Motor schoonhouden en poetsen

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.617
20
Ben benieuwd wie de motor netjes houd (onderhoud en looks).
Als ik erop let zijn er namelijk best veel waarbij veel boutjes etc. erg verroest zijn (en niet alleen in de winter). Ik denk dat die eigenaren er niet om malen, als je maar van A naar B komt.

Ik was en poets de motor regelmatig, doe klein onderhoud (bijv. boutjes in de olie en aantal delen met silliconenspray inspuiten waar vocht op kan komen) en vind het op een of andere manier veel prettiger rijden met een schone motor.
Het voordeel van preventief onderhoud is ook dat je dingen ziet die eraan gaan komen.

Hoe is dat bij jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ben het helemaal met je eens en zo leer je je eigen motor ook een beetje kennen onder normale omstandigheden en niet pas wanneer er iets stuk is.

En hoe glimmender hoe beter!
 
bij mn huidige (eerste) fietsje doe ik dit niet echt omdat ie al redelijk ver heen is (gsx550es) maar bij mn volgende ben ik het wel van plan (wat het ook moge zijn :P)
 
toch wel regelmatig poetsen ja.

alhoewel ik em soms ook wel een weekje onder de drek in de schuur laat staan...
 
Ben het helemaal met je eens en zo leer je je eigen motor ook een beetje kennen onder normale omstandigheden en niet pas wanneer er iets stuk is.

En hoe glimmender hoe beter!
heb je wel een probleem als je een ratbike hebt. Ik poets regelmatig, maar de schroeven niet. Wanneer ze er niet meer netjes uitzien koop ik schroeven / bouten en moeren die WEL roestvast zijn.
 
als mijn man de auto schoonmaakt zet ik de motor heel schijnheilig naast.... hij vindt het leuk om te doen, ik niet... O-)

als er iets niet goed is, los zit of ontbreekt ziet hij of een motorrijdende vriend van me dat vaak eerder dan ik... *O*
 
Ik rijd op de motor, ga niet elke week poetsen, zonde van mijn tijd.

Als ik hem echt te vies vind worden gaat er een goede schoonmaakbeurt overheen.
Dat is nu 7 maanden geleden :)
 
Laatst bewerkt:
ik poets hem vaak op een brakke zaterdag of zondag :)

krukje ernaast, koffie erbij en dan poetsen :P maar rijden gaat voor poetsen ;)
vaak zetten we met zn allen de motor bij mij voor en halen we er ff snel een doek over.

ow, vooral ook met reden dat ik alles ff gezien heb en preventief kan kijken of alles het nog doen (net als mensen boven mij).
 
Laatst bewerkt:
Ja ook ik een poetsertje! :Y

Was hem regelmatig en nu dat ie nog in de winterstalling staat wordt ie ook daar lekker vertroeteld met een poestdoekje en een waslaagje.

Ook ik rij veel liever op een schone dan vieze motor en ben er bovendien bijzonder zuinig en trots op dus dan moet ie er in mijn ogen ook gelikt bij staan. :Y
 
Die van mij staat van boven tot onder, tot de uitlaatbochten aan toe in de poets :Y
 
Ja ook ik een poetsertje! :Y

Was hem regelmatig en nu dat ie nog in de winterstalling staat wordt ie ook daar lekker vertroeteld met een poestdoekje en een waslaagje.

Ook ik rij veel liever op een schone dan vieze motor en ben er bovendien bijzonder zuinig en trots op dus dan moet ie er in mijn ogen ook gelikt bij staan. :Y

ey leersum, das vlakbij.

Keertje stukje knallen over de utrechtse heuvelrug?
Zal de eerste keer zijn dat ik nog iemand met een 07 superduke tegemkom :)
 
moi, als ik er door de hele week veel op rij dan meestal op zaterdag ochtend.
Zonnetje er op. en lekker schoonaken poetsen, olien, waxen,

En dan straal ie, dat het pijn doet aan je ogen als de zon er op staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik mijn fiets voor woon werk verkeer dus onderhoud is belangerijk...poetsen alleen als de remmen niet meer gangbaar zijn!
 
Ik was en poets de motor regelmatig, doe klein onderhoud (bijv. boutjes in de olie en aantal delen met silliconenspray inspuiten waar vocht op kan komen) en vind het op een of andere manier veel prettiger rijden met een schone motor.
Het voordeel van preventief onderhoud is ook dat je dingen ziet die eraan gaan komen.
Doe je dat met je auto ook? ;)


Hoe is dat bij jullie?
Mijn motor poetsen is niet mijn grootste hobby en daarbij is het een vervoersmiddel dus die moet er best tegen kunnen dat hij niet vaak gewassen en gepoetst wordt :)
 
Nie lulle maar poetse.
Een schone mototr blijft gewoon langer heel. Een ketting en tandwielen onder de bagger slijten veel sneller dan wanneer ze schoon zijn en goed in het vet staan. Aan een schone fiets kun je ook veel makkelijker eventuele gebreken ontdekken. Ik controleer in elk geval alles voordat ik ga rijden. Verder wordt je op een glimmende fiets gewoon beter gezien dan op een baggerbak. En tenslotte, het moet ook nog eens mooi op de weg blijven, ongewassen koekblikken zijn er al genoeg.
 
Nie lulle maar poetse.
Een schone mototr blijft gewoon langer heel. Een ketting en tandwielen onder de bagger slijten veel sneller dan wanneer ze schoon zijn en goed in het vet staan. Aan een schone fiets kun je ook veel makkelijker eventuele gebreken ontdekken. Ik controleer in elk geval alles voordat ik ga rijden. Verder wordt je op een glimmende fiets gewoon beter gezien dan op een baggerbak. En tenslotte, het moet ook nog eens mooi op de weg blijven, ongewassen koekblikken zijn er al genoeg.
Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt, alleen maar braaf in het vet gezet en toch ging dat ding op mijn oude motor bijna 40.000 km mee ;)
 
Schoonmaken cq houden en poetsen heeft inderdaad wel een soort van positieve werking op de eigen gemoedstoestand. De motor van m'n vriendin houden we (lees: ik) wel erg goed bij. Veel poetsiepoets enzo. Op de oude brikkenzooi van mijzelf ben ik wel net zo zuinig, maar die worden echt niet gepoetst.

Zowiezo valt het me op dat moderne motoren veel gevoeliger zijn voor schoonhouden dan oudere motoren.
 
Doe je dat met je auto ook? ;)Mijn motor poetsen is niet mijn grootste hobby en daarbij is het een vervoersmiddel dus die moet er best tegen kunnen dat hij niet vaak gewassen en gepoetst wordt :)

Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt, alleen maar braaf in het vet gezet en toch ging dat ding op mijn oude motor bijna 40.000 km mee ;)
:^

rijden met die hap.

poetsen is onzin :P
leuk hoor zo'n schone motor, maar na 3x rijden is hij alweer vies.......en dan mag je zeker weer opnieuw beginnen.
mij niet gezien :P
 
absoluut onbegonnen werk... zeker met slecht weer, pekel, en een ketting.

Al moet ik toegeven dat ik er niet vrolijk van word als ik zie dat, vooral de onbehandelde bouten er aan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt, alleen maar braaf in het vet gezet en toch ging dat ding op mijn oude motor bijna 40.000 km mee ;)


Agree, de mijne maak ik nooit schoon, ik vet hem ook altijd in en hij zit er nu al bijna 40K op.

Ook vind ik schoonmaken complete onzin aangezien dat dweilen met de kraan open is in dit land. :) Rij effe door de regen en alles zit weer onder het zand/modder noem maar op...

Alleen als ik in de pekel heb gereden spuit ik die troep er ff af, voor de rest zo eens heel af en toe effe schoonmaken en that's it for me :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan