Motor schokt

eyaluth

Rookie
24 aug 2006
25
0
Venlo
Hallo, ik heb sinds kort een suzuki gs500e 25kw (bj1999/65.000km) gekocht en sinds eergisteren begon deze te stotteren toen ik iemand achterop had. Als ik het gas opendraai gebeurd er niet veel en soms voel ik zeg maar dat hij wil trekken. Ik kwam er ook achter dat een kant van de uitlaat warmer was dan de andere.

De motor heeft vorige maand een grote beurt gehad dus ik dacht niet gelijk aan de bougies want die waren nieuw. Echter toen ik deze eruit haalde was er 1 zwart en het stukje ijzer wat over het contact puntje zit zat eraan vast. Dus ik gelijk 2 nieuwe bougies gehaald maar dat verhielp het probleem niet. Na een testrit heb ik weer de bougies gecontroleerd maar nu waren ze nog wel goed. Als ik de bougiedop van de goede cilinderkant eraf haal valt de motor ook gelijk uit en als ik de bougie naast het motorblok houd komen er nog wel vonken vanaf. Ook met de boegie eruit geeft de cilinder nog voldoende compressie.

We hebben ook de sproeier losgehaald maar deze zat niet verstopt. Mijn vriend zat te denken aan een smerige cabarateur omdat deze er 2 heeft. Wat denken jullie ?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat er iets mis is in 1 vlotterkamer.

Het is een viertakt dus kan het niet schaden om eens voor minder dan 10 euri een flesje carburateur-reiniger te verdelen over 2 tankbeurten; tamelijk vaak helpt dit.

Bij onvoldoende resultaat kun je dan altijd nog de carb (laten) demonteren en goed onderzoeken en/of meer intensief reinigen.

Vonkgedrag lijkt mij normaal: de bougies zullen in SERIE staan, elk vanuit een einde van slechts 1 bobine met "massa" als dood middelpunt tussen de bougies in; ze vonken dan allebei tegelijk in dubbel tempo, waarbij in elke cilinder wisselend 1 vonk verspild is want spattend op een onnut doch onschuldig moment.

Edit: ja, bougies moeten haast wel gelijktijdig vonken vanuit 1 bobine, want puzzelend op Net vond ik de aanduiding bij deze machine "parallel twin" waarvoor ik elders weer de uitleg vond "180 graden" (in mijn denkraam dus: ANTIparallel, want om beurten exploderend). Om beurten dus ook 1 "verspilde vonk" en als er slechts 1 bougie aanwezig is en de andere niet kortgesloten: geen vonk. Liever dat "geen vonk" niet testen want bobine en kabels vinden de dan veel hoger oplopende spanning niet echt lekker, dreigend sproei-effect, "bliksempjes" met mogelijke isolatieschade, ofwel ipv geen vonk, ergens anders parasitaire vonk.
 
Laatst bewerkt:
Zat ik ook al aan te denken maar toen was de motor niet in mijn bezit. En dan zou ik ook 220 kilometer moeten rijden en daar voel ik weinig voor ;) Morgen breng ik hem naar een vriend die hem na gaat kijken. Ik ben benieuwd
 
Ben weer terug op het forum. Het probleem met de motor was dat het plastic stuk onderaan de gasnaald midden in de gasnaald zat. Na het terug zetten was dit weer het geval. Toen ik een nieuwe had gehaald bleek dat die klein en (versleten?) was. 2 maanden later is mijn gasnaald afgebroken en lag deze in de cilinder. Dus nu ook een nieuwe gasnaald erin gezet. Hopelijk blijft het hierbij !
 
Terug
Bovenaan Onderaan