motor start en draait goed de hele dag, de volgende morgen onmogelijk te starten.

Mijn Yamaha Tenere XTZ660 van ‘92 startte en reed altijd zonder problemen.
Nu de carburator, alle leidingen en benzinetank schoongemaakt. Alles opnieuw geïnstalleerd en de motor startte meteen en bleef goed draaien de hele dag door.
Echter -na een niet uitzonderlijk koude nacht- start de motor niet meer.
Vóór ik de carburator opnieuw demonteer, vraag ik me af wat er “gebeurt” in een stilstaande motor opdat hij de volgende morgen niet meer start?
Ik zou dit graag weten omdat ik de oorzaak van het probleem wil kennen, voor ik lukraak de motorfiets demonteer.
 
@Irene the Ténéré Ik klikte even op je historie en zag dat je een geschiedenis hebt met carburateurproblemen. Heb je er een benzinefiltertje tussenzitten?
Ik had er eentje geplaatst, en dacht dat daar misschien het probleem zat, dus die tijdelijke weer verwijderd. Na de problemen met de carb heb ik die laten ultrasoon schoonmaken én afstellen volgens het handboek.
 
Hmmm... Ik heb het idee dat met tank schoonmaken er inderdaad troep uitkomt maar ook achterblijft. Dat gaat lerkker zweven in de tank onder het rijden en op enig moment wordt het de Carb ingezogen... Daar kan het ook even bijven zweven tot je 'm stilzet en dan zakt het naar de vlotterkamerbodem om meteen bij een start in de sproeier gezogen te worden.

Kan je 'm een keer proberen te starten met de remmenreiniger / starthulp-proef?
 
Hmmm... Ik heb het idee dat met tank schoonmaken er inderdaad troep uitkomt maar ook achterblijft. Dat gaat lerkker zweven in de tank onder het rijden en op enig moment wordt het de Carb ingezogen... Daar kan het ook even bijven zweven tot je 'm stilzet en dan zakt het naar de vlotterkamerbodem om meteen bij een start in de sproeier gezogen te worden.

Kan je 'm een keer proberen te starten met de remmenreiniger / starthulp-proef?
Bedankt! Zal ik doen, maar zal voor het weekend zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Je kunt al een hoop uitsluiten voordat je gaat demonteren....
Bougiedop er af, oude bougie in steken, op de cilinder leggen en kijken of je een GOEDE vonk hebt..
Draai een bougie er uit, is hij nat verzopen, is hij droog geen benzine, is hij zwart, dan heb je met warmdraaien te lang de choke er op gehouden den vonken de bougies niet meer, ...benzine slangetje los en kijk of de kraan benzine doorlaat, heb je een benzine pomp? hoor je die?..
Tik eens tegen de vlotterkamer, misschien blijft je vlotter hangen
dus niet zomaar gaansleutelen , meten en onderzoeken..
Een motor moet drie dingen hebben, compressie, vonk en benzine/brandstof
 
Je kunt al een hoop uitsluiten voordat je gaat demonteren....
Bougiedop er af, oude bougie in steken, op de cilinder leggen en kijken of je een GOEDE vonk hebt..
Draai een bougie er uit, is hij nat verzopen, is hij droog geen benzine, is hij zwart, dan heb je met warmdraaien te lang de choke er op gehouden den vonken de bougies niet meer, ...benzine slangetje los en kijk of de kraan benzine doorlaat, heb je een benzine pomp? hoor je die?..
Tik eens tegen de vlotterkamer, misschien blijft je vlotter hangen
dus niet zomaar gaansleutelen , meten en onderzoeken..
Een motor moet drie dingen hebben, compressie, vonk en benzine/brandstof

En zuurstof🤓. Draai de luchtschroef maar eens helemaal in en probeer hem dan nog maar eens aan de praat te krijgen🤗
 
Je kunt al een hoop uitsluiten voordat je gaat demonteren....
Bougiedop er af, oude bougie in steken, op de cilinder leggen en kijken of je een GOEDE vonk hebt..
Draai een bougie er uit, is hij nat verzopen, is hij droog geen benzine, is hij zwart, dan heb je met warmdraaien te lang de choke er op gehouden den vonken de bougies niet meer, ...benzine slangetje los en kijk of de kraan benzine doorlaat, heb je een benzine pomp? hoor je die?..
Tik eens tegen de vlotterkamer, misschien blijft je vlotter hangen
dus niet zomaar gaansleutelen , meten en onderzoeken..
Een motor moet drie dingen hebben, compressie, vonk en benzine/brandstof
Goede tips! Bedankt!
 
Het duurde een tijdje, we zijn hier in lockdown, alle winkels dicht. Ze start direct met remmenreiniger. Er komt benzine in de carburator vlotterkamer. Dus, de (mechanische) benzinepomp doet het ook. Dus, toch maar weer de carburator schoonmaken?
Ik heb besloten de benzinetank nog eens goed schoon te maken. Dus voorlopig testen kan niet.
***update*** 1 van de schroefdraden in de tank waar de benzinekraan komt is stuk. Als ik nieuwe schroefdraad trek, dan past de benzinekraan niet meer.
Het gaat van kwaad naar erger...
Kan je 1 van de gaten voor de benzinekraan gewoon dichtlassen en nieuwe draad trekken?
Of dichtlassen en slechts 1 vijs gebruiken om de benzinekraan vast te maken?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan