Motor start moeilijk

Serdarovic

Banned User
23 nov 2002
307
0
Oldenzaal
Tot vandaag startte mijn gsx 600f altijd met een druk op de startknop probleemloos op, alleen vandaag lukte dat niet. mischien omdat het gisternacht heel koud was. Nu is de accu ook leeg door de moeizame startprocedure.
-Wat kan ik doen om dit probleem te voorkomen ?
Ik stal hem altijd buiten onder een afdakje,
 
Dit lijkt mij een geschikt topic voor mijn vraag:

Bij mijn Kawasaki zzr600 (1995) die ik nu zo'n 3 maanden heb, heeft 2x gefaald met starten.
De 1e keer was vroeg in de ochtend, toen het die nacht wat kouder was (geen vorst zover ik mij herinner, was ongeveer 1,5maand terug denk ik) en de 2e keer toen ik van de week ergens naartoe ging. Bij vertrekken niks aan de hand, was starten lopen. Vervolgens toen ik na 2 uur weer naar huis wou gaan (en de motor tegen 0 graden buiten had gestaan), wou de motor niet starten. Hele tijd geprobeerd, maar lukte niet. Ik begon alvast maar te lopen en toen ik 100 meter gelopen had, tóch nog een poging wagen: het was starten lopen. Hij sprong toen meteen aan en liep toen ook meteen prima.

Accu is gewoon goed, want die draaide snel rond. Inmiddels al aan het zoeken naar het probleem. Bougies waren prima, bougiekabels prima, bobines prima. Chokekabel zou ik evt nog kunnen controleren op speling, nog niet gedaan. Brandstoffilter moet ik ook nog nakijken, zal wss wel vervangen worden. Weet de onderhoudsgeschiedenis niet van deze motor. Kleppen stellen geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is. Zou een eventueel achterstallig kleppenonderhoud een oorzaak kunnen zijn?

Enig idee waar ik het in moet gaan zoeken? Ik probeerde te starten met choke vol open en af en toe zonder choke. Ik heb wat gelezen over choke 3/4 uitschuiven, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Nooit problemen gehad bij eerdere motoren met starten.

Groet
Bij Kawa's doe ik, bij koud weer, altijd starten en gelijkertijd de choke van dicht naar open zetten. Niet te snel, ineens. Maar geleidelijk.

Mijn ervaring dat het choke knopje wel erg wil reageren (zeg maar van 0 naar 100 in een mm :) ). En dat het blokje juist iets tussenin nodig heeft.

Tijdens het starten goed luisteren en voelen wat het doet. Er zou een moment kunnen zijn dattie aan wil slaan of aanslaat.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
 
Bij Kawa's doe ik, bij koud weer, altijd starten en gelijkertijd de choke van dicht naar open zetten. Niet te snel, ineens. Maar geleidelijk.

Mijn ervaring dat het choke knopje wel erg wil reageren (zeg maar van 0 naar 100 in een mm :) ). En dat het blokje juist iets tussenin nodig heeft.

Tijdens het starten goed luisteren en voelen wat het doet. Er zou een moment kunnen zijn dattie aan wil slaan of aanslaat.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Ah, bedankt voor het antwoord! Hier kan ik mogelijk wel iets mee. Heb volgens mij ook ooit gelezen tijdens research naar de motor vòòr aankoop dat de choke bij deze Kawasaki weleens lastig/falend is oid. Ik zal sws wat standaard onderhoud gaan plegen nu de boel toch al deels open ligt.

Motor is begrensd op 35kw btw. Wanneer ik flink gasgeef, lijkt het weleens of ie hoger in de toeren enigszins inhoud zo nu en dan (wel heel minimaal hoor) tijdens het versnellen. Ik dacht dat dat door de begrenzing komt (begrenzing dmv inlaatringen oid, niet op gashendel), kan dat kloppen? Misschien wel door vuil brandstoffilter, die gaat ik sws vervangen. Brandstofpomp wil ik misschien ook nog nakijken als dat kan. Maar zou dat inhouden in hogere toeren ook evt. door een begrenzing kunnen komen?
 
Laatst bewerkt:
Hé topic van vroegah. :)

Ik heb ervaring met cb-1 die van 50pk was terug gebracht naar 25kW. Die liep het wel wat minder smeuïg. Tikkie onregelmatig en erg gevoelig op het gas.
Daar zaten busjes in zodat de gasschuiven niet helemaal meer omhoog konden. Vanwege vol rijbewijs heb ik na een tijdje die busjes eruit gehaald. En toen bleek dit best veel te schelen. (Buiten de toename van de peekaas)

Het zou dus heel goed kunnen. Maar je motor is ruim twintig jaar oud. Kan dus vanalles zijn waardoor het niet meer perfect is.
 
Laatst bewerkt:
Het is hier al een keer langsgekomen.
Nu de batterij helemaal opladen, elke keer als je dan wil starten bij koud weer, je lichten een kleine minuut laten branden, door de vraag naar stroom warm je de batterij een beetje op, en dan pas starten zonder licht.
Een deken doet ook wonderen.

Je lampen zullen iets opwarmen niet de accu
 
Je lampen zullen iets opwarmen niet de accu

k025.gif
 
Nou compleet? Lampje zal anders wel veel meer in temperatuur stijgen dan de accu. :Y
Dus beetje gelijk heeft ie wel.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de volle veertien jaar met dit topic bezig was. O-)


Trouwens Peet als je heel toevallig binnen nu en drie maanden dit topic ziet.
Zou leuk zijn als je in Maart ook weer mee doet met obt. :]
 
Dit muggeziften is dus 1 van de redenen, waarom het modteam bezig is met het tech gedeelte.

Het ging er in dit geval om, dat door de verlichting te laten branden de temperatuur in de accu stijgt. Deze heeft vervolgens meer capaciteit om de motor te starten. Dat het lampje ook warm wordt, doet niet ter zake, dat iemand met een verkeerde stelling mensen op het verkeerde been zet, doet er wel toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan