Motor start niet, accu en startmotor zijn goed . Wat kan het zijn ?

Spiekersd

Rookie
19 mrt 2023
16
8
Hi allemaal !
Fijn zo'n forum!

Ik heb een Honda 600 en heb dit jaar al een aantal keer gereden. Eind februari heb ik nog met de motor gereden en de accu was wat zwakjes. Na mijn rit aan de druppellader gehangen en eergisteren er vanaf gehaald voor een ritje. Helaas bleef het bij de gedachte want de motor startte niet terwijl de accu vol was. Nieuwe accu gehaald en 24 uur laten opladen.
Vandaag doet die het helaas nog steeds niet. De startmotor hoor je echter de motor pakt het niet.

Accu is nieuw en is goed. Ook gemeten voor de zekerheid.
Er zit benzine in de tank.
Benzineschakelaar staat op ON

Kan iemand mij misschien vertellen waar het aan kan liggen. ?

Super bedankt!

Ps sinds januari mijn rijbewijs en al een aantal ritten gemaakt :-)
 
Hi allemaal !
Fijn zo'n forum!

Ik heb een Honda 600 en heb dit jaar al een aantal keer gereden. Eind februari heb ik nog met de motor gereden en de accu was wat zwakjes. Na mijn rit aan de druppellader gehangen en eergisteren er vanaf gehaald voor een ritje. Helaas bleef het bij de gedachte want de motor startte niet terwijl de accu vol was. Nieuwe accu gehaald en 24 uur laten opladen.
Vandaag doet die het helaas nog steeds niet. De startmotor hoor je echter de motor pakt het niet.

Accu is nieuw en is goed. Ook gemeten voor de zekerheid.
Er zit benzine in de tank.
Benzineschakelaar staat op ON

Kan iemand mij misschien vertellen waar het aan kan liggen. ?

Super bedankt!

Ps sinds januari mijn rijbewijs en al een aantal ritten gemaakt :-)

Hoe heb je gemeten?
 
dus de motor is rijdend weg gezet, en 3 weken later is er zoveel water en troep in de benzine gekomen, en al stilstaand is dat tot in de vlotterkamers gekomen dat hij zelfs niet meer start ?
Kan maar zo! Getankt terwijl het regende of geregend heeft, of na de rit gewassen dan wel afgespoeld met de tuinslang, draingaatje van de ruimte rondom het tankgat verstopt.. Of er zat al wat vocht in de benzine, en die heeft zich nu opgehoopt onderin de vlotterkamer (of is het injectie??) Je wéét het niet, want de info is zo mager dat je alle kanten op kunt en ook kunt gaan zoeken.

En soms is het iets héééél simpels.
 
stinkt de uitlaat naar benzine (na een poging van starten)
als accu vol is, de bougies vonken, check dan je carb/inspuiting/shoke... welke 600cc honda is het precies ( en jaar).
(spuitbus starthulp/quickstart in de lucht-inlaat, kan soms ook handig zijn voor diagnose stelling)

Je hebt de motor pas begrijp ik / nog weinig op gereden...
Heb je het luchtfilter überhaupt er even uitgehaald en bekeken..(niet vol met vuil of een vogelnest erin ;-)
+.. als je de bougie controleert op vonken( tip van vampiremax). Kijk en laat ons even weten of hij grijs of zwart is, of hij nat of droog is :)
:^
 
Die honda van jou, het is dus een 600, welk model is dat en van welk bouwjaar?
Is net wat makkelijker om uit te zoeken waar het hele ding uit bestaat. Carburateur of injectie bijvoorbeeld.
Zo op het eerste gezicht zie ik een Hornet 600 uit 2004 tot 2006 op het filmpje. Dat zou dus een carburateur fietsje zijn.

Ik heb zelf 3 Hornets 600 (oké, eigenlijk twee cbf600s en een naked) gehad en het geluid klinkt echt alsof de stationair sproeiers verstopt zitten of vervuild zijn. Komt met de huidige benzine samenstelling heel vaak voor....gom en andere afzetting.

Voor de TS het advies om startspray via het luchtfilter (linker zijpaneel verwijderen en het ronde element middels drie schroeven uitnemen zo uit mijn hoofd) toe te dienen tijdens de startpoging. Slaat hij aan (en valt hij daarna weer uit), dan de carburateurs (laten) reinigen.
 
Ik heb zojuist nog een video gemaakt waar het misschien weer iets duidelijker wordt. Is toch al anders dan de vorige video ! Lijkt net alsof er iets meer gebeurd tov een paar dagen terug. En er brandt nu een oranje lampje. Misschien omdat ik het vaker heb geprobeerd
 

Bijlagen

  • VID20230322134113.mp4
    25,4 MB
Haha ja klopt. Ik ga de oude brandstof eruit halen en vervolgens nieuwe in stoppen. Kijken of dat effect heeft. Het zou namelijk wel kunnen omdat ik 1 jaar oude benzine erin heb gestopt. Kan zijn dat deze inderdaad vuil is zoals meerdere mensen in deze forum hebben aangegeven.
Zo niet dan naar de garage. Tof dat iedereen zo mee denkt :-) ik leer er ook weer van

Ps de laatste videos waren niet zo slim om te delen. Paar minuten ervoor kwam er juist meer geluid uit de motor .
To be continued
 
Laatst bewerkt:
Met een druppellader en een meter...heb ook een nieuwe accu gebruikt
Dat is niet duidelijk genoeg,
wat meet je een uur NA het laden op de accu, ook de cijfers achter de komma vermelden aub.
wat meet je TIJDENS het starten op de accu?
Ik zeg na het laden omdat dan de accu weer redelijk in rust is, anders meet je
nog gedeeltelijk de spanning die er ingepompt is, en die is hoger dan de accu in rust.
 
Ben benieuwd wat de oorzaak is...... intussen wachten we met smart.
full
 
De toerenteller komt ook niet omhoog tijdens het starten. Bij auto's is dit vaak een bobine of krukassensor die de geest heeft gegeven. Ik zou kijken of je wel een (goede) vonk hebt vanuit je bobine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan