Motor start niet als hij warm is

31 mrt 2004
15
0
Maastricht
Ik heb een merkwaardig probleem gehad. Althans ik heb nog niet op m'n motor gereden na de reparatie, maar volgens de monteur is het nu opgelost.

Wat was het probleem: als ik mijn motor, een ducati monster 750, uit de garage haalde en starte, was dat geen probleem. Als zo'n 50 Km gereden had en de motor uitzette, kreeg ik hem niet meer gestart. :( Een half uurtje tot 3 kwartier later startte de motor wel weer.

Wat was de oorzaak volgens de monteur: een slechte accu.

Wat ik dan niet begrijp is dat de accu genoeg power heeft om startmotor aan te draaien als ie koud is. Niet genoeg power als ie warm is. En als de motor dan afgekoeld was had de accu zich zelf weer genoeg hersteld om te kunnen starten. Heb ik dan het energieprobleem opgelost, een accu die zichzelf oplaad, of kan dit echt? :?
 
Accu's leveren meer vermogen (wat hogere spanning) bij kou en minder bij warmte. Blijft wel vreemd dat t zo'n verschil zou maken.
Hoorde je bij warme motor de startmotor ook moeilijker/langzamer draaien?
 
maatje van me had hetzelfde probleem met een zx7r. Van alles geprobeerd zonder resultaat. Uiteindelijk na een tip van iemand de bougies vervangen en hij start weer probleemloos.
 
Een soortgelijke klacht heb ik ook al eens gehad bij een motor, bleek bij demonteren een lekkende keerring te zijn van de startmotor.
Na een stuk gereden te hebben startte deze ook niet meer, na een dagje op de zijstandaard stil te hebben gestaan weer wel.
Bij rijden liep de startmotor vol olie, bij stilstaan liep deze er langzaam weer uit.
 
Je kan m natuurlijk (tijdelijk) wel altijd ff aanduwen in z'n 2.
Bespaart stroomverbruik van startmotor en dus zakt de spanning niet zo in en doet je ontsteking t wel.
 
Ik zou als de bliksem checken wat jb37 zegt.

Al het overige is weinig logisch.

Natuurlijk presteert een gloednieuwe accu iets meer dan 1 van pakweg 2 jaar oud maar als er aan de hand is wat jb37 aanduidt dan kun je er op wachten dat de ellende terugkeert, komend voorjaar misschien al.
 
Dus, een echte koudstarter, de ideale pekelfiets voor de winter bij -10??

(zoeken in de hoek van de startmotor, olie kan, maar haarscheurtje int anker kan ut ook zijn, heb ik eens gehad, koud prima, maar warm hoo maar)
 
bleek bij demonteren een lekkende keerring te zijn van de startmotor.
Dit lijkt me onwaarschijnlijk, want de monteur heeft ook de startmotor gechecked en hij zei dat ie hem open heeft gehad. Dus dan zou hem dat wel op gevallen zijn neem ik aan.

Maar als het morgen droog is ga ik een stukje rijden en eens kijken of hij nu weer helemaal in orde is. Heb je een motor die het doet, werkt het weer niet mee. En als het weer goed is, is de motor kapot.

Heb trouwens een foto van m'n duc bijgevoegd, gewoon ff voor de kick
full
 
..rondje rijden van 50 kilometer en zorgen dt je dan thuis naast je auto staat, proberen te starten: slecht resultaat= starten op de accu van je auto ! weet je meteen of het de accu is. (en als je dan toch thuis bent: meteen doormeten die accu)

oliekeerringen in startmotor e.d. later maar eens naar kijken..zou ik zo zeggen
mooie uitlaat trouwens *D
 
Leuk ding .............even off-topic maar heb je hem toevallig nog niet zo lang geleden gekocht?
Thanx, aangeschaft in mei van dit jaar.

Ik ga morgen idd een rondje van zo'n km of 50 maken en pas thuis stoppen en afzetten. Niet dat ik weer zoals de vorige keer in the middle of nowhere sta. En dat sta je in Limburg vrij snel, maar das danook wel weer mooi.
 
AAAAAAAH!!!

Gister een ritje van precies 51 km gemaakt. Halverwege de rit knallen uit de uitlaten en een onregelmatig rijgedrag. Maar na getankt te hebben reed ie als een tiet. Soepel, constant geen knallen meer. Zelfs het starten ging direct en met 1 vinger op de knop. Problem solved dacht ik en vandaag dus met 'n vriend gaan rijden door de Limburge heuvels.
Aan het begin van de rit weer soms knallen echter niet zo hard en vaak asl zaterdag, maar het rijden ging gewoon soepel. Dan boeien die knallen mij niet. Na ff gereden te hebben hielden de knallen ook op. Gestopt, ice-tea'tje gedronken en weer verder. Het starten beangstigde mij echter weer. Moest namelijk in tweeë... Na nog een 25 km gereden te hebben begon ie weer hard en vaak te knallen en kut te rijden. Net of het gas soms wegvalt. Snel een parkeerplaats opgezocht en daar ff stationair laten lopen totdat ie er gewoon mee ophield. Joepie!! Weer hetzelfde euvel, niet starten als ie warm is. Maar omdat ie zo erg begin te nkallen en slecht begon te rijden vraag ik me af of het starten als ie warm is het probleem is.

Maar goed, omdat hij nu in 6 weken tijd 3 keer bij MotoPort heeft gestaan en het probleem nog niet is gefixed zijn er voor mij eigelijk nog maar 2 opties.
1: Hij gaat naar de ducatie dealer in Vaesrade, en wordt daar eens fatsoenlijk nagekeken en gerepareed op kosten van MotoPort.
2: Ik krijg mijn aankoopbedrag terug en koop me een andere motor.

Nu zullen ze het waarschijnlijk met beide opties niet eens zijn, dus dat wordt een leuke discussie.
 
Die voorstellen die je doet lijken me erg redelijk.
Ik zou het persoonlijk zoeken in de elektronica van je motor als ik je klachten zo hoor (pick-up spoelen/bobines/cdi) dat zijn dingen die voor ontstekingsproblemen kunnen zorgen als hij warm wordt.
Het probleem dat je dealer heeft is dat ze geen ducatidealer zijn dus ook nooit de kennis en ervaring in huis kunnen hebben om een probleem als dit te traceren bij jouw motor.
 
..drie keer in zoweinig weken is idd wel erg veel..niet dat een probleem zich soms moeilijk laat vangen, maar wat hebben ze deze drie keer precies gedaan ?? ik zou minimaal eisen dat hij naar Biggelaar gaat :}

als je je motor niet meer vertrouwd beleef je er geen plezier aan (behalve dat het leuk is om naar te kijken, maar daar is 'ie niet voor)..dus een andere motor lijkt me geen slecht voorstel, kunnen ze rustig in hun eigen tijd deze motor maken !! en jij lekker rijden met een andere !! succes met het onderhandelen !
 
AAAAAAAH!!!

Gister een ritje van precies 51 km gemaakt. Halverwege de rit knallen uit de uitlaten en een onregelmatig rijgedrag. Maar na getankt te hebben reed ie als een tiet. Soepel, constant geen knallen meer. Zelfs het starten ging direct en met 1 vinger op de knop. Problem solved dacht ik en vandaag dus met 'n vriend gaan rijden door de Limburge heuvels.
Aan het begin van de rit weer soms knallen echter niet zo hard en vaak asl zaterdag, maar het rijden ging gewoon soepel. Dan boeien die knallen mij niet. Na ff gereden te hebben hielden de knallen ook op. Gestopt, ice-tea'tje gedronken en weer verder. Het starten beangstigde mij echter weer. Moest namelijk in tweeë... Na nog een 25 km gereden te hebben begon ie weer hard en vaak te knallen en kut te rijden. Net of het gas soms wegvalt. Snel een parkeerplaats opgezocht en daar ff stationair laten lopen totdat ie er gewoon mee ophield. Joepie!! Weer hetzelfde euvel, niet starten als ie warm is. Maar omdat ie zo erg begin te nkallen en slecht begon te rijden vraag ik me af of het starten als ie warm is het probleem is.

Maar goed, omdat hij nu in 6 weken tijd 3 keer bij MotoPort heeft gestaan en het probleem nog niet is gefixed zijn er voor mij eigelijk nog maar 2 opties.
1: Hij gaat naar de ducatie dealer in Vaesrade, en wordt daar eens fatsoenlijk nagekeken en gerepareed op kosten van MotoPort.
2: Ik krijg mijn aankoopbedrag terug en koop me een andere motor.

Nu zullen ze het waarschijnlijk met beide opties niet eens zijn, dus dat wordt een leuke discussie.
Breng hem naar Biggelaar, ik geloof dat deze aardig wat van Ducati's weet.

text-biggelaar.jpg
 
Dat knallen kan jou misschien direct wel niet boeien, maar bij elke knal krijgen je kleppen en al wat na de vonk komt een opdoffer van het formaat wil je niet weten, je blaast er de kop mee aan gort op termijn.

Oorzaak mogelijk CDI gedeelte = reteduur! Vaak om zeuren binnen garantie want staan ze niet om te springen als het om weggeven gaat (ca 2200 euro compleet)

En dat heeft ook als gevolg slechte start bij of warme of koude motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan