Motor slaat steeds af

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Sinds een week heb ik het volgende probleem. Als ik mijn motor een paar uur heb laten staan en ik start 'm, dan slaat 'ie af als ik op wil trekken. Aanvankelijk dacht ik dat ik m'n jiffy nog uitgeklapt had staan. Want dit had hetzelfde effect: motor starten, in de eerst versnelling klikken, gas geven en koppeling langzaam op laten komen ...en vervolgens slaat de motor af.
Als ik gas geef terwijl ik de koppeling niet loslaat, dan gaat het toerental gewoon mooi omhoog. Het blok start goed en draait verder ook erg mooi rond. Hij hapert of pruttelt niet, alles draait netjes. Het euvel doet zich dus alleen voor op het moment dat ik een beetje gas geef als ik wil optrekken (en de koppeling dus los laat). Het frapante is, dat als ik eenmaal na veel starten en stilvallen wel eindelijk aan het rijden ga (hierbij ben ik dan genoodzaakt mijn koppeling iets te laten slippen), er niets meer aan de hand is. Hij valt dan niet meer stil als ik weer ergens wil optrekken.
Gisterenavond, toen ik van mijn late dienst naar huis wilde rijden, gebeurde het weer. Ik heb 'm toen even een tijdje stationair laten draaien en toen kon ik wel gewoon wegrijden. Oh ja, het betreft dus een Kawasaki VN750 Vulcan uit 1993. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Heeft jouw fiets nog gewoon van die contactpuntjes?
Zo ja dan denk ik dat je hier de oorzaak moet zoeken.
(Kans is groot dat werkelijke oorzaak een versleten onstekingscondensator is waardoor contactpuntjes een zeer beperkte levensduur hebben.)
 
Zit er mischien veel vuil op je jiffy schakelaar waardoor ie blijft hangen ? (en dan na wat trillingen van het stat draaien/rijden wel weer terug gaat)
 
Heeft jouw fiets nog gewoon van die contactpuntjes?
Zo ja dan denk ik dat je hier de oorzaak moet zoeken.
(Kans is groot dat werkelijke oorzaak een versleten onstekingscondensator is waardoor contactpuntjes een zeer beperkte levensduur hebben.)
Contactpunten in een motor van'93 :? :?
 
Heeft jouw fiets nog gewoon van die contactpuntjes?
Zo ja dan denk ik dat je hier de oorzaak moet zoeken.
(Kans is groot dat werkelijke oorzaak een versleten onstekingscondensator is waardoor contactpuntjes een zeer beperkte levensduur hebben.)

Contactpuntjes? Alle recente motoren hebben toch electronische ontsteking.

Zit er mischien veel vuil op je jiffy schakelaar waardoor ie blijft hangen ? (en dan na wat trillingen van het stat draaien/rijden wel weer terug gaat)

Nee, die is helemaal schoon. Ik heb het vermoeden, dat het iets met de carburateur te maken heeft. Hij krijgt wellicht te weinig brandstof of zo. Want het is typisch, dat 'ie het alleen doet als 'ie een paar uur heeft stilgestaan. Iets met de vlotterkamers wellicht?
 
Klinkt een beetje als een probleem in de brandstofaanvoer, misschien wel vapour lock.

Dat je aangeeft dat ie onbelast wel op toeren wil komen suggereert dat de ontsteking in ieder geval wel voor elkaar is. Zo onbelast heb je maar een heel klein beetje benzine nodig. Als je 'm echt belast, doordat je wegrijdt, is dit echter een hele andere situatie.

Check je benzinefilter, en kijk of er geen benzineslanen langs erg hete delen lopen. Daarnaast kan je nog de choke werking controleren, en ff stationair CO afstellen met warme motor.

Succes!
 
Heb je het ook als je je motor volledig koud wil starten, of enkel assem warm is en na een paar uur stilstaan? Dat is namelijk typisch het fenomeen van de verdampte benzine in de carbs vanwege motorwarmte ... tiens vapour lock???
HAd ik ook met mijn ex-virago: voor het starten paar keer GOED gas geven = carbs zogezegd verzuipen, en dan starten met volgas .... meestal pakte em dan direkt zoniet dan toch de 2e keer ...
Indien zoiets zich begint te manifesteren duid dat op slijtage vervuiling van je benzinetoevoer ... geknepen leidingen, vervuilde leidingen, vervuilde carbs, kapotte diafragmas ... alles wat met benzinetoevoer geeft te maken ...
 
ik zou het juist zoeken in bougiekabels en bougies.
De klacht komt alleen voor als de motor koud is, dan heeft de motor een sterke vonk nodig, en als je de koppeling laat opkomen krijgt de motor teveel weerstand te verduren en met een slechte vonk valt hij uit.
Dit is bij de meeste auto's de oplossing, want als het een injector of iets is dan doet hij het continu....
Althans dat is mijn mening, ik werk in een garage met veel auto merken en dit is bijna altijd de oplossing en auto motor of de motorfietsmotor verschillen van principe ook niks van mekaar

Veel succes,

Frens
 
Net even een monteur gebeld, die ik ken. De motor heeft een tijdje geleden op de reservestand van de benzinekraan gereden. Waarschijnlijk is er daardoor wat "prut" ergens vast komen te zitten, waardoor de benzinetoevoer onvoldoende is. Daardoor slaat 'ie dus, als 'ie koud staat en belast wordt af. Kortom de aanvoer van benzine is niet voldoende.

Een of andere klootviool heeft namelijk een tijdje geleden aan mijn motor staan prutsen toen ik 'm even op winkelcentrum de Heyhoef in Tilburg parkeerde. Want toen ik terugkwam bij de motor stond de noodschakelaar op uit en was er aan elk beschikbaar knopje op de motor gedraaid. Daarbij is ook het kraantje van de benzinetank door de grapjassen op reserve gezet. En heb ik dus een hele tijd, zonder dat ik het wist, op de reservestand gereden.

Het eerste wat ik nu ga doen is een benzinefilter op de benzineslang zetten.
 
Zit er mischien veel vuil op je jiffy schakelaar waardoor ie blijft hangen ? (en dan na wat trillingen van het stat draaien/rijden wel weer terug gaat)

:^

Die schakelaar is waarschijnlijk naar god. Ff loskoppelen of doorverbinden *




(* doorhalen wat niet van toepassing is)
 
kijk eens of de slowjets niet vervuild zijn dit is een veel voorkomend probleem.
dit zijn ook wel de zogenaamde stationair sproeiers.
als deze vervuilt zijn mis je onderin kracht en loopt zowiezo slecht stationair.

hoop dat je er wat mee kunt.

suxes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan