motor slaat uit

Petervdbroek

Rookie
14 jun 2020
2
0
hallo ik rij een zzr 600, me motor heeft een week of 9 stil gestaan. in de tussentijd af en toe even gestart en weer uitgezet, maar na 9 weken wilde ik hem starte en dat deed hij niet, startmotor ging rond maar wilde niet aanslaan, na een paar keer geprobeert te hebben hoorde ik een tik, daarna nog een paar keer geprobeerd en hij kwam tot leven.
klein stukje gereden en dat ging goed, toen ik thuis kwam viel hij uit, proberen te starten maar dat lukte niet, uiteindelijk met vol gas open liep ie 1000 toeren, met choke reageerde hij helemaal niet.
oude benzine eruit gehaald, nieuwe erin en weer proberen hij sloeg aan, ik blij, de dag erna wilde ik een stukje gaan rijden, starten en lopen, ik rij een km of 8 en merk dat ie af wilt slaan toen ik een kruizing naderde, met een beetje gas erbij en bleef lopen, stukje verderop even aan de kant om het stationair toerental omhoog te zetten, de motor viel uit en er drupte olie onder de motor vandaan, na enig zoeken kwam dit uit de bak met het fluchtfilter, motor wilde niet aan slaan, na een minuut of 10 weer proberen eerst maar tot 1000 toeren, daarna wel, terug gereden en bijna thuis viel ie weer uit, weer hetzelfde, alleen lekte er geen olie meer.
thuis alles uitelkaar, lag idd olie in de bak van het luchtfilter, het schuim zat ook vol olie, carburateurs ook gelijk schoon maken.
moet ik nog ergens anders naar kijken of rekening mee houden?
 
Welkom op het forum, Peter.

me motor heeft een week of 9 stil gestaan. in de tussentijd af en toe even gestart en weer uitgezet
Dit helpt de motor niet, je ontlaadt de accu zonder dat deze de kans krijgt bij te laden, ook is deze methode een garantie voor condensatie in uitlaat en motorblok.
maar na 9 weken wilde ik hem starte en dat deed hij niet, startmotor ging rond maar wilde niet aanslaan, na een paar keer geprobeert te hebben hoorde ik een tik, daarna nog een paar keer geprobeerd en hij kwam tot leven.
Ik denk dat dit komt omdat je de accu over die weken langzaam aan leeg gestart hebt.

lag idd olie in de bak van het luchtfilter, het schuim zat ook vol olie
Ik denk dat er benzine in je motorolie zit, waardoor het peil stijgt, en zodoende het teveel via de carterventilatie in je luchtfilterbak terecht is gekomen.
 
Hier moet echt goed naar worden gekeken.
Klinkt mij in de oren als een vastzittende of gebroken olieschraap- en/of zuigerveer.
Je geeft aan dat je een tik hoorde tijdens het starten.
Motorolie kan eigenlijk alleen maar via de carterontluchting in het luchtfilter terecht komen.
Als het er zelfs uitzeikt zoals je aangeeft, heb je een echt probleem.
Niet meer starten, hoogstens nog om compressie te meten.
 
Als je luchtfilter vol zit met olie/benzine, dan blijft meestal je vlotter hangen, of vlotternaald is aan vervanging toe en, sluit niet meer goed af.

Olie zit dan vol met benzine.

Je zal in dat geval ook je olie weer moeten verversen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan