Motor start niet meer Honda CBF 600 2004

Tasin

MF'er
4 jan 2022
47
55
Hallo allemaal,

Ik krijg mijn motor niet meer aan de praat. Gister bleek de accu leeg te zijn nadat ik had geknutseld met mijn gear indicator. Toen heb ik hem in de avond aangeduwd waarna hij het weer deed. Kort rondje gereden en motor weer de schuur in want het was laat. Vanmiddag wilde ik weer een rondje rijden maar toen bleek de accu weer leeg. Echter dit keer kon ik hem ook niet aanduwen. Na de 4de poging om een motor van 220kg aan te duwen heb ik besloten een accu lader te halen. Accu opgeladen maar motor start weer niet...

Het gaat om een Honda CBF 600 uit 2004. Hebben jullie enig idee wat hier misgaat? De situatie is als volgt:
- Startmotor draait
- bougies vonken (cilinder 1 in ieder geval wel want die heb ik losgehaald en getest)
- Het lijkt alsof de motor net aanslaat maar dan toch besluit niet aan te slaan.
- Ik heb de gear indicator er weer afgehaald en alles hersteld maar dat loste het probleem ook niet op, dus daar ligt het niet aan.

Wat kan ik nog meer testen?

UPDATE: bovenstaande probleem is opgelost ! Voor mensen die willen weten hoe check even mijn laatste reactie. De ECU resetten bleek de oplossing te zijn voor mij!
 
Laatst bewerkt:
Action :). De accu is volgens mij nieuw (volgens de verkoper was die nieuw). Hij is leeggeraakt nadat ik enkele minuten/uren het contact aanliet om te zien waarom de gear indicator het niet doet. Voordat ik gister ging knutselen heb ik er geen problemen mee gehad, ook niet toen ik de motor 3 maanden niet had gestart.
Doorgefikte bobines?
 
Een startpoging met een hulpaccu zou mijn 1e insteek zijn om te kijken of je motor dan wel start.

Verder is het interessant dat je geen benzine ruikt of natte bougies lijkt te hebben na het starten. Is misschien de benzinetank eraf geweest en is bij het terug monteren een benzine of vacuumslang niet goed teruggeplaatst of bekneld komen te zitten? Dat zou een verklaring KUNNEN zijn .
 
Ik heb geen multimeter. Ik weet niet hoe betrouwbaar een voltmeter op mijn USB is maar als ik het contact omdraai dan staat die op 11,5.

Als ik het startknopje indruk valt die naar 0,9 en dan gaat die weer heel snel terug naar rond de 10. Als ik het knopje loslaat zit die weer rond de 10/11.5 volt.
Dit is toch gewoon een lege/ws. nu ook kapotte accu ❓
Mijn aftermarket Voltmeter is iig. behoorlijk accuraat.
Dus idd. een startuccu eraan en je weet genoeg vermoed ik ook.
 
Heren, bedankt voor al jullie tips. Zojuist nog even alles nagelopen en nogmaals geprobeerd te starten maar zonder succes. Het is nu ietsjes erger dan gister, ook het bijna aanslaan lukt niet. Zie bijlage voor de video

De accu lijkt toch sterk genoeg?
 

Bijlagen

  • VID20220306114515.mp4
    36,9 MB
Heren, bedankt voor al jullie tips. Zojuist nog even alles nagelopen en nogmaals geprobeerd te starten maar zonder succes. Het is nu ietsjes erger dan gister, ook het bijna aanslaan lukt niet. Zie bijlage voor de video

De accu lijkt toch sterk genoeg?

Zou toch even controleren of er wel benzine aan komt.
 
Hoe kan ik dit controleren?

Er zit onder op elke vlotterbak een schroefje, op het laagste punt, welke dient om de vlotterbakken af te kunnen tappen voor o.a. stalling. Er zit een klein tuutje op het vlotterbakje waar benzine uit komt gestroomd zodra je dit schroefje een stukje losdraait. Je kan even elk schroefje losdraaien om te kijken of er brandstof in de vlotterbakken terecht komt.
 
Er zit onder op elke vlotterbak een schroefje, op het laagste punt, welke dient om de vlotterbakken af te kunnen tappen voor o.a. stalling. Er zit een klein tuutje op het vlotterbakje waar benzine uit komt gestroomd zodra je dit schroefje een stukje losdraait. Je kan even elk schroefje losdraaien om te kijken of er brandstof in de vlotterbakken terecht komt.
Deze schroef?
 

Bijlagen

  • IMG-20220306-WA0003.jpg
    IMG-20220306-WA0003.jpg
    181,4 KB · Weergaven: 34
Dit is tevens het kabeltje dat ik heb aangesloten op ICU. Hij heeft het dus gedaan met dit kabeltje erop maar zou het kunnen dat er nu toch iets mis is?

Kan het zijn dat ik iets heb gemold tijdens het duwen van de motor?
 

Bijlagen

  • IMG20220306122533.jpg
    IMG20220306122533.jpg
    112 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Heb je een PRI stand (en dus een vacuumgestuurde) op de benzinekraan?

Daar zit denk ik het probleem in je autocock assy AUTO COCK ASSY FU for CBF600N 2004 (4) EUROPEAN DIRECT SALES / KPH - order at CMSNL

Probeer een alternatieve benzinetoevoer (fles met slangetje buiten de kraan om. Wel even je normale uitgang dichtstoppen dan om te voorkomen dat je benzine over je schoenen krijgt.
PRI-stand en vacuumgestuurd hebben geen noodzakelijk verband met elkaar. PRI-stand kan net zo goed op een ouderwetse ON/OFF/PRI benzinekraan zitten.
De CBF600 heeft wel een vacuumgestuurde benzinekraan. Daarom heb ik al eerder gepost om daar eens na te kijken of daar iets niet in orde is.
 
Heren, bedankt voor al jullie tips. Zojuist nog even alles nagelopen en nogmaals geprobeerd te starten maar zonder succes. Het is nu ietsjes erger dan gister, ook het bijna aanslaan lukt niet. Zie bijlage voor de video

De accu lijkt toch sterk genoeg?
De startpoging klinkt nog niet zo verkeerd. Misschien dat een 100% accu verbetering brengt, maar de accu klinkt niet als "dood".
Probeer nog eens een startpoging waarbij je tijdens het starten wat (of iets meer dan wat) gas geeft. Soms kan dat het starten verbeteren. Het is niet zo dan dit een standaard procedure is, maar... het helpt soms. wel (weet ik nog uit de tijd dat ik met carbu-motoren reed).

Proberen kost niets, en je kan weer iets uitsluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan