Motor schiet uit de versnelling

Clover

MF veteraan
11 okt 2002
1.998
85
Het gaat om een RS125 (geen pk monster dus 8-) )

Wanneer ik vlot doortrek met de motor (en dus snel aan 't schakelen ben), zodra ik dan over een hobbeltje op de weg rijd knalt de motor in 9 van de 10 gevallen uit de versnelling.. met als gevolg dat de zuiger zowat door het blok naar buiten schiet :( :?

Doordat je iedere keer weer vol gas geeft na het schakelen komt de motor dan extreem hoog in z'n toeren wanneer de versnelling eruit knalt, 14000/15000 toeren, een NIET fijn geluid.. :(

Hij heeft nu bijna 3000 km op de teller..iemand enig idee wat dit kan zijn, want normaal lijkt het me niet bij een nieuwe motor? :?
 
is gewoon zo, de truc is van héél hard door te schakelen. Je moet hem echt helemaal naar boven doortrekken met je voet. Als je je ketting aanspant zou het normaal iets beter moeten zijn. Ik rij ook met een rs 125, en ik komt het vrij weinig tegen. 'k Reed vroeger met een rs 50, en die schoten meer uit versnelling dan in versnelling.
 
hmm misschien is je veertje dat met een heveltje wat zorgt dat hij in de vernselling blijft beejte gaar/oud..
ik heb het eens gehad, toen was hij ernaast gesprongen, niet op een rs btw, dat was op een honda brommer/semi-motor, maar voglens mij gaat het om het zelfde principe.. toen ging hij ook automatisch schakelen... :)
 
dit heb je meestal als een motor wat ouder is, de nokjes van de tandwielen
die in elkaar grijpen, zijn dan schuin afgesleten waardoor ze dan wanneer er kracht op komt van elkaar glijden, maar die van jouw heeft nog maar 3000 km gedraaid, dus ik denk dat het iets anders is, een gebroken veer van de pal die
de schakelwals op zijn plaats houdt, als je het deksel aan de rechterkant van het
motorblok erafhaalt zou je dit moeten kunnen zien.
maar ik ben geen monteur dus het bovenstaande is maar mijn idee.
succes ermee verder
 
nah, iedereen die ik ken die met rs'jes rijden, schieten af en toe uit versnelling.
Volgens mijn garagist heeft het te maken met de afstand tussen de versnellingen, en het feit dat er tussen elke versnelling een soort neutraal zit (je blijft dus ook makkelijk hangen tussen versnellingen).
Ik weet niet hoe het zit met andere motoren, maar ik heb eens met een monobike gereden, en die moest je maar een duwtje geven om in versnelling te schieten. Terwijl je bij mijn rs echt naar boven moet trekken.

Mening van een MONTEUR gevraagd...Ben ook wel benieuwd.
 
Over een paar weekejes is m'n Arrow uitlaatsysteem binnen bij de dealer. Ik heb nog wel wat dingetjes waar ze ff naar moeten kijken, dus dan leg ik ze dit probleem ook voor. En zekerste weten dat dit binnen de garantie is, de motor is nog geen 2 maanden oud..
ik ga er niet zelf aan sleutelen, anders zou de dealer de garantie nog wel eens kunnen laten vervallen..ook geen zin in dat gezeur. Ik wacht wel af wat hun er dadelijk van zeggen. De motor staat nu toch gestalt, dus haast heeft het niet.

Thnx for the tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan