Motor schoonmaken

Houdt er wel rekening mee dat chroom poreus is en hoort te blijven, anders zal er van binnenuit bartjes en vervolgens roest ontstaan. Sommige poestmiddelen smeren die porien dicht waardoor het chroom niet meer kan 'ademen'....
Vandaar dat het toch wel belangrijk is om speciale chroompoets te gebruiken.....

Hier heb ik nog noooooiiiit van gehoord....en geloof het ook niet :?
 
Santtu bedankt!
Opgesloten vocht leidt tot blaasje in het chroom, dat knapt open >>>>>> roest!
 
Ik zal je vertellen...

Ik doe al 10 jaar zoniet 14 jaar met dezelfde tubetjes 'chroom/aluminium onderhouden' en 'chroomreiniger' en 'Starglanz '( starglanz van Blokker [ pannenpoetsmiddel bij alu voor het glimmende werk]).

Tja echt..die spullen koop je 1 keer en je doet er jaaaren mee.

Zand van lak afhalen (geen crossmotorzand maar rijwind/regen/-zand)..niks een tuinslang.. Gewoon een spons met water en dan zachtjes wrijven. Daarna de lak wat beter afnemen met de goed uitgeknepen spons. Daarna pak je autowax en glimmen doet het weer.
Een motor wordt door normaal rijden niet echt vies zodat je meteen de tuinslang hoeft te pakken net als bij de auto.

Mijn velgen houd ik altijd wat vettig (spakkvelgen), lichtmetalen velgen smeer ik in met autowax. Dan veeg je het vuil er zo weer af als het vies word.

Het gaat er maar om dat je geen schurende middelen gebruikt, en dat je niet te hard het zand/vuil wat op je motor zit over je lak/metaal wrijft.
Als je zorgt dat vuil er zachthandig afgehaald word, en je daarna met wax de lak doet en met chroom/aluminium middeltjes je chroom/alu bijhoud is alles goed.
Kwetsbaar chroom wat snel roest omdat ie buiten staat kan je inwrijven met een dun filmpje olie/vet.

Alleen poetsen met Belgom Alu wat ik hier hoor of met een ander licht polijstmiddel op je aluminium gaan zitten is NIET voldoende. Het chroom of alu zal droog staan. Je kan aluminium ook waxen met autowax, of met een tubetje aluminium/chroom onderhoudsmiddel (dat dus niet polijst.)

Waxen (voeding, conservering + bescherming) en vettig maken (zorgen dat roest geen kans krijgt) zorgt er allemaal voor dat vuil niet goed hecht.

GEEN vettigheid/wax op je roestende schijfremmen doen!!!
 
Wat ik vergeten ben te vermelden, is dat deze budget-poetsbeurt jouw vettige scharnierpunten van alle kabeltjes, lagers, electronica, en wat er nog meer gebruik maakt van smeervet, beschermd. Gebruik je een tuinslang of hogedrukspuit dan heb je kans dat je vocht tussen deze onderdelen laat lopen, of vet weg laat vloeien waar het moet blijven zitten.

Uiteraard bij grof- vuil alle vuil afspoelen. Maar na afspoelen/spuiten alle smeerpunten controleren.
 
Ik heb uiteindelijk alle chroom gepoetst met Sonax en het idd niet aangedurft om er vol de tuinslang op te zetten. Ik heb eerst met autoshampoo en een grote spons alles afgewassen, en daarna het zelfde nog eens gedaan met gewoon schoon water. Op die manier had ik toch nog enigzins in de hand waar mijn water bleef :)
Ik zat alleen met de onderkant van het blok en de binnenkant van de spatborden. Misschien dat ik de volgende keer daar toch wel de tuinslang voor neem.
 
Ben gisteren ook voor het eerst gaan poetsen, samen met mijn vriendin gedaan..wat een werk zeg..

Gewoon met een sponsje en water ergste vuil eraf, droogmaken, turtlewax op de tank en andere gespoten delen gedaan en sonax op de chroom delen.
Foto's zijn genomen maar rolletje moet nog ontwikkeld enzo..duurt nog wel ff dus.
 
Ben gisteren ook voor het eerst gaan poetsen, samen met mijn vriendin gedaan..wat een werk zeg..

Fun he!! :D
Laatst had ik hem opgebokt om de ketting te smeren, 2 uur later heb ik m'n poetslappie maar weggelegd :) Als ik eenmaal begin, is er bijna geen houden aan, en dan vooral van die plekkies die je past ontdekt als je gaat poetsen 8-)
 
Chroom, Aluminium, Lak?

neverdull.gif


een keer geprobeert en nooit meer iets anders willen
kan zelfs geen Belgom Alu tegenop :}

grtz.
Dr.Edgaskett
 
Chroom, Aluminium, Lak?

(Afbeelding)

een keer geprobeert en nooit meer iets anders willen
kan zelfs geen Belgom Alu tegenop :}

grtz.
Dr.Edgaskett

Nevr dull moet zoiets betekenen als "nooit meer dof".
Gebruik dit goedje alleen bij verweerde lak. Want naar ik het goed begrijp is dat nevr-dull nogal polijst-achtig.
Dit houd je op je lak maar een tijdje vol natuurlijk, tot het blanke metaal :P
 
Ik zat alleen met de onderkant van het blok en de binnenkant van de spatborden. Misschien dat ik de volgende keer daar toch wel de tuinslang voor neem.

Je hebt vast wel een oude afwasborstel liggen en een oude tandenborstel..perfekt voor het afborstelen van vuil onder je blok.

Daarna zou je nog met je waterspons de onderkant van je blok kunnen afnemen. En verder de onderkant poetsen. Of alleen met een doek. Vettigheden eerst met je doek afnemen voordat je met je sponsje gaat poetsen.

Ik dacht altijd zo..als de onderkant van het blok maar zichtbaar toonbaar is, het hoeft niet te glimmen aan de onderkant.(maar das persoonlijk)
Geld net als voor je spatborden...1 regenbui en ze zijn weer vies.
 
Zelf heb ik in het begin regelmatig uurtjes zitten poetsen, maar na een tijdje verslofte het een beetje.
Nu heb ik een neefje van 12 die helemaal gek is van die motor en die wil de hele dag poetsen en alles laten glimmen voor een paar eurie en een ritje.
Ideale oplossing.

Maar hoe je het ook doet, het gaat niet in 5 minuten.
 
Heeft niets te maken met luiheid hoor.

't is meer gewoon gemakzucht. Bovendien kan mijn 12 jarig poetsertje zo alvast beginnen te sparen voor zijn eigen motortje oid.
 
Waarom denk je dat ik een motorfiets heb en geen fiets? ;)
Alleen jammer dat het poetsoppervlak zoveel groter is, enneh ............ ik wil best een bijdrage leveren zodat die jonge gasten van de straat zijn en een centje kunnen bij verdienen. Die van mij doen het niet meer ........... ik bedoel poetsen. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan