Motor slaat af na 2 km rijden

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Een vreemde storing met mijn Kawasaki KLX650 uit 1994. De motor slaat af na een kilometer of 2 rijden. Het lijkt dan net alsof hij op reserve springt of geen brandstof meer krijgt maar ik heb ook 3x een backfire gehoord.

Zodra de motor uit is en ik heb een minuut laat afkoelen, start hij wel weer al gaat het wat moeizaam (moet gas bijgeven.. Verzopen?)

Hij kan volgens mij uren stationair lopen zonder problemen, maar 2 km snelweg en hij gaat moeilijk doen.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
- benzinekraan op reserve zetten, maakte geen verschil
- met tankdop open rijden ivm mogelijk vacuüm trekken
- met choke open rijden. Dit leek iets langer goed te gaan (3 ipv 2 km) maar dat lijkt mij meer toeval.

Wie heeft er suggesties waar ik nog meer naar kan kijken?
 
Inmiddels een update: het lijkt toch niet aan de ontsteking te liggen. Brandstoftoevoer is de verdachte. Heb gisteren lange tijd prima kunnen rijden door de bebouwde kom en op 80 km wegen, maar zodra ik even doortrok naar 120 ging ie weer moeilijk doen. Met wat beleid terugschakelen bleef de motor wel draaien, dus de vonk is er dan nog steeds. Als ik hem afremde door rustig terug te schakelen, dan kon ik aan het einde ook ineens weer gasgeven en verder rijden. Oftewel; de vlotterbak zat dan weer vol genoeg.

Alle brandstofleidingen lijken vrij van knikken te zijn en de tank -lijkt- vrij van verontreiniging. Ik heb er nu een flesje Forte Moto in geknikkerd om de boel te reinigen onder het mom van niet geschoten is altijd mis. Ik probeer dit weekend weer ff te rijden en kijk of het dan verbeterd is.
 
Uh, da's een goeie. Dan zou ik net na het afslaan de benzinekraan dicht moeten draaien, en dan de aftapschroef van de carb open moeten draaien en kijken of er benzine uit stroomt. Of, als wijze van testen: gaan rijden met de kraan dicht en kijken of de symptomen hetzelfde zijn?

Ik denk niet dat je 2 km ver komt met een dichte kraan. Daar kan het volgens mij niet aan liggen. Misschien wel aan een verstopte brandstofleiding waardoor de minimaal benodigde hoeveelheid brandstof niet geleverd kan worden en je vlotterkamer uiteindelijk opdroogt. Vergeet niet dat Euro 95 (euh sorry E5) door de toevoeging van ethanol gom vormt waardoor leidingen en kanaaltjes verstopt kunnen raken en niet de benodigde hoeveelheid brandstof meer kunnen doorlaten. Als je hierop Googled kun je genoeg vinden. Succes.
 
Inmiddels een update: het lijkt toch niet aan de ontsteking te liggen. Brandstoftoevoer is de verdachte. Heb gisteren lange tijd prima kunnen rijden door de bebouwde kom en op 80 km wegen, maar zodra ik even doortrok naar 120 ging ie weer moeilijk doen. Met wat beleid terugschakelen bleef de motor wel draaien, dus de vonk is er dan nog steeds. .
Is er al iets aangepast dan. :?
Mijn bobine deed het dan ook voornamelijk bij lage snelheden ineens niet. En afremmen naar stationair - dood -. :)
 
Update: inmiddels de carb uit elkaar gehad en gereinigd. Kwam wel wat gele, poederige aanslag tegen in de vlotterbak maar niks geks. Vlotter opereert soepel en gaat ver genoeg omhoog. Tank en filtertjes gecontroleerd en alles is brandschoon.

Boel weer gemonteerd en nu kan ik ineens wel vol gas blijven rijden. Toch vuiligheid geweest dan?

Heb wel een nieuw probleempje: hij wil niet netjes terugzakken in toeren. Na een draai aan het gas blijft ie hoog in toeren en zakt heel moeilijk terug naar stationair. Bedacht me dat ik de mengschroef (of pilot screw, of idle mixture screw) ook los heb gehad bij het reinigen en dat ik die wellicht niet in de juiste stand heb teruggezet. Net gecontroleerd en die stond idd te ver in (helemaal in en 1,5 slag uit) dus die heb ik naar de suggestie uit de Haynes gezet (2,75 slag uit). Motor start nu wel iets makkelijker lijkt (kan ook wishful thinking zijn) maar het niet terugzakken naar stationair blijft.

Weet iemand nog iets waar het aan kan liggen?
 
Ik heb hetzelfde gehad met de BMW. Stationair prima lopen, stadsverkeer hetzelfde, op de snelweg was het na korte tijd lopen op 1 cilinder. Hier was het probleem een te lage vlotterstand.
Maar kijk het filter van je benzinekraan eens na, dat kan grotendeels verstopt zitten.
 
Valse lucht? Bij het monteren van je carb iets niet goed of helemaal niet teruggezet
Ik geloof het niet, maar zal de boel nog eens nalopen en net wat deo in het rond spuiten.
Inderdaad gaskabel ff checken en of je gasschuif wel volledig naar beneden gaat. En heb je een oring achter je idle mixture screw zitten?
Gaskabel is wel aan vervanging toe maar de gasklep gaat wel netjes dicht. Ik zal die O-ring eens controleren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan