Motor schoonmaken

Gooly

Die hard MF'er
11 feb 2003
578
0
Den Haag
Tja, een enorme newbie vraag, maar aangezien ik een enorme newbie ben, lijkt het me gerechtvaardigd :P

Ik vraag me af hoe ik mijn motor het beste schoon kan maken. Op een autowasplaats effe de hogedrukspuit er op zetten lijkt me geen goede optie, gezien de electronica en het zadel. Gewoon met de tuinslang afspoelen om dezelfde reden ook niet, bovendien wordt het dan ook niet echt schoon. Met een emmer sop en een borstel alles schoonborstelen? daar gaat uren werk inzitten. Kortom, ik weet het niet.
Hoe doen jullie dat?

Na 3 dagen onder een hoes in de regen te hebben gestaan, heb ik hele kleine roestplekjes op de tellers en de vorkpoten ontdekt ;( Ik had gedacht: voorzichtig met een keukensponsje (met dat groene schuurlaagje) voorzichtig de roestplekjes verwijderen en chroompoets er over. Is dat een verstandig idee?
 
Gewone poets voor je chroom werkt en
schuurt genoeg....
Anders doe je 't 2/3of4 x

NOOIT met groene schuurspons aan je chroom
of lak of wat maar glanst....
anders krijg je spijt...
 
Misschien is het ook wijs om na het verwijderen van de roestplekjes een beetje
wd40 of ander vettig beschermlaagje te gebruiken. anders blijf je poetsen...
 
Tnx voor de tips, ik kan hier prima mee vooruit :)
Maareh.. Poetsen kan pas als het vuil er af is. Hoe haal ik dat er af?
 
Tuinslang, emmer water met autoshampoo en een spons.

Vliegen zomers met anti-vlieg uit spuitflacon en de velgen met velgenreiniger.
 
Gewoon ff afspoelen met de tuinslang, waarbij je niet direct in elektronica of lagers oid moet spuiten. Afsponsen, afspoelen en droogzemen. :)
 
Tnx again :}
[me]Gooly gaat morgen zijn brommer schoonmaken, poetsen, en vooral... hééééél goed droogrijden :P [/me]
 
ik gebruik sinds kort metaal-polish van de Aldi, kost 1,50 en werkt goed!

Houdt er wel rekening mee dat chroom poreus is en hoort te blijven, anders zal er van binnenuit bartjes en vervolgens roest ontstaan. Sommige poestmiddelen smeren die porien dicht waardoor het chroom niet meer kan 'ademen'....
Vandaar dat het toch wel belangrijk is om speciale chroompoets te gebruiken.....
 
Belgom Chroom dus?
En hoe aggressief is Belgom Alu? Want ik heb hier en daar nogal wat roestvorming ontdekt, na drie maanden in de schuur te hebben gestaan. *schaam*
 
Belgom Chroom dus?
En hoe aggressief is Belgom Alu? Want ik heb hier en daar nogal wat roestvorming ontdekt, na drie maanden in de schuur te hebben gestaan. *schaam*

Belgom alu is wat grover zo ver ik weet, dus in theorie zou het krasjes of beschadigingen kunnen veroorzaken. Ikzelf gebruik het meestal wel om lichte roest te verwijderen (soms ook commandant 4). Ik heb er nog geen problemen mee ontdekt. :)
 
Da's zeker waar. Nou gaat het me niet zo om een glimmende fiets, maar onder al dat vuil kan roest ontstaan en ik ben allergisch voor roest *hatsjoe*.
Maar morgen ga ik aan de slag, vanmiddag effe bij de winkel langs voor een mooi potje chroompoets en iets om toekomstig roesten tegen te gaan.
 
[me]Gooly gaat de tip van LCB / Orpheus opvolgen.
[/me]

Heb me verder in de winkel een tube Sonax chroompolish aan laten praten.
Op donderdag 13 maart 2003 16:54 vermeldde de tube het volgende:
Verwijdert roest en doffe plekken en ontziet daarbij het materiaal. Brengt de oorspronkelijke glans terug en conserveert door een nieuwe beschermlaag die nieuwe roestvorming voorkomt.
 
En heeft de tube gelogen ?

Moet ook gaan poetsen binnekort he..dus ging dit topic er maar eens op nalezen vast ;)
 
Ik heb zelf ook Sonax gebruikt en ga op zoek naar Belgom Chroompoets. Belum Alupoets is SUPER-spul!!! Na poetsen schijnt NeverDull ook erg goed te zijn, zelf nog niet gebruikt. Na het poetsen kan je de boel ook met siliconenspray inspuiten. In de winter staat mijn motor goed in de WD-40.

Als je motor onder een hoes staat, zet dan een vochtvreter op het zadel. Dit houdt het ergste vocht onder de hoes weg. Ik heb mijn motor zo (en in de WD-40) een winter laten staat zonder roesttoename. Nu heb ik een mooi hokje voor de motor.
 
Belgom Alu is inderdaad superspul maar ook supergrof, grover nog dan Commandant (die groene). Iets om rekening mee te houden dus.
 
Belgom Alu is inderdaad superspul maar ook supergrof, grover nog dan Commandant (die groene). Iets om rekening mee te houden dus.
De deksels van mijn rem- en koppelingsresevoirs waren erg mat. Na een paar keer poetsen met BelgomAlu weer mooi glimmend. Schleiffix blokjes zijn ook hel erg goed, alleen hier vrijwel onmogelijk te krijgen ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan