Motor start met euro98 moeilijk

xi0n

Die hard MF'er
5 mei 2019
256
65
Bergeijk
Sinds vorige week tank ik euro98 ipv het gewoonlijke euro95. Nu merk ik dat ie moeilijker start met een koud blok, zelfs met choke vol open. Is dit normaal? Het betreft een Suzuki gs500 uit 2000. Met carburateur dus.
 
Afhankelijk van merk brandstof zijn beide gewoon E5-brandstoffen.
Het hogere RON heeft voor jouw motor weinig invloed, gewoon Euro95 de volgende keer..
 
Afgezien van het hogere octaangetal (dat voor het starten niet zou moeten uitmaken, zoals hierboven ook al geschreven), zijn er 98 benzines met minder of zelfs helemaal geen ethanoltoevoeging.

Ethanol heeft een andere lucht/brandstofverhouding nodig dan "pure" benzine, maar doordat er maar max. 10% in zit, is het verschil niet zo groot.
Dat betekent dat je motor op 98 (zonder ethanol) ietsje rijker loopt, maar ik vraag me af of dat genoeg is om te merken bij het starten... Je zou eigenlijk verwachten dat dat juist makkelijker start.

Zelf tank ik ook alleen 98, omdat ik geen ethanol in mijn systeem wil. Nooit startproblemen ermee.
 
Ik denk merk benzine.

Mijn ktm Exc 450 en sx 520 vonden gulf benzine niet zo fijn en firezone ookniet .
Total en shell . Starten ze beter en reed ze fijner.
Dacht eerst zat tussen de oren tot ik tank wisselde en merkte ik echt het vershil

Dat heb ik ook, ik tank altijd hier in het dorp bij de Esso pomp.
Daarvoor vaak bij Tamoil of Tango getankt, altijd gezeik met een koude start.
Het zal tussen de oren zetten, maar starten en direct lopen is wel prettig.
Voor die paar dubbeltjes meer tank ik wel hier en zet 'm vol weg.
Motor altijd afgetankt ( E95) wegzetten en of het nou na een week, maand of maanden is, choke open, druk op de startknop en de motor slaat aan .
Maar blijf van het gashandvat af !
 
Ik denk merk benzine.

Mijn ktm Exc 450 en sx 520 vonden gulf benzine niet zo fijn en firezone ookniet .
Total en shell . Starten ze beter en reed ze fijner.
Dacht eerst zat tussen de oren tot ik tank wisselde en merkte ik echt het vershil

Merk bij de auto ook dat je minder kilometers maakt op een volle tank wanneer ik tank bij Tinq, Gulf, firezone.
Tank nu bij een onbemande shell pomp en dan rij ik op een tank van 50 liter zeker 30 km meer, wanneer ik veel snelweg rij zeker 40 km meer.
 
Ik denk merk benzine.

Mijn ktm Exc 450 en sx 520 vonden gulf benzine niet zo fijn en firezone ookniet .
Total en shell . Starten ze beter en reed ze fijner.
Dacht eerst zat tussen de oren tot ik tank wisselde en merkte ik echt het vershil

Mijn 1000k5 vind V-power het lekkerst, start er merkbaar een seconde (of 2) sneller mee
En voor m'n gevoel looptie ook soepeler
 
Wat nou t probleem was:

Het benzinekraantje stond altijd op prime, normaal moet je dit terug draaien als de motor niet draait ivm lekken etc maar dit was nooit nodig. Sinds ik euro98 tank, lekt er echter benzine in de cilinders gezien hij de eerste 1 seconde flink wat witte rook pufte. Als ik t kraantje terug draaide startte ie zonder problemen de dag erna zonder witte rook.
 
Ik rij ook op 98 gewisseld met 102 (ligt alleen aan de locatie waar ik tank) en dit geeft nooit problemen. Mijn motivatie is inderdaad het ethanolvrije tanken, zodat hij in de winter niet/minder ranzig wordt.
 
Ik heb met de vfr van 95-98-100-102 getankt en merk helemaal niks van, ding loopt en trekt gewoon goed....boven de 7k extra kleppen erbij en gaan.

Kortom, gisteren bij de Tango 95 getankt....en vandaag met de elektrische fiets...ook goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan