Motor slaat onderweg steeds af

Fluitje

Rookie
7 jul 2006
9
0
Bunschoten
Als ik met mijn Suzuki GS 450 E onderweg ben gebeurd het tegenwoordig iedere keer dat na een half uurtje de motor spontaan uitvalt.
Als ik dan een kwartiertje wacht kan ik hem gewoon starten en weer verder gaan.

Het gebeurt meestal als ik dan af moet remmen of gas minder.

Na de eerste keer gebeurd het steeds vaker.

Ik heb zelf het idee dat het een electrisch probleempje is.
Een vacuum in de tank is uitgesloten.

Ik ontdekte wel dat de koppeling van de kabel toerenteller bij het motorblok is afgebroken en de toerenteller dus niet meer werkt. Maar dit kan de oorzaak volgens mij niet zijn.

Het is hoogstens irritant, helemaal wanneer het gebeurd op de linkerbaan van de snelweg. Dit is mij al 2x overkomen.

De garage weet niet wat het probleem is. Alle stekkertjes een keertje loshalen en inspuiten was hun devies.
Het lijkt erop dat met koud weer de motor het langer volhoudt dan met warm weer.
Vochtig weer lijkt geen invloed te hebben.

Wie kent dit probleem?
 
Je zegt spontaan...maar even voor de zekerheid....net zo spontaan alsof je de dodemansknop indrukt tijdens het rijden? Of voel je het aankomen omdat hij minder trekt, in begint te houden, of eerst een poosje sputtert en dan dood valt?
 
Wordt er ergens iets te warm?
Je schrijft dat na een kwartiertje stoppen je weer kan starten
en bij koud weer minder last dan bij warm weer.

Accu of spanningsregelaar om maar iets te noemen. :/
 
Ik heb de tankdop gereinigd, ontluchtingsgaatjes waren niet verstopt.
Als het stilstaat en ik verwijder de dop merk ik ook niets van vacuum.

Wat is een hallgever?

Overigens............. ik ben een leek maar probeer alles te begrijpen.

Vanmiddag hebben ze ook de vlotterkamer even leeg laten lopen om een mogelijk vuiltje daaruit kwijt te raken.
 
Je zegt spontaan...maar even voor de zekerheid....net zo spontaan alsof je de dodemansknop indrukt tijdens het rijden? Of voel je het aankomen omdat hij minder trekt, in begint te houden, of eerst een poosje sputtert en dan dood valt?

Inderdaad zoals dodemansknop. Motor valt geheel in één keer uit en sputtert niet eens.
Voel het níet aankomen.
 
Dan hoef je het denk ik niet in de brandstof te zoeken. Kan haast niet anders als de electra zijn. Ik weet zo niet wat, is een beetje raden. Contactslot kan haperen, dodemansknop, ergens sluiting, de ontsteking. Ikzelf zou weer gaan rijden en het voorbereiden. Als het weer gebeurt, is het handig als je weet of je nog wel gewoon je contact aan/uit kan zetten en of de startmotor bv nog wil draaien. Dan beperk je het zoeken ongeveer tot de ontsteking. Je kan twee losse bougies in je zak stoppen en als het weer gebeurt de doppen eraf trekken, die bougies erin, op de cylinderkop leggen en startmotor laten draaien...vonken ze goed/slecht of helemaal niet. Anders moet je echt alles checken om erachter te komen.

Misschien heb je iets meer info op dit moment. Of weet iemand anders hier meer te vertellen...
 
Zo, ik had een tijdje niet gereden omdat ik een auto van de baas had.
Van de week in de regen gereden, kou........... geen problemen.
Gisteren stralend weer toen hiels hij er na een kilometer of 20 over de snelweg ermee op.
Meteen de bougie eruit gedraaid en bleek dat deze niet vonkte op dat moment.

Na een kwartiertje startte meneer weer en kon ik doorrijden.

Op de terugweg binnendoor gereden en na een tijdje weer precies hetzelfde.

Ga toch steeds meer richting bobine denken.
 
Er zitten 2 bobines op waarschijnlijk valt er eentje uit na opgewarmt te zijn.

Als het euvel zich voordoet , draai een bougie eruit hou deze tegen het blok met de kabel erop uiteraard , en kijk of deze vonkt. (HOU JE HANDSCHOENEN AAN!!! de hoge pulsspanning kan dodelijk zijn)

Vonkt deze dan er weer in draaien en de andere bougie testen.
Vonken ze allebei dan zijn je bobines ok.
Het kan ook liggen aan de stekers van je electronische onstekingsunit of een slechte verbinding van de printplaat van de onsteking.

Een kenmerk van ineens uitvallen is vaak te wijten aan elektronische storingen
Een meer langzaam smorend uitvallend karakter is vaak te wijten aan een benzine probleem.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het zelfde voor gehad de schakelaar van mijn zijsteun afgekoppeld en het probleem was opgelost.
Door de warmte van uw motor kan de kablage van je bedraading wat krimpen
waardoor je een vals contact krijgt met je kader.
 
Ik heb de tankdop gereinigd, ontluchtingsgaatjes waren niet verstopt.
Als het stilstaat en ik verwijder de dop merk ik ook niets van vacuum.

Wat is een hallgever?

Overigens............. ik ben een leek maar probeer alles te begrijpen.

Vanmiddag hebben ze ook de vlotterkamer even leeg laten lopen om een mogelijk vuiltje daaruit kwijt te raken.

De Hall-gever is de sensor die het signaaltje geeft wanneer de bougies moeten vonken.
Signaalgever wordt ie ook wel genoemd.
 
Volgens mij heeft een 450 gewoon pickupspoelen.
Even het probleem duidelijk vaststellen : je zegt hij valt ineens helemaal uit.

Benzine probleem uitgesloten, dan zou ie er langzaam maar zeker mee kappen. (was al genoemd)
Bobine probleem, als je 2 bobines hebt niet voor de handliggend, dan zou ie op 1 cilinder gaan lopen.
Rest nog slechte verbinding in laagspanningskant van de ontsteking.

Heb zelf een gsx 250 gehad, en die had hetzelfde euvel, bleek ook een slechte stekker te zijn tussen pickupspoelen en vonkversterker. Inspuiten met contactspray en de stekkers iets samen knijpen zodat ie weer wat strakker zit.

We horen het wel weer...
succes,
Albert
 
Dan hoef je het denk ik niet in de brandstof te zoeken. Kan haast niet anders als de electra zijn. Ik weet zo niet wat, is een beetje raden. Contactslot kan haperen, dodemansknop, ergens sluiting, de ontsteking. Ikzelf zou weer gaan rijden en het voorbereiden. Als het weer gebeurt, is het handig als je weet of je nog wel gewoon je contact aan/uit kan zetten en of de startmotor bv nog wil draaien. Dan beperk je het zoeken ongeveer tot de ontsteking. Je kan twee losse bougies in je zak stoppen en als het weer gebeurt de doppen eraf trekken, die bougies erin, op de cylinderkop leggen en startmotor laten draaien...vonken ze goed/slecht of helemaal niet. Anders moet je echt alles checken om erachter te komen.

Misschien heb je iets meer info op dit moment. Of weet iemand anders hier meer te vertellen...

:Y Bij mijn kleine broertje van de 450 E (de GSX 400 E ;) ) Bleek inderdaad dat het sleuteltje met sleutelhanger wat veel bewoog op de wind. Toen zette die zichzelf nog wel en uit :X

Op de sloop ander contact gekocht, gemonteerd et voila! Wel de lseutelhanger er afgehaald, is niet bevordelijk voor je slot!
 
Zo, ik had een tijdje niet gereden omdat ik een auto van de baas had.
Van de week in de regen gereden, kou........... geen problemen.
Gisteren stralend weer toen hiels hij er na een kilometer of 20 over de snelweg ermee op.
Meteen de bougie eruit gedraaid en bleek dat deze niet vonkte op dat moment.

Na een kwartiertje startte meneer weer en kon ik doorrijden.

Op de terugweg binnendoor gereden en na een tijdje weer precies hetzelfde.

Ga toch steeds meer richting bobine denken.

Oh, had dit nog niet gelezen, nutteloze post dus...


succes!
 
Is dit probleem al opgelost??, heb namelijk iets soortgelijks met m'n gsx 1100, plotseling heel slecht lopen, bij stationair afslaan en even later kan het weer goed zijn of het blijft gewoon slecht, had ook geen vonk op 2 cilinders, alles nagekeken, bobines goed bedrading goed, geen signaal op ingangsdraad van 1 bobine, pick up spoelen lijken wel goed, kwam uit op de printplaat van de ontstekings unit, heb nu de printplaat volledig opnieuw doorgesoldeerd en heb nu weer een goede vonk, hoop dat het zo blijft.
 
Als het euvel zich voordoet , draai een bougie eruit hou deze tegen het blok met de kabel erop uiteraard , en kijk of deze vonkt. (HOU JE HANDSCHOENEN AAN!!! de hoge pulsspanning kan dodelijk zijn)

Zou ik nooit doen zo !
Je kunt heel eenvoudig voelen of een bepaalde uitlaatbocht koud of warm wordt en zo lokaliseren waar je het moet zoeken.
 
Klinkt idd als een bobine, met een draadbreuk. Bij warmte treedt dt probleem op vanwege de uitzetting. Even ergens een bobine lenen en checken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan