Motor slecht stationair, blok heel heet

Aks1969nl

Rookie
10 sep 2009
17
2
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum, excuses als dingen niet helemaal lopen als zou moeten.

Ik rijdt een BMW K75RT uit 1989, 266822 km op de teller en heb nu iets lastigs. Door de hitte van afgelopen periode is mijn BMW 'vreemd' gaan doen.

Het loopt niet meer goed stationair en als het toch lukt stationair te draaien dan valt zij ineens uit.

Ik heb van alles al nagekeken en niets hielp. De kleppen zijn goed gesteld en er zitten nieuwe bougies in. De CO-afstelling is goed en de cilinders lopen gelijk.

Nu het wat koeler wordt loopt de motor iets makkelijker en langer stationair maar voorheen heb ik er nooit last van gehad.

Nu heb ik het vermoeden dat het komt door mijn thermostaat o.i.d. Ook vanwege het feit dat het blok echt heel heet wordt (overigens zonder dat het lampje gaat branden op het dashboard)

Heeft iemand een idee waar ik het zoeken moet??

Groet en veilige kilometers,
Aks1969nl
 
restecp?

Het kan ook aan de temperatuursensor liggen gezien het feit dat het lampje niet gaat branden. De koelventilator zal ook niet aanslaan, en dat geeft juist met de combinatie hoge buitentemperatuur en stationair draaien (bij stilstaan) een probleem. De capaciteit van het koelsysteem is doorgaans zo dat de ventilator tijdens het rijden vrijwel nooit zal (moeten) aanslaan.
Ook even controleren trouwens, die ventilator wil door het weinige gebruik nog wel eens vast gaan zitten.
 
restecp?

Het kan ook aan de temperatuursensor liggen gezien het feit dat het lampje niet gaat branden. De koelventilator zal ook niet aanslaan, en dat geeft juist met de combinatie hoge buitentemperatuur en stationair draaien (bij stilstaan) een probleem. De capaciteit van het koelsysteem is doorgaans zo dat de ventilator tijdens het rijden vrijwel nooit zal (moeten) aanslaan.
Ook even controleren trouwens, die ventilator wil door het weinige gebruik nog wel eens vast gaan zitten.

Ali G. sketch. zie http://www.dumpert.nl/mediabase/31997/5f286ba3/r_e_s_t_e_c_p.html

je reactie is wel lollig, maar dan moet je eerst het filmpje even bekijken _O-
 
Laatst bewerkt:
Er zit toch wel genoeg koelvloeistof in?

Mooi ding trouwens.

http://www.bmbikes.co.uk/specpages/K75RT.htm


k75rt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja die K75 en K100's zijn wel km vreters toch, vooral van die woon-werk mensen die gewoon in de winter doorrijden :P

Maar is je olie / water pomp nog wel ok ? Had eens gelezen dat daar nog wel eens wat mis mee gaat, en dan ook met de pakking rond de oliepomp. Even luisteren aan de voorkant waar ze zitten of ze nog een goed geluid maken
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik het vermoeden dat het komt door mijn thermostaat o.i.d. Ook vanwege het feit dat het blok echt heel heet wordt (overigens zonder dat het lampje gaat branden op het dashboard)
Hoi Aks1969nl,

De termostaat is simpel te controleren. Uitbouwen, in een pannetje met water leggen en op het gasfornuis het water aan de kook brengen. Als hij nog goed is, staat de termostaat duidelijk zichtbaar open als het water kookt.

B0000128.png



http://home.hetnet.nl/~meijerink.ln/index.htm (Interessante site (en forum))
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, dank voor de vele reacties! Zoals ik al zei, ik ben nieuw hier en weet nog niet goed de weg. :$

Wat ik er niet bij verteld heb maar wel had moeten doen is dat mijn koelvloeistof regelmatig gecontroleerd en verschoond/vernieuwd wordt. Net zo als de motorolie
Mijn luchtfilter is nieuw net zo als mijn bougies

De CO is gemeten door een BMW monteur, hij meette en ik keek ernaar ;).

Mijn olie/waterpomp ziet er goed uit en klinkt ook goed. Het is droog rond de pakkingen.
Het lijkt mij wel een zinnige actie om mijn koelvloeistofpomp eens na te kijken. Ook mijn thermostaat ga ik nu nakijken. Het lijkt erop dat ik het daarin moet gaan zoeken.

Geen flauw idee hoelang een thermostaat meegaat of hoe kwetsbaar een thermostaat is. maar na 20 jaar kan het best zijn dat ie kapot is gegaan.

Van "mijn" BMW monteur hoorde ik nog dat het ook kan liggen aan de "temperatuurweger".
Geen idee wat dat is of waar het zit maar het schijnt dat dit apparaatje het verschil weegt tussen de motortemperatuur en de buitenlucht.
Iemand enig idee?
 
Geen flauw idee hoelang een thermostaat meegaat of hoe kwetsbaar een thermostaat is. maar na 20 jaar kan het best zijn dat ie kapot is gegaan.

Qua vorm en formaat kan het een termostaat zijn die in auto's ook toegepast wordt. En die termostaten gaan weleens stuk. Dan openen ze niet ver genoeg, de spleet tussen klep en huis blijft dan te smal om voldoende koelvloeistof doorheen te persen.

De temperatuursensor lijkt mij meer iets om de koude-start mengsel-verrijking goed te zetten. Het CO was in orde dus die zou ik niet verdenken (maar ik ben GEEN BMW-monteur)...
 
Hallo allemaal, ik heb ondertussen mijn thermostaat vervangen en dit gaf veel verbetering. :) Het loopt in ieder geval niet meer heet. Overigens is het inderdaad een thermostaat die ook in auto's gebruikt wordt.

Voordat de thermostaat werd vervangen sloeg de ventilator niet aan. Ook niet als het blok heel heet was. De zekeringen waren in orde. Waarom de ventilator niet aanslaat weet ik niet. Zo lang als ik met deze fiets rijdt slaat het zelden aan. Overigens zo heet als het blok de afgelopen tijd werd is nog nooit voorgekomen.

Al met al is eigenlijk een van de twee problemen opgelost. Het slecht stationair draaien bestaat nog steeds.
Ik vermoedde eerst dat het kwam vanwege mijn thermostaat maar dat blijkt niet zo te zijn. Heel af en toe slaat mijn motor nog steeds af als het stationair draait (bijv. voor een verkeerslicht).
Ik heb hiervoor al veel nagekeken: De boordcomputer met contactspray ingespoten, de stationair afstelling gecontroleerd en laten controleren of het mengsel te rijk is. Niets van dit alles. Het enige waar ik nog naar zou kunnen kijken is de benzinepomp. Als die onregelmatig inspuit dan zou het kunnen dat het blok bij stationair draaien te weinig benzine krijgt. Klinkt dit logisch?
 
Een vacuümlek?? Zoals van een poreus slangetje?? Hmm, goeie tip dat ga ik eens na.

Ik rijdt gemiddeld 310 kilometer per week. Niet alleen woon-werk maar ook voor hobby etc. Ik heb er dus alle belang bij dat mijn fiets in goede staat is. Poreuze slangetjes zou best eens kunnen. Ik rijdt meer dan ik poets dus... :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan