Motor start met euro98 moeilijk

xi0n

MF'er
5 mei 2019
131
29
Bergeijk
Sinds vorige week tank ik euro98 ipv het gewoonlijke euro95. Nu merk ik dat ie moeilijker start met een koud blok, zelfs met choke vol open. Is dit normaal? Het betreft een Suzuki gs500 uit 2000. Met carburateur dus.
 

PLR

meubilair
23 jan 2003
7.337
39
Afhankelijk van merk brandstof zijn beide gewoon E5-brandstoffen.
Het hogere RON heeft voor jouw motor weinig invloed, gewoon Euro95 de volgende keer..
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.546
1.631
45
Turnhout
Bezoek site
Sinds vorige week tank ik euro98 ipv het gewoonlijke euro95. Nu merk ik dat ie moeilijker start met een koud blok, zelfs met choke vol open. Is dit normaal? Het betreft een Suzuki gs500 uit 2000. Met carburateur dus.
Zal niet aan de andere benzine liggen.
 

Bramb0

MF'er
7 okt 2018
40
17
Afgezien van het hogere octaangetal (dat voor het starten niet zou moeten uitmaken, zoals hierboven ook al geschreven), zijn er 98 benzines met minder of zelfs helemaal geen ethanoltoevoeging.

Ethanol heeft een andere lucht/brandstofverhouding nodig dan "pure" benzine, maar doordat er maar max. 10% in zit, is het verschil niet zo groot.
Dat betekent dat je motor op 98 (zonder ethanol) ietsje rijker loopt, maar ik vraag me af of dat genoeg is om te merken bij het starten... Je zou eigenlijk verwachten dat dat juist makkelijker start.

Zelf tank ik ook alleen 98, omdat ik geen ethanol in mijn systeem wil. Nooit startproblemen ermee.
 
  • Like
Waarderingen: Aprilia4fun

xi0n

MF'er
5 mei 2019
131
29
Bergeijk
Ja heb vandaag nog ff 2 ritjes gemaakt, 2 keer koud gestart en nu start ie toch relatief makkelijk. Toch raar dat ie 3x koud moeilijk wilde starten...
 

V-twin!

Die hard MF'er
5 mrt 2007
355
6
Gebruik je niet gewoon teveel choke? Met dit weer is een klein beetje bij mij al voldoende.
 
  • Like
Waarderingen: Deeffox

JAN-AMSTERDAM

Rookie
10 jan 2016
22
2
amsterdam
Ik denk merk benzine.

Mijn ktm Exc 450 en sx 520 vonden gulf benzine niet zo fijn en firezone ookniet .
Total en shell . Starten ze beter en reed ze fijner.
Dacht eerst zat tussen de oren tot ik tank wisselde en merkte ik echt het vershil
 
  • Like
Waarderingen: Nightbat®

Broos

MF veteraan
2 jan 2009
4.191
24
Ik denk merk benzine.

Mijn ktm Exc 450 en sx 520 vonden gulf benzine niet zo fijn en firezone ookniet .
Total en shell . Starten ze beter en reed ze fijner.
Dacht eerst zat tussen de oren tot ik tank wisselde en merkte ik echt het vershil
Dat heb ik ook, ik tank altijd hier in het dorp bij de Esso pomp.
Daarvoor vaak bij Tamoil of Tango getankt, altijd gezeik met een koude start.
Het zal tussen de oren zetten, maar starten en direct lopen is wel prettig.
Voor die paar dubbeltjes meer tank ik wel hier en zet 'm vol weg.
Motor altijd afgetankt ( E95) wegzetten en of het nou na een week, maand of maanden is, choke open, druk op de startknop en de motor slaat aan .
Maar blijf van het gashandvat af !
 

Diver2000

MF'er
14 aug 2019
177
88
Oosterhout Gld.
Ik denk merk benzine.

Mijn ktm Exc 450 en sx 520 vonden gulf benzine niet zo fijn en firezone ookniet .
Total en shell . Starten ze beter en reed ze fijner.
Dacht eerst zat tussen de oren tot ik tank wisselde en merkte ik echt het vershil
Merk bij de auto ook dat je minder kilometers maakt op een volle tank wanneer ik tank bij Tinq, Gulf, firezone.
Tank nu bij een onbemande shell pomp en dan rij ik op een tank van 50 liter zeker 30 km meer, wanneer ik veel snelweg rij zeker 40 km meer.
 

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
6.587
488
42
Delft
Ik denk merk benzine.

Mijn ktm Exc 450 en sx 520 vonden gulf benzine niet zo fijn en firezone ookniet .
Total en shell . Starten ze beter en reed ze fijner.
Dacht eerst zat tussen de oren tot ik tank wisselde en merkte ik echt het vershil
Mijn 1000k5 vind V-power het lekkerst, start er merkbaar een seconde (of 2) sneller mee
En voor m'n gevoel looptie ook soepeler
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
9.767
8.836
Ik start met dit weer zonder choke en hij loopt onmiddelijk en mooi stationair, en op 98.
 

xi0n

MF'er
5 mei 2019
131
29
Bergeijk
Wat nou t probleem was:

Het benzinekraantje stond altijd op prime, normaal moet je dit terug draaien als de motor niet draait ivm lekken etc maar dit was nooit nodig. Sinds ik euro98 tank, lekt er echter benzine in de cilinders gezien hij de eerste 1 seconde flink wat witte rook pufte. Als ik t kraantje terug draaide startte ie zonder problemen de dag erna zonder witte rook.
 

Zwetje

Die hard MF'er
18 jun 2016
251
261
Nieuw-Vennep
Ik rij ook op 98 gewisseld met 102 (ligt alleen aan de locatie waar ik tank) en dit geeft nooit problemen. Mijn motivatie is inderdaad het ethanolvrije tanken, zodat hij in de winter niet/minder ranzig wordt.
 

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
30.580
437
Enschede
Bezoek site
Ik heb met de vfr van 95-98-100-102 getankt en merk helemaal niks van, ding loopt en trekt gewoon goed....boven de 7k extra kleppen erbij en gaan.

Kortom, gisteren bij de Tango 95 getankt....en vandaag met de elektrische fiets...ook goed.