Motor start maar stopt na 3 seconde

bvandijk

MF'er
13 mrt 2009
75
0
Antwerpen
He,

Mijn 125cc (4T) stopte ermee tijdens het rijden. Nu start hij als ik er 10-15 minuten afblijf met 1 tik van de startmotor maar slaat dan gelijk (na 2-4 seconde) af om vervolgens niets meer te doen, opnieuw starten geeft geen enkel teken van leven (behalve startmotor die ronddraait natuurlijk). Opnieuw 10-15 minuten wachten herhaalt het verhaal weer, starten, afslaan na 3 sec. etc.

Enig idee wat dat kan zijn?
Er zit een elektronische CDI ontsteking op, anders zou ik aan condensator denken, maar deze heeft volgens mij geen condensator toch?

Groet,
Bas
 
Laatst bewerkt:
aan het nat slaan of niet nat slaan, kun je een indicatie krijgen of er wel of niet voldoende benzine in de cilinder komt.
als de bougie volledig droog blijft is de kans groot dat het aan de benzinetoevoer ligt.
is de bougie nat, kun je het beste eerst bij de bougie ontsteking zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik verdenk de electronische ontsteking/CDI. Waarschijnlijk een transistor die niet helemaal lekker meer is. Als alles koud is werkt de transistor prima, maar na een paar seconden wordt hij heet en houdt er mee op. Als je eventjes wacht koelt de transistor weer af en doet hij het weer voor een paar seconden.

Ik heb het met de (oude) auto wel vaker meegemaakt. Op de motor nog niet, maar de techniek is in feite hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou een dure grap zijn dan...

Motor is boos op mij denk ik, heb vorige week een 750cc gekocht en ik was op weg om deze te verkopen.... :-) Op weg naar potentieele koper stopte hij er mee.

Bas

Ik verdenk de electronische ontsteking/CDI. Waarschijnlijk een transistor die niet helemaal lekker meer is. Als alles koud is werkt de transistor prima, maar na een paar seconden wordt hij heet en houdt er mee op.
 
Mijn motor wil 's ochtends ook niet blijven lopen de eerste keer. Steevast nadat ik hem koud gestart heb valt hij na ongeveer 2 seconden weer uit, ongeacht hoe ik hem start: kickstart/startmotor, wel of geen choke. Als ik hem vervolgens dan weer start dan blijft hij gewoon prima lopen.

Als ik wat gas bij geef voordat hij uitvalt, dan klimt hij maar zeer moeizaam in de toeren (komt nauwelijks boven de 2500 uit). Dan valt hij even helemaal weg, als hij daarna nog loopt dan is er niets aan de hand en reageert hij ook heel normaal op het gas. Heel apart allemaal maar ik maak mij er geen zorgen over :]
 
Als de CDI niet helemaal dicht zit (niet ingegoten), dan zou je met wat koudespray kunnen proberen de grote transistoren koud te houden (te bevriezen). Als je motor dan een paar seconden langer loopt dan zonder koudespray weet je 100% zeker dat het een kapotte transistor is.

Vaak zijn die CDI kastjes echter compleet ingegoten en kom je niet bij de rommel binnenin. Koudespray gebruiken aan de buitenkant van de CDI heeft weinig zin omdat alles geisoleerd is. :( Dus moet je hem openhakken om bij de electronica te komen.

Ik denk dat het dan makkelijker is om maar meteen ergens op een motorsloop een ander CDI kastje te regelen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik wat gas bij geef voordat hij uitvalt, dan klimt hij maar zeer moeizaam in de toeren (komt nauwelijks boven de 2500 uit). Dan valt hij even helemaal weg, als hij daarna nog loopt dan is er niets aan de hand en reageert hij ook heel normaal op het gas. Heel apart allemaal maar ik maak mij er geen zorgen over :]

Mijn motor doet ongeveer hetzelfde. Zonder een klein beetje gas bijgeven kan ik hem gewoon niet starten. Geen idee waarom niet, maar ik denk dat het komt door de benzinekraan. Dat is zo'n membraam kraan met een vacuumslangetje. Slangetje is goed, maar ik denk dat het membraam wat minder aan het worden is. Er is gewoon net niet genoeg vacuum om de benzine in eerste instantie goed te laten stromen.

Maar goed, hij start, dus in de toekomst zorg ik wel een keer dat dat goed komt.
 
Laatst bewerkt:
Als het een ingegoten CDI betreft kan het een losgewerkte soldering zijn.

Componenten worden warm en de aansluitpootjes worden wat langer. Als ze niet de ruimte krijgen om dat te kunnen zullen ze zich zelf loswerken uit de soldering en kan je dat effect bereiken. Na 15 minuut is alles weer afgekoeld en sluit het draadje weer aan op het soldeerpunt.

Zelfs in proffesionele apparatuur kom je dat soort fouten soms tegen.
 
Denken jullie echt dat zo'n soldering of transistor na 2-3 seconden zo heet kan worden? Ik denk dat de beste test dus ik om koud naar de vonk te kijken en door te starten, als ik zie dat hij even vonken maakt en dan niet meer dan weet ik waar het probleem ligt.

bedankt,
bas

Als het een ingegoten CDI betreft kan het een losgewerkte soldering zijn.

Componenten worden warm en de aansluitpootjes worden wat langer. Als ze niet de ruimte krijgen om dat te kunnen zullen ze zich zelf loswerken uit de soldering en kan je dat effect bereiken. Na 15 minuut is alles weer afgekoeld en sluit het draadje weer aan op het soldeerpunt.

Zelfs in proffesionele apparatuur kom je dat soort fouten soms tegen.
 
Als de verbinding slecht is, en je motor start en trilt, dan heb je kans dat de verbinding los trilt

Hmm. Het punt van koper en tin is dat het snel oxideert. Als het stil staat, dan oxideert het en wordt het contact slecht. Door trilling zou het oxidelaagje doorbroken kunnen worden en het apparaat het dus JUIST gaan doen door de trilling. :)

Maar het scenario dat jij schetst kan inderdaad ook gebeuren. De uiteindelijke conclusie is dus dat het erg moeilijk is om uit te vinden of er een losse soldering zit.

Meestal vind je ze door op allerlei mogelijke manieren mechanische pressie uit te oefenen (tikken met een hamer, buigen van de printplaat, trilapparaatje ertegenaan houden, laten vallen van een hoogte, noem maar op :)).
 
Terug
Bovenaan Onderaan