Motor schiet stationair in de toeren

Jbk90

Rookie
6 jan 2018
1
0
Ik heb bij mijn Suzuki gsx 500 e (oldtimer) de carburateur uit elkaar gehaald om er grotere sproeiers op te zetten. Dit ivm open luchtfilters. Nu schiet alleen de motor stationair helemaal hoog in de toeren. Ik heb al verschillende afstellingen geprobeerd: stationair schroef helemaal open en luchtschroef op de carb steeds een stukje meer open. Dit verhelpt het probleem allemaal niet. De sproeiers zijn 10% groter dan origineel. Iemand een idee?

Alvast bedankt!
 
Nog grotere sproeiers.

Je hebt een teveel aan zuurstof, vandaar het gejank in toeren.
(oftewel een tekort aan benzine doordat er minder vacuumwerking is in de carb door dat prutsfilter)
 
Laatst bewerkt:
Geen lekkage ergens ?inlaat rubbers intakt? Spuit er eens wat remmenreiniger op je inlaat rubbers dan hoor je of er een lekkage is dat doe als je motor draait!
 
Laatst bewerkt:
Nog grotere sproeiers.

Je hebt een teveel aan zuurstof, vandaar het gejank in toeren.
(oftewel een tekort aan benzine doordat er minder vacuumwerking is in de carb door dat prutsfilter)


Waarschijnlijk zijn de hoofdsproeiers vervangen en niet de stationairsproeiers.

Ik denk dat er iets niet goed is gemonteerd, te beginnen met de gaskabel zoals al eerder werd aangegeven.

En die meuk er af en weer origineel maken is inderdaad de beste oplossing.
 
Waarschijnlijk zijn de hoofdsproeiers vervangen en niet de stationairsproeiers.

Ik denk dat er iets niet goed is gemonteerd, te beginnen met de gaskabel zoals al eerder werd aangegeven.

En die meuk er af en weer origineel maken is inderdaad de beste oplossing.

Shit, ik denk dat je gelijk hebt :$ :?


Nu je toch bezig bent waarom niet gelijk een echte upgrade :9~

Saarloos Engineering - BMW R100 Turbo
 
Buiten de bovenstaande adviezen ,kan het zijn dat je te grote sproeiers heb gemonteerd,
zijn die te groot dan reageren de mengsel schroeven niet meer omdat ze te veel benzine krijgen.
Een hoofdsproeier heeft namelijk een veel groter bereik dan sommige denken,het werkgebied
beïnvloed ook het stationair gedeelte voor een deel.
Om open filters goed af te stellen is er maar 1 de juiste weg en dat is naar de dynobankboer gaan. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mijn Suzuki gsx 500 e (oldtimer) de carburateur uit elkaar gehaald om er grotere sproeiers op te zetten. Dit ivm open luchtfilters. Nu schiet alleen de motor stationair helemaal hoog in de toeren. Ik heb al verschillende afstellingen geprobeerd: stationair schroef helemaal open en luchtschroef op de carb steeds een stukje meer open. Dit verhelpt het probleem allemaal niet. De sproeiers zijn 10% groter dan origineel. Iemand een idee?

Alvast bedankt!

als die hoog in toeren loopt moet je de luchtschroef niet verder uitdraaien maar, juist indraaien.

wat gebeurd er als je de choke aan zet, zakt het toerental dan?
 
Ik ben zeker geen expert op carburateur gebied maar ik vraag me af hoe de hoofdsproeiers invloed kunnen hebben op het stationair toerental. Ten eerste hebben de hoofdsproeiers een verwaarloosbare invloed op de stationair loop en als ze al invloed zouden hebben dat zou hij juist zakken in toeren doordat hij teveel benzine zou krijgen. Volgens mij zuigt hij nu ergens valse lucht of je gaskabels trekken aan je gaskleppen.
 
Zijn de carbs van binnen wel echt helemaal schoon? Dus ook de kanaaltjes van de mengsel schroeven ed?
Alle sproeiers van elke carb wel gedemonteerd en goed schoon gemaakt?
 
Ik ben zeker geen expert op carburateur gebied maar ik vraag me af hoe de hoofdsproeiers invloed kunnen hebben op het stationair toerental. Ten eerste hebben de hoofdsproeiers een verwaarloosbare invloed op de stationair loop en als ze al invloed zouden hebben dat zou hij juist zakken in toeren doordat hij teveel benzine zou krijgen. Volgens mij zuigt hij nu ergens valse lucht of je gaskabels trekken aan je gaskleppen.

yep.

achter de gasklep ter hoogte van de gasnaald (en dus ook de hoofdsproeier) is relatief gezien geen vernauwing in de doorgang -doorlaat onder gasschuif is groter dan die onder de gasklep, en dus ook geen onderdruk ter hoogte van de hoofdsproeier om invloed uit te oefenen (het is geen 2takt RG-gamma ;) )
 
Ik ben zeker geen expert op carburateur gebied maar ik vraag me af hoe de hoofdsproeiers invloed kunnen hebben op het stationair toerental. Ten eerste hebben de hoofdsproeiers een verwaarloosbare invloed op de stationair loop en als ze al invloed zouden hebben dat zou hij juist zakken in toeren doordat hij teveel benzine zou krijgen. Volgens mij zuigt hij nu ergens valse lucht of je gaskabels trekken aan je gaskleppen.

Correct, hetgeen wat een beetje verbaast en wat wél klopt is dat de maat van de stationairsproeier over een redelijk groot deel van het belastings spectrum invloed heeft (dus ook de hoofdsproeier beïnvloedt)
 
Valt je carburateur wel terug naar de stationairstand. Soms gebeurt het dat de schroef van de inlaatrubbers te ver naar binnen is gedraaid bij montage, waardoor de poelie niet helemaal terug valt. Je kunt dan vervangen wat je wilt en aan stelschroeven draaien wat je wilt, dat heeft dan geen effect.
 
Ik ben zeker geen expert op carburateur gebied maar ik vraag me af hoe de hoofdsproeiers invloed kunnen hebben op het stationair toerental. Ten eerste hebben de hoofdsproeiers een verwaarloosbare invloed op de stationair loop

correct:

full
 
zijn het constant vacuum carburateurs? Dan heb je het vacuum verschil tussen voor en na de gasschuif veranderd. Dat ga je niet goed krijgen met andere sproeiers.

BS

1/ een carbu is altijd goed te krijgen (dat wil daarom nog niet zeggen dat het altijd simpel is), zeker stationnair.

2/ de doorlaat onder de gasklep bij stationnair is vele malen kleiner dan de doorlaat van het filter. achter de gasklep vrandert er niets
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan