Motor sneller maken dmv racestrepen?

'Ksnapniet dat ze de spee sjuttel dannie rood hadde geschilderdt met nog roojere strepe en dan met golfballe vulle.

Daspassnel! :Y
 
Dat kan natuurlijk niet want dan krijg je grote problemen met de terugkeer naar aarde.
Dan heeft dat ding zoveel snelheid dat hij (of zij) de aarde voorbij schiet of, wat waarschijnlijk nog erger is, er een groot gat in ploft.
 
Al je kappen ruw schuren heeft denk ik de meeste zin, hierdoor hecht zich een laagje lucht op de kappen. De langskomende lucht heeft veel minder wrijving over deze stilstaande lucht dan over de kappen. Dit noemen ze het http://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect

In de motor tuningswereld maken ze hier al jaren gebruik van, door de inlaatkanalen op te ruwen :Y
 
Laatst bewerkt:
Het hangt er geheel vanaf hoe je de strepen plakt.

Als je ze in de lengte van de motor plakt, zorgt dit voor een aerodynamisch gunstig oppervlak aangezien de strip 1 gehele baan vormt om lucht te geleiden. Goed geplakt kunnen ze zelfs een vermogenwinst van 1-2 pk opleveren.

Als je ze, daarentegen, dwars aanbrengt (in het race-circuit ook wel het "Zebra-Patroon" genoemd) zullen de strepen de luchtwrijving verhogen, met alle gevolgen van dien.
Dit zogenaamde zebra-patroon werkt juist beter voor de aerodynamica. De zwarte strepen worden namelijk warmer dan de witte strepen en hierdoor ontstaan wervelingen die de aerodynamica gunstig beïnvloeden. Door middel van dit fysische principe zijn wetenschappers ook al bijna in geslaagd om een perpetuum mobile te ontwikkelen. Om alvast een idee te geven van het voordeel van deze wervelingen volgt hier de algemene formule om hier aan te rekenen: Fw = V * Pl - ( Tz * 0,36 / Tw * 0,13 ) waarbij Fw in N, beide T in graden Celcius zijn gegeven en Pl de dimensieloze luchtweerstandsfactor is. Zoals te zien is wordt Fw kleiner als het verschil tussen Tz en Tw groter wordt.

:+
 
Het hangt er geheel vanaf hoe je de strepen plakt.

Als je ze in de lengte van de motor plakt, zorgt dit voor een aerodynamisch gunstig oppervlak aangezien de strip 1 gehele baan vormt om lucht te geleiden. Goed geplakt kunnen ze zelfs een vermogenwinst van 1-2 pk opleveren.

Als je ze, daarentegen, dwars aanbrengt (in het race-circuit ook wel het "Zebra-Patroon" genoemd) zullen de strepen de luchtwrijving verhogen, met alle gevolgen van dien.

dwarse strepen zorgen wel dat de luchtlaag makkelijker loslaat, dus minder drag....
 
Dit zogenaamde zebra-patroon werkt juist beter voor de aerodynamica. De zwarte strepen worden namelijk warmer dan de witte strepen en hierdoor ontstaan wervelingen die de aerodynamica gunstig beïnvloeden. Door middel van dit fysische principe zijn wetenschappers ook al bijna in geslaagd om een perpetuum mobile te ontwikkelen. Om alvast een idee te geven van het voordeel van deze wervelingen volgt hier de algemene formule om hier aan te rekenen: Fw = V * Pl - ( Tz * 0,36 / Tw * 0,13 ) waarbij Fw in N, beide T in graden Celcius zijn gegeven en Pl de dimensieloze luchtweerstandsfactor is. Zoals te zien is wordt Fw kleiner als het verschil tussen Tz en Tw groter wordt.

:+

Geef deze man een nobelprijs :Y
 
Dat kan natuurlijk niet want dan krijg je grote problemen met de terugkeer naar aarde.
Dan heeft dat ding zoveel snelheid dat hij (of zij) de aarde voorbij schiet of, wat waarschijnlijk nog erger is, er een groot gat in ploft.




je moet ook weer niet te hard gaan bij terugkeer, dan fikt de rode verf er af en eindigt iedere spaceshuttle in "a cloud of sparkling aluminium"

Oooohhh vandaaarr :$
 
Moet je natuurlijk wel mee oppassen, voor je het weet heb je zoveel racestrepen op je motor geplakt dat je boven de wettelijke vermogensgrens voor beginnende bestuurders komt.

En dan ben je de sjaak :Y
 
Ik dus vanavond naar de winkel om wat racestrepen op te halen, nadat ik door dit topic toch overtuigd was om ze er op te zetten. Was waarschijnlijk niet de enige met dit idee want alle racestrepen waren uitverkocht :( die gasten wilden mij natuurlijk met een ander product opzadelen, en je raadt het al... vol met rode stippen!! Dat geeft natuurlijk NOOIT hetzelfde resultaat als rode racestrepen ;(
 
Nou, dit topic mag wel dicht :D

Conclusie: strepen maken een motor wel zeker sneller

94LionChasingZebraOnMotorcycle.jpg
 
wat zijn de snelste race strepen.

meerdere dunne banen
gt-racing-stripe-sticker-L.jpg


of

dubbele banen
dual-racing-stripe-sticker-L.jpg


is wel goed om teweten voor max. rendement
 
Hoi hoi gixxers , ik bn effe spoorloos. Ik hb nl een gsxr1100 '87 met daarop standard 18" velgen maar hb nu 17" velgen opgplaats. Wie hf kennis over kam verhoudingen want ik mis wat pk. Bij optrek en me eind is baar slecht man ik hb een 45 tand achter kam op. Dus zit nu effe vast wat is d beste verhoudingh dat ik zou kunnen gbruiken op die 17" velg. Alvast bdankt vo t adviez
 
Terug
Bovenaan Onderaan