Motor spuiten; hoeveel spuitbussen?

zynth

MF'er
27 feb 2007
34
0
Enschede
Omdat mijn motor een aantal roestende krassen heeft,
wil ik hem maar eens gaan spuiten. En dan helemaal,
want een nieuw kleurtje is altijd leuk.

Mijn vraag is; als ik dat met 400ml spuitbussen doe (motip),
hoeveel spuitbussen heb ik dan ongeveer nodig?
Dan bedoel ik alleen qua kleur, niet blank of primer.

kle500.jpg


De binnenkant van de meest kappen hoeft niet gespoten te worden.

Iemand een indicatie van het aantal?
 
Hangt ervan af:
-of je verf goed dekt op dat oranje
-hoeveel lagen
-hoe groot je spuitbussen zijn (250, 330 ,500 ml) |(

Als je een standaardkleur neemt, kun je je spuitbussen laten verzegelen en afspreken dat je de niet gebruikte bussen terug kunt brengen.
 
Laatst bewerkt:
je gaat er toch altijd eentje te kort hebben..

tip: begin met de moeilijkst bereikbare plekken, zorg voor veeeeeeeel licht en heb geduld tussen de lagen in. Nat ziet het er altijd strak uit, zeker bij valavond.. de volgende dag echter.. :) )
 
Pfff... ff denken hoeveel ik er heb gebruikt laatst... had wel 25% gratis in de bussen zwarte lak dus dat scheelde.... verder blank in de standaard maat (motip).

Denk zwart iets van 12
en blank iets van 8

De kappen en de tank zijn hiermee gespoten.
 
Laatst bewerkt:
Met bussen "verlies" je altijd wat meer omdat er op het eind geen druk meer is. Je zult rond de 3 liter nodig hebben, een bus of 8 dus.
Ga je met bussen werken, dan moet je altijd zorgen dat de bus op temperatuur blijft. Door het verdampende gas er in koelt de zaak af en zakt de druk. Daardoor krijg je sputters. Spuit dus nooit te lang achter elkaar en laat de bus af en toe ff op temperatuur komen in een bak lauw water.
Spuit bij voorkeur in temperaturen boven de 17 a 18 graden. Is het kouder dan droogt de verf te langzaam en krijg je zakkers.

Wat je ook kunt doen is een "Préval" spuit halen en de verf bestellen. Die Préval is een glazen potje, waarop je een busje drukvulling schroeft. Te koop in de vakhandel.
Spuit veel beter dan spuitbussen, de druk blijft tot het eind maximaal. Je mag daar zelfs metaallak mee verspuiten.
 
Ik heb Laatst een motor (BMW K100) gespoten en had aan 3 spuitbussen matzwart genoeg, eigenlijk 2 maar twee zijkapjes en voorspatbord moet ik nog doen en daar heb ik de 3e spuitbus voor nodig. Frame red ik over het algemeen met 1 spuitbus maar neem voor de zekerheid 2.

Merk verf maakt best wel uit in verbruik, over motip en duplicolor ben ik niet zo enthousiast. Ik gebruik Rust Oleum welk ik erg goed vind, is wel beperkt in de kleuren maar mijn kleuren (zwart en matzwart) hebben ze wel evenals een paar basiskleuren (blauw,geel,rood en machinegroen).
 
Met bussen "verlies" je altijd wat meer omdat er op het eind geen druk meer is. Je zult rond de 3 liter nodig hebben, een bus of 8 dus.
Ga je met bussen werken, dan moet je altijd zorgen dat de bus op temperatuur blijft. Door het verdampende gas er in koelt de zaak af en zakt de druk. Daardoor krijg je sputters. Spuit dus nooit te lang achter elkaar en laat de bus af en toe ff op temperatuur komen in een bak lauw water.
Spuit bij voorkeur in temperaturen boven de 17 a 18 graden. Is het kouder dan droogt de verf te langzaam en krijg je zakkers.

Wat je ook kunt doen is een "Préval" spuit halen en de verf bestellen. Die Préval is een glazen potje, waarop je een busje drukvulling schroeft. Te koop in de vakhandel.
Spuit veel beter dan spuitbussen, de druk blijft tot het eind maximaal. Je mag daar zelfs metaallak mee verspuiten.

Bak Lauw water gebruik ik ook. Sterker nog, ik heb mijn achtervelg voor 1.5 maand terug savonds laat in de koude schuur gespoten. Dat zal bij 10 graden ofzo zijn geweest. Het zit er gewoon nog strak op, en het is relatief glad. Niet spiegelglad, maar wel zo glad dat de lak met een doekje in 1 x mooi af te halen is.

Foto ervan:
[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC01622.jpg[/IMG]
 
Laatst bewerkt:
Het hangt ook heel erg van je spuittechniek af. Het eerste kapje wat ik zelf deed had veel meer lagen nodig voordat ie goed was dan dat ik nu nodig heb voor een kapje.
Mijn techniek bestond toen nog uit sputters, spetters en uitlopers en dus herstelwerkzaamheden.
Inmiddels kan ik het redelijk strak voor een amateur. Maar dat kost gewoon oefening (en verf).
 
Waarom laat je je frame niet poedercoaten??

Véél sterker dan met een spuitbus, mooier en makkelijker.
Je brengt je frame heen, daar wordt ie gezandstraald en je krijgt hem prachtig terug.
Dat heeft mij 80 euro gekost.
Dat bedrag ben je denk ik ook wel kwijt aan spuitbussen...
 
2K heb je zeker in spuitbus ja, erg mooi spul :)
Maar het gaat niet om het frame zoals sommigen denken,
alleen de rode gedeeltes. Maar die 12 om 8 spuitbussen van Hedcandy zijn me er toch wel een paar teveel. Dat spul kost 13 euro de bus :(

@bakki72
Erg nuttige info!
Meer mensen met zo'n duidelijk voorbeeld?
 
Laatst bewerkt:
2K heb je zeker in spuitbus ja, erg mooi spul :)
Maar het gaat niet om het frame zoals sommigen denken,
alleen de rode gedeeltes. Maar die 12 om 8 spuitbussen van Hedcandy zijn me er toch wel een paar teveel. Dat spul kost 13 euro de bus :(

@bakki72
Erg nuttige info!
Meer mensen met zo'n duidelijk voorbeeld?

pff als dat het je niet waard is spuit je het toch niet.
 
Gewoon lekker naar de action gaan, 2 euro per bus ;). Voor wat het waard is: ik heb met zo'n bus matzwart mijn demper gespoten. Het is niet specifiek bedoelt voor hoge temperaturen (staat niet op de bus in ieder geval) maar het houdt al weken goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan