Motor schoonhouden en poetsen

Guzzi span:

poetsen doe ik niet veel maar af en toe moet het wel eens, ik spuit er dan WD 40 op en wrijf het met een doekje schoon. De troep gaat er gemakkelijk af en de zaak blijft een beetje vettig, er zijn wellicht betere methoden maar mij bevalt het prima zo. Het span ziet niet mooi uit maar moet technisch wel goed blijven, niet gemaakt om te glimmen.
Een keer per jaar gaat de hele zaak uit elkaar voor groot onderhoud of na elke 20000Km

Andere motoren die ik heb worden beter gepoetst, daar zit ook chroom op en mooi gepolijst alu en dat wil graag zo houden. Daar rij ik ook veel minder km mee
 
poetsen rules :D

De Blade:
muur.jpg

blade1.jpg


De Bird:
tank.jpg

blink_6.jpg


De 600flut:
BBinCBRtank.jpg

Gelecbrmeg.jpg



Allen met de nodige hoeveelheid wegwerpdoekoprol, lampolie, wd-40, dreft, water en het Meguiars 5 stappenplan
 
toch zie ik veel mensen praten over het gebruik van een hogedrukreiniger...

weet je wel hoe slecht dat is voor je lak/rubbers enz -O-
en je spuit water en schoonmaakspul op plekken waar normaal geen water komt.

je kan beter gewoon een tuinslang gebruiken... schoonmaakmiddel en een borsteltje/sponsjes
 
Ik maak mijn motor misschien eens per maand schoon!
Maar dat komt omdat ik er elke dag op rijdt en ook vaak over wegen waar wel eens wat modder van Tractoren ligt. Schoonhouden is dus een serieus probleem.
In mijn topjaar heb ik wel 55000 KM gereden, dus dan mag je wel een emmer met sop meenemen tijdens de ritjes! ;)

Maar ik ben blij dat er veel motor rijders heel zuinig zijn op hun fiets en die weinig kilometers maken.
Op die manier kan ik regelmatig een andere motor kopen voor weinig, met weinig kilometers en die er nog als nieuw uitziet! :P

:^
 
Ben benieuwd wie de motor netjes houd (onderhoud en looks).
Als ik erop let zijn er namelijk best veel waarbij veel boutjes etc. erg verroest zijn (en niet alleen in de winter). Ik denk dat die eigenaren er niet om malen, als je maar van A naar B komt.

Ik was en poets de motor regelmatig, doe klein onderhoud (bijv. boutjes in de olie en aantal delen met silliconenspray inspuiten waar vocht op kan komen) en vind het op een of andere manier veel prettiger rijden met een schone motor.
Het voordeel van preventief onderhoud is ook dat je dingen ziet die eraan gaan komen.

Hoe is dat bij jullie?

:^
 
terug komend op het schoomaken van nakeds.

echt een rot werkje. Al die vieze beesten die overal tussen zitten. Kwam zelf een dooie vlieg tegen in men velg.
 
Laatst bewerkt:
Elke week was ik de fiets en poets ik hem droog. Ook de plekken waar je moeilijk bijkomt, want daar hoopt het vuil zich op. Daarna soms wat bikepolish van castrol erop. Dat glimt echt erg.

Ketting maak ik ook geregeld schoon met een kettingreiniger van louis.de. Die haalt al het vuil van de ketting, wat de ketting stroef maakt. De tandwielen poets ik op, daar gaat ook vaan veel vet aankoeken. Daarna voordat ik de motor verder ga wassen, het kettingvet erop, zodat het vet niet op andere delen zoals de achtervelg komt.

Hogedrukreiniger is pas slecht voor je lak als je er te dicht op spuit. Het gebruik van borstels en sponzen is in ieder geval veel slechter. Zanddeeltjes blijven in de spons zitten en schuren als het ware de lak.

Met een hogedrukspuit kom je inderdaad op plekken waar je met de tuinslang niet komt. Juist daar komt het vuil. Aan de binnenkant van de kuip bijvoorbeeld waar wel water komt via het spatbord. Alleen bij het spuiten van vieze voorvorken kan het gebeuren dat je zanddeeltjes achter de voorvorkkeerringen spuit.
 
poetsen rules :D

De Blade:
[afbeelding]
[afbeelding]

De Bird:
[afbeelding]
[afbeelding]

De 600flut:
[afbeelding]
[afbeelding]


Allen met de nodige hoeveelheid wegwerpdoekoprol, lampolie, wd-40, dreft, water en het Meguiars 5 stappenplan
:} glimt als een gek!

ik poets ook vaaaaaakk, zelfs in de winter, behalve als het echt vriest.
dan spoel ik alleen de pekel eraf als ik uit mn werk kom.
ik gebruik wd-40 (velgen), dasty (kuipdelen) , 6-in-1 of cockpitspray (zwarte kunstofdelen), en wax.
tis gewoon dankbaar werk,.

edit: alleen de ketting heb ik nog nooit schoongemaakt, wel netjes in het vet gezet elke 500 km.
en de kettingset zit er al meer dan 40.000 km op, en is nog steeds goed, afgelopen weekend nog gecontroleerd
 
Laatst bewerkt:
damn, als jullie net zoveel aandacht aan je vrouw/vriendin besteden als aan het schoonmaken van die motoren moeten die vrouwen wel erg gelukkig zijn
 
heb in december me motor gekocht een suzuki gsx-r 750 uit 96 en hij zag er heel goed uit ! :Y
maar wel vorige maand de aangetaste boutjes vervangen voor nieuwe orginele uit japan. :P

ziet er helemaal gelikt uit nu is het echt of dat ze nieuw is 8-)
 
Ben benieuwd wie de motor netjes houd (onderhoud en looks).
Als ik erop let zijn er namelijk best veel waarbij veel boutjes etc. erg verroest zijn (en niet alleen in de winter). Ik denk dat die eigenaren er niet om malen, als je maar van A naar B komt.

Ik was en poets de motor regelmatig, doe klein onderhoud (bijv. boutjes in de olie en aantal delen met silliconenspray inspuiten waar vocht op kan komen) en vind het op een of andere manier veel prettiger rijden met een schone motor.
Het voordeel van preventief onderhoud is ook dat je dingen ziet die eraan gaan komen.

Hoe is dat bij jullie?

Eeuh...... _O-

full
 
Mijn R6 is altijd keurig schoon en gepoetst, ben er namelijk erg zuinig op.
Na een regenbui spoel ik hem bij thuiskomst direct af en droog hem af
de achterbrug en andere metalen onderdelen zijn perfect schoon te poetsen
met wd40 wat tevens ook beschermt tegen oxidatie, de kuipdelen en tank
poets ik met siliconevrije was.
20060225motor0006oa5.jpg

Bovendien staat hij in huis gestalt bij gebrek aan een berging en kwil geen vieze
zooi in huis, wel een mooie R6
20060225motor0011yp1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik maak de motor altijd vetvrij met DASTY ontvetter van de Wibra flesje kost 1,99 en is wereld spul....even de velgen natmaken, DASTY opspuiten, effe wachten, spons erover en afspoelen...

DASTY zit in een spuitfles, zoals glassex, en is geel/groen van kleur....lijkt wel koelvloeistof...

Ik heb nog nooit zulke schone velgen gehad.....daar kan bikecleaner van castrol niet tegen op.......is echt een aanrader.........

De rest van de motor wordt er ook meegedaan....wat DASTY in een emmer water en wassen maar....vliegen/muggen verdwijnen als sneeuw voor de zon...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan