Motor slaat af bij terugschakelen bergaf

29 sep 2019
12
0
Hoi hoi! Had toch liever een leuk introductie berichtje geplaatst maar zoek naar een beetje advies. Vandaag een jaar geleden de benelli tnt125 naked gekocht. Alle onderhoudsbeurten netjes gehad, tussen de 6000 en 9000 beurt begint het gezeik. Op 6000 was het waarschijnlijk moeten je bougies en je luchtfilter de volgende beurt gedaan worden. Rond 8000 bleef mijn rem ineens hangen, het begon met iets zwaarder aan voelen en niet helemaal terug gaan waardoor het licht bleef branden. Niet verder gereden en garage gebeld. Op weg naar garage blokkeerde de rem helemaal, gelukkig hield de auto achter mij genoeg afstand. Dit bleek vuil in het scharnier te zijn ( zand en as in de regenbui van de dag ervoor ) sinds dien remt ie weer perfect maar is hij muisstil als ik stationair stil sta. Ik was er niet bij maar denk dat ze niet alleen aanpassingen hebben gedaan aan de rem. Hij was wel wat luid eerder met stationair maar nooit wat aan gedaan in vorig omderhoud. ( Nu naar een andere dichtbijzijnde garage gegaan) nu doet het probleem voor dat als ik afrem van bergen/ hellingen af en doe de koppeling in, op het moment dat ik terug schakel hoor ik een klik en slaat ie af. De koppeling is dan nog niet los dus het is niet dat ik heel lomp schakel want hij is nog niet eens los. Gebeurt enkel terug naar de 2 en 1. Garage zegt rij nog maar 400 km dan heb je de 9000 beurt kijken we dan er na. Ik weet niet wat het is, heb de lucht invoer onder t zadel al schoongemaakt maar zo ver gaat mijn kennis. Is het niet eventueel iets wat schade brengt als ik door rij? Garage vond het ook veilig dat ik met de plakkerige rem naar hun toe reed en dat ging dus bijna mis en het laatste stuk opgehaald met de takelwagen.
 
De motor is precies 1 jaar oud, E10 compatibel en van vervuiling is geen sprake. Blijkbaar is het onderhoudsinterval slechts 3000 km, en ontstaan er ondanks dit korte interval problemen. Vandaar dat ik de kwaliteit van de motor en die van de dealer in twijfel trek.
.
Klopt , toevallig vandaag een jaar oud. Model is ook nog maar net zo oud, van 2019. De 3000 is om de garantie te houden 😬 maar ook wel goed want iedere keer is er wel een klein dingetje wat mij zelf niet opgemerkt is. Het stelt mij wel gerust dat alle ideeën niet heel erg zijn dus ik rij er mee door, dit weekend is de 400 ook wel gereden en dan na t weekend voor de onderhoudsbeurt weer nieuwe luchtfilter en dan kijken of er iets uit komt. Snap niet als brandstof zo slecht is die E10 dat ze de E5 helemaal weg willen van de pompen. Ik sluit ook niet uit dat het mijn eigen Schult is ben niet de beste rijden maar op 10.000 nog nooit gebeurt en nu in 3 dagen 2 keer is wel apart.
 
Terug
Bovenaan Onderaan