Motor schiet vooruit

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
1
Leeuwarden
Als ik met mijn R1100s een half uurtje 100/115 Km/u ca 4500 toeren op de snelweg rij,schiet de motor plotseling vooruit,om dan daarna weer op normale snelheid te gaan rijden,blijf ik wat met het gas spelen,dan gebeurt er niets,ook bij hoge snelheden,niets aan de hand,rara wie weet het.
 
`100 A 115 IS TE LANGZAAM! Bmw past dit na een half uur vanzelf aan! :+ Zonder gekheid heeft het wat te maken met het bij Bmw bekende constantfahrrucklen?

Sterkte!
 
Ook bij zulke snelheden (110-115); ik dacht zoiets alleen bij langzaam rijden onder weinig belasting (nauwelijks gas) voorkwam.

Maar je aansluitingen van de gasklepsensoren (TPS) met WD40 schoonmaken anders zou ik het ook niet weten....

Het is een onvoorspelbare reaktie,zo erg dat ik bijna tegen mijn voorganger reed,net alsof het gas ineens wordt opengedraaid en daarna direkt weer dicht.
 
Het is een onvoorspelbare reaktie,zo erg dat ik bijna tegen mijn voorganger reed,net alsof het gas ineens wordt opengedraaid en daarna direkt weer dicht.

Ik zou het eea zo snel mogelijk door een prof na laten laten kijken stel je voor dat zoiets in een bocht oid zich voordoet.....levensgevaarlijk.....succes iig ermee.....
 
Typische kwaal van de nieuwe BMW's boxers.
Mijn R1100R is boven de 100 km/uur goed , met af en toe wat inhouden ,er is een term voor deze kwaal.
In de stad of op sec.wegen is het een ramp.
De BMW gaat in ieder geval de deur uit.
 
Kan het niet een kleine afwijking in de koppeling zijn; platen, veertje ofzo? Heel even slippen en meteen weer oppakken geeft misschien het vliegwiel een rare duw.

Willem, ik rij nou al meer dan 70.000 km op een R1100R. Als ik het geld had ging die meteen de deur uit. Het is echt een motormanagement probleem. Samen met een te licht vliegwiel is dat een ramp bij lagere snelheden.
Bovendien heb ik nog (hystereseachtige) reacties op mijn gas. Dus de motor komt later op dan ik gas geef, en als ik gas minder dan duurt ook dat weer eventjes. Niet altijd maar wel heel vaak.
Ik heb bij de dealer al een en ander verteld maar er gebeurd eigenlijk niets aan de instelling. Een reactie was dat ik aan moest wennen.

Plannen worden al gesmeed, volgend jaar rij ik een andere motor en dat is beslist geen BMW. 3 cyl, 950cc. in elk geval totaal iets anders.

Overigens heb ik in het verleden altijd met plezier BMW gereden. Waarom ze verleerd zijn een goede motor te bouwen weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
waren in het verleden geen problemen met de bus-kabels van de boxers een draad van een sensor die langs de bougiekabel lag. EMC probleem.

de klacht omschijving lijkt op een fout in de signaal geving.
een verkeerd signaal naar motor-manegement door een signaal van buiten af in de bv lambda-sensor draad en foutje.
 
KFR is het niet dat hoort meer bij lagere snelheden bv.stadsverkeer,bij mij
ligt bij ca.100 a 115 km/h vooral als ik een tijdje ongeveer 4500 toeren maakt
dan ineens springt de motor vooruit als of je het gas even open draaid,maar misschien heb ik het gevonden, 1 van de uitlaat boutjes was niet los te krijgen en heb deze afgeslepen
die in de kat.zit het andere boutje zat los,zou het kunnen dat er een valse trek in de kat.komt.waardoor de lambdasonde verkeerde informatie krijgt.Ik heb er nog niet mee gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan