje in gestopt omdat ie niet lekker liep, na de kit super en 90 awpk s. Hij verbrukte ook geen olie! Maar hield in en dergelijke en rookte ook. De verhouden tussen lucht en brandstof = erg belangrijk. Maar rook kan ook koelvloeistof zijn alleen doet ie dat dan ook in de lage toeren. Kan ook olie zijn maar jij zegt hij verbruikt nix. En je koelvloeistof niveau? Hoe is je uitlaat systeem andere demper etc? Maar pas op met dyno als je het niet vertrouwd dat ie goed is niet op de dyno zetten heb er al een aantal bikes op zien ontploffen! Word je niet *D van, maar op de dyno zie je wel hoe en wat en das ook belangrijk.
 
Als je motor geen olie verbruikt is er ook iets mis. Elke verbrandings motor verbruikt olie!!!! Het dunne laagje olie wat achterblijft op je cilinderwand verbrand met het megsel mee. Dus als je niveau gelijk blijft na een fix aantal kilometers klopt er ook iets niet.
 
Kan ook roet zijn vanuit je uitlaat! je rijd in de ardennen beetje in de bergen bv een stuk omhoog maar in lage toeren! misschien loopt hij dan wat rijk en dan krijg je meer roet in je uitlaat. Op het moment dat je dan een keer wat meer in de toeren duikt dan blaast die al het onverbrande benzine roet eruit. Dit veroorzaakt rookpluim en kan wat aanslag geven op de ruit van de automobielist.

Toch vind ik dat ook knap want dan moet de behoorlijk dicht achter je rijden -O-

Als die olie zou lekken via de zuigers dan lekt hij ook bezine de andere kant op dus dat je olie pijl niet zakt kan komen omdat er benzine bij is gekomen.
Hierdoor word je olie dunner en gaat dus nog makenlijker langs je zuigers. tevens gaat het smeer vermogen naar beneden.

Cilinderdruk meten en je weet een stuk meer.
 
de mijne is ook beginnen te roken, en dit na 5 min, terwijl ik het gas opentrekt, bij geen gas geen rookpluim, het is wel witte rook, is witte rook ook afkomstig van olie, of is dat altijd koelvloeistof
 
als de rook echt wit is dan zal het inderdaad koelvloeistof zijn.
Maar is soms lastig te zien omdat het vaak maar met weinig rook begint en dan word het gouw uitgedunt. en dan is het verschil moeilijk te bepalen tussen wit/blauw/ licht grijsige (olie) en het witte (Koelvloeistof)slecht te zien.

Rookt hij heel erg dan merk je gouw genoeg het kleur verschil.
Maar hou je olie en koelvloeistof peil in de gaten.

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan