Motor slaat af bij koud gas geven

Mike k1200gt

Rookie
23 sep 2020
11
9
Hallo,

Mijn naam is Mike en ik ben na 20 jaar weer gaan rijden (had ik veel eerder moeten doen). Ik heb een bmw k1200gt k41 2005 gekocht en deze bevalt uitstekend, op 1 dingetje na.

Als de motor koud is en ik start hem loopt hij prima stationair, als ik dan een beetje gas geef slaat hij af. Door een beetje te spelen komt hij wel over dat dooie punt heen en loopt hij verder prima in de rest van het toerengebied. Na ongeveer 3 km is de motor warm genoeg en heeft die er voor 98% geen last meer van,. Je merkt nog een klein dipje maar daar is mee te leven.

Ik ben naar de motorzaak geweest (niet de bmw dealer) en die belde de volgende dag op dat bij het doormeten alles oké was en hij vertelde dat ik(en de vorige eigenaar) e10 hadden getankt en dat deze fiets daar niet goed tegen kon. Dus.tank bijna leeg gereden en 102 octaan getankt bij de aral in Duitsland. Ook Injector cleaner door de brandstof gedaan en hij loopt inderdaad stukken beter! De situate is nu zoals boven beschreven, was veel erger.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, of wellicht een zelfde probleem meegemaakt? Alle hulp is welkom!

Bedankt voor je aandacht!
 
Een koude motor rijd je toch niet door het hele toerengebied? Gewoon 50 km/u in de 3e versnelling. Als dat niet lukt is er een defect.
Nee inderdaad, het probleem zit tussen de 1000 en 1500 toeren, dus als ik rustig gas geef of weg wil rijden slaat die af. Door iets met het gas te spelen komt die daaroverheen en kan ik rijden. Maar als die koud is en ik sta voor het stoplicht of neem een rotonde en ik ga van stationair naar gas geven wil die afslaan en in zulke situaties is dat erg vervelend.
 
Nee inderdaad, het probleem zit tussen de 1000 en 1500 toeren, dus als ik rustig gas geef of weg wil rijden slaat die af. Door iets met het gas te spelen komt die daaroverheen en kan ik rijden. Maar als die koud is en ik sta voor het stoplicht of neem een rotonde en ik ga van stationair naar gas geven wil die afslaan en in zulke situaties is dat erg vervelend.
Als die dan eenmaal warmer is, na zo'n 3 km is het probleem bijna helemaal weg, maar je voelt nog iets van een stotter...
 
:^

Misschien dat de/een temperatuursensor niet goed werkt, waardoor de koude start verrijking niet juist werkt. Of de TPS staat niet goed, bijvoorbeeld. Maar ik zou inderdaad een BMW dealer of specialist opzoeken. Goede opties als je niet naar een dealer wilt zijn Bruurs in Noord Holland of Quispel in Brabant. (Er staat niet in je profiel waar je ongeveer woont, dat helpt om mee te denken met sommige oplossingen).

Als je graag zelf wilt sleutelen, kan je ook eens op het forum van BMWK.nl kijken en daar de vraag stellen.

Vergelijkbare problemen:

 
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige motor (injectie, v-twin) maar daar was het verhaal juist dat de boel na een onderhoudsbeurt té schoon was waardoor toleranties te losjes konden zijn gaan staan en er sprake was van valse lucht of een lekje ergens. Om dit op te lossen, zou hij opnieuw op de rollenbank moeten om goed af te stellen met de nieuwe toleranties. Uiteindelijke oplossing: doorrijden totdat de boel weer 'vies' wordt (roetafzetting bijv).

Ethanol brandt anders dan benzine, dus E10 kan daardoor een ander effect hebben. Daar staat tegenover dat het niet uitmaakt of je nou octaan 95, 98 of 102 tankt, zolang de motor niet gaat pingelen is het prima en is de invloed op de verbranding nihil.
 
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige motor (injectie, v-twin) maar daar was het verhaal juist dat de boel na een onderhoudsbeurt té schoon was waardoor toleranties te losjes konden zijn gaan staan en er sprake was van valse lucht of een lekje ergens. Om dit op te lossen, zou hij opnieuw op de rollenbank moeten om goed af te stellen met de nieuwe toleranties. Uiteindelijke oplossing: doorrijden totdat de boel weer 'vies' wordt (roetafzetting bijv).

welke onnozelaar heeft je dat wijs gemaakt ?
 
Het klinkt wel als 100% bullshit._O-

Lekker weer jongens, dat MF... nee als de h.h. hiero het zich niet voor kunnen stellen, dan kán het niet kloppen... zij zijn immers de vakspecialisten en ook nog eens de enigen die het überhaupt kunnen weten, zelfs zonder ooit de motor in kwestie in het echt te hebben gezien. Een monteur van de dealer maakt hier toch écht een grote, stomme, idiote, belachelijke denkfout, ondanks zijn jarenlange ervaring met sleutelen aan specifiek dat type motor. _O- 8)7

@Mike k1200gt: doe ermee wat je wilt, dit is mijn ervaring en het leek erg op jouw symptomen dus daarom heb ik het geplaatst. Kan best zijn dat ik wat termen verkeerd gebruik (toleranties, lekje, valse lucht) maar de strekking blijft hetzelfde
@de rest: het is goed met jullie.
 
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige motor (injectie, v-twin) maar daar was het verhaal juist dat de boel na een onderhoudsbeurt té schoon was waardoor toleranties te losjes konden zijn gaan staan en er sprake was van valse lucht of een lekje ergens. Om dit op te lossen, zou hij opnieuw op de rollenbank moeten om goed af te stellen met de nieuwe toleranties. Uiteindelijke oplossing: doorrijden totdat de boel weer 'vies' wordt (roetafzetting bijv).

Ethanol brandt anders dan benzine, dus E10 kan daardoor een ander effect hebben. Daar staat tegenover dat het niet uitmaakt of je nou octaan 95, 98 of 102 tankt, zolang de motor niet gaat pingelen is het prima en is de invloed op de verbranding nihil.

Dan hebben ze de beurt dus niet goed uitgevoerd. Als de motor na de beurt niet goed meer loopt....... te schoon bestaat niet, verkeerd afgesteld wel.
 
te schoon bestaat niet, verkeerd afgesteld wel.
Ik weet zeker dat dat waar is met als kanttekening dat als ik de carbs van een ozo gevoelige tweetakt gereinigd heb iig een half jaar niet hoef te choken. Omdat een TT al helemaal niet van te arm mengsel houdt denk ik dat ze af fabriek al wat grotere sproeiers hebben gemonteerd, en dan echt over een naar boven gemaakte afronding. Ze lopen in den beginne echt niet fijn.
 
Ik weet zeker dat dat waar is met als kanttekening dat als ik de carbs van een ozo gevoelige tweetakt gereinigd heb iig een half jaar niet hoef te choken. Omdat een TT al helemaal niet van te arm mengsel houdt denk ik dat ze af fabriek al wat grotere sproeiers hebben gemonteerd, en dan echt over een naar boven gemaakte afronding. Ze lopen in den beginne echt niet fijn.
Dan klopt dus de afstelling niet...😇
 
Dan klopt dus de afstelling niet...😇
Dat is waar!
Het is een compromis en ik denk zomaar dat het niet -0,1 tot + 0,8 is maar eerder +0,2 tot +1,1 is, even zonder een grootheid aan de waarde toe te kennen, De carburateurs moeten ook in alle seizoenen cq temperaturen niet te arm (-0,1) komen te staan
 
Dat is waar!
Het is een compromis en ik denk zomaar dat het niet -0,1 tot + 0,8 is maar eerder +0,2 tot +1,1 is, even zonder een grootheid aan de waarde toe te kennen, De carburateurs moeten ook in alle seizoenen cq temperaturen niet te arm (-0,1) komen te staan
Nou is een tweetakt daar inderdaad heel kritisch op. Eigenlijk moet je bij flink veranderende luchtvochtigheid of temperatuur de sproeierbezetting aanpassen.

Nu speelt dat voor TS niet......
 
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige motor (injectie, v-twin) maar daar was het verhaal juist dat de boel na een onderhoudsbeurt té schoon was waardoor toleranties te losjes konden zijn gaan staan en er sprake was van valse lucht of een lekje ergens. Om dit op te lossen, zou hij opnieuw op de rollenbank moeten om goed af te stellen met de nieuwe toleranties. Uiteindelijke oplossing: doorrijden totdat de boel weer 'vies' wordt (roetafzetting bijv).

Ethanol brandt anders dan benzine, dus E10 kan daardoor een ander effect hebben. Daar staat tegenover dat het niet uitmaakt of je nou octaan 95, 98 of 102 tankt, zolang de motor niet gaat pingelen is het prima en is de invloed op de verbranding nihil.

Ik verlang toch echt terug naar de goede oude oranje sleuteltjes tijd. :X
 
Dank voor al jullie reacties!

Ik heb, per toeval, het probleem opgelost. Om een nieuw luchtfilter te plaatsen moet oa de tank verwijderd worden. Hierbij moeten 2 electrische kabeltjes losgekoppeld worden (benzinepomp en andere kabel?) . Het viel mij op dat de contacten behoorlijk gecorrodeerd waren, ik heb ze met contact spray behandeld en met het oude luchtfilter er nog in de motor gestart...... En voila, hij loopt weer als een trein!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan