Motor start niet meer na motorrevisie (Kawasaki ZZR 250)

Sambucas

MF'er
21 sep 2010
160
0
Amsterdam/Haarlem
Ik zit met het probleem van een niet startende Kawasaki ZZR 250 (2 cylinder, carb.).
Dit verhaal heeft een historie, zie daarvoor hieronder.

De startmotor trekt de motor probleemloos rond, maar wat ik ook probeer de motor slaat niet aan. (Geen enkele ontbranding merkbaar/hoorbaar.) Ik heb er al 3 avonden aan besteed, nog steeds niks.

Wat ik weet en geprobeerd heb:
- Er is een blauwe vonk op beide bougies als ik ze eruit haal en tegen het kleppendeksel van de motor houdt, tijdens het starten.
- De startermotor doet goed genoeg zijn best, het oliedruk lampje gaat uit als ik hem probeer te starten, dat is wel bewijs dat de starter genoeg power heeft en de mechanica qua olie betreft goed is.
- Ik heb brandstof in de vlotterkamers van de carburateur, want als ik de drain schroefjes aan de onderkant van de carburateur openschroef, loop daar brandstof uit. Het benzinekraantje werkt met een drukmembraam, ik heb zowel 'ON' als 'Prime' geprobeerd. (Er zit 5 liter verse brandstof in de tank.)
- Ik heb het starten geprobeerd met zowel de choke erop, als zonder choke, allebei met minimaal stand van de gashendel en met maximale stand van de gashandel.
- Ik heb er al een keer zoveel brandstof in gehad, dat hij zo verzopen was dat hij een 'liquid lock' had > toen bougies eruit, met starten alle brandstof eruit geblazen. Daarna deed hij het nog steeds niet, ook niet na een nachtje drogen/verdampen met de bougies eruit. Ik denk dat ik daarmee de hele range van arm mengsel (starten zonder choke met gas vol open) tot veel te rijk mengsel (de carburateurs zo vol laten lopen dat de cylinders vol komen te staan) wel gehad heb. Ik weet dus ook vrij zeker dat de motor genoeg brandstof krijgt.
- Met een volle accu kan ik min. ong. 1 minuut onafgebroken starten voordat de startsnelheid duidelijk minder wordt. Daarna stop ik en leg de accu een nacht aan de lader, zodat ik de volgende dag weer met volle accu kan proberen.
- Ik heb het kleppendeksel er al afgehad, de nokkenassen draaien netjes rond, de kleppen gaan netjes open en dicht, de timing van het openen van de kleppen klopt met de stand van de zuigers (gecontroleerd met schroevendraaier door het bougie-gat).
- Ik heb het luchtfilter eruit, zodat ik zeker weet dat de lucht vrij kan stromen.
- Ik heb ook al geprobeerd om WD-40 (werkt ook als start-gas) in de luchtfilterbox te spuiten. Zelfs dan heeft de motor geen enkel spoor van ontbranding.
- Ik heb geprobeerd om de bougiekabels om te draaien, (bougiekabel van cylinder 1 op cylinder 2 en vice versa.) om te kijken of de timing niet 180 graden verkeerd om was. (later bedacht ik me dat de timing wel goed moest zijn, zie historie hieronder.) De motor starte nog steeds niet, maar het leverde wel welgeteld 1 ontsteking op. (de enige in 3 avonden van startpogingen) Die was wel verkeerd getimed (inlaatklep open) en drukte de carburateur van de motor af. Die heb ik daarna weer gemonteerd en de bougiekabels weer normaal gemonteerd.


De historie:
- Ik heb deze motor gekocht met een probleem met een 'olielek'. Ik heb hem zonder al te veel problemen van Tilburg naar Amsterdam gereden, ong. 4 weken geleden. Hij bleek uiteindelijk 2 grote problemen te hebben:
1: Het water (er zat water in, geen koelvloeistof) gaat koken na een kwartier rijden. Logisch, want water heeft een lager kookpunt als koelvloeistof. Verder ging de thermostaat te laat open (pas bij 80-85 graden, terwijl hij bij 65 graden open moet gaan.) Er zit nu een nieuwe thermostaat in. De rest is OK (radiator, leidingen en waterpomp zijn redelijk schoon, fan switch en ventilator werken.)
2: Er zat ongeveer 100ml water, en dus een hoop roest, in de tank. Het roestwater en de losse roest zijn verwijderd, de tank en tankkraan zijn schoongemaakt en er zit verse brandstof in. De carburateur zat ook vol met roestsmurrie, dus die is half-gedemonteerd (vlotterkamers en bovenste membramen eraf), gewassen en met veel WD40 weer in elkaar gezet. De naalden en de afstelling, daar ben ik niet aangeweest. De carburateur is daarna weer netjes gemonteerd.
Later leek het erop dat de koppakking ook kapot was en dat hij mede daardoor oververhitte. Ik heb de kop gedemonteerd en laten nakijken (was goed, hoefde niet gevlakt te worden) en met een nieuwe voet- en koppakking weer gemonteerd. Ook heb ik de kleppen geslepen, want ze lekte een heel klein beetje en de zitting waren redelijk vui.
- Voor demontage van de kop heb ik foto's gemaakt van de timing, dus van zowel de stand van de alternator (2T) en van de nokkenassen. Ik heb het big end van de motor daarna niet meer gedraaid (motor stond op bok in neutraal) en uiteindelijk de kop en nokkenassen teruggebouwd volgens mijn eigen foto's, zonder het big end te verdraaien, die stond nog op 2T.
- Ik heb dit uitstekende artikel gebruikt om de timing nogmaals te checken: http://forums.ninja250.org/viewtopic.php?t=74552&highlight=timing
- Ook heb ik alle instructies uit de Workshop manual gevolgd, zowel qua timing als qua montagevolgorde, aandraaimomenten, etc.
- Cylinder 1 heeft weinig compressie, cylinder 2 compressie is OK.


Ik snap zelf niet meer wat er fout kan zijn, dat deze motor niet meer start. Toegegeven is dit niet de beste motor, maar hij heeft een paar weken terug nog gereden en startte toen zonder al te veel problemen. Ik heb een vonk en brandstof en mechanisch lijkt alles OK, dan moet ik toch zeker op z'n minst af en toe een ontsteking krijgen!

Als er mensen zijn die tips hebben, wat ik nog kan proberen, dan hoor ik het heel graag...

Alvast bedankt voor jullie hulp met dit uitdagende (maar frustrerende) technische probleem!
 
Krijg je GOEDE vonk? Een bougie moet je ook hóren vonken. Een blauw kersepitje is niet genoeg.
Hoe is je accu?
Als je zéker weet dattie vonkt en benzine krijgt kan het maar aan paar dingen liggen: timing of compressie.
Volgens foto's timen is wel érg grof. Met streepjes is al grof, dit is nóg grover.
Soms kan het niet eens goed met streepjes..
 
Laatst bewerkt:
Ik weet eigenlijk niet of ik de bougies hoor, want er is veel herrie van de startmotor en motor. Maar ik kan me niet herinneren dat ik de bougies gehoord heb, dus misschien toch te zwak, ja.

Accu is sterk genoeg om de motor in het totaal wel een minuut rond te starten, dus dat lijkt me ook genoeg voor de vonk, maar ik kan een andere proberen. En ik zal de bobines en bougiekabels eens doormeten, daar kan natuurlijk ook nog iets mis zitten. En een nieuw setje bougies halen...

De compressie van 1 cylinder is duidelijk minder, maar van de andere is OK, dus dan moet hij toch op z'n minst op 1 cylinder lopen/starten. En hij heeft er een paar weken terug ook mee gelopen...

De timing is natuurlijk ook verdacht, maar ik heb de kleptiming precies zo teruggebouwd als dat het was en ik heb hem nog gecheckt en het lijkt me OK.
Het lijkt me ook niet dat de timing van de vonk veranderd kan zijn of uberhaupt te veranderen is, maar hoe kan ik dat controleren???
 
of dit iets is??
wat mij gebeurde, ook bij een 2 cilinder, dat de timing wel klopte,
ook met de stand van de zuigers, maar niet met het openen van de goede kleppen.
maw het hele spul stond een volledige rotatie van de nokkenas verkeerd

geen idee of dit bij jou ook aan de hand zou kunnen zijn.
 
als de cilinders vollopen met benzine, dan zou ik eerst maar de vlotternaalden vervangen of schoonmaken.
cilinders lopen namelijk niet vol door een te rijk mengsel.
ook een paar nieuwe bougies zou weleens kunnen helpen als ze zo nat van de benzine geweest zijn.
 
ff doorgelezen,



check je electrisch circuit eens. :Y


bij contact aan; voltage op accupolen meten
waardes boven de 12,50 volt.

bij starten; voltage op accupolen meten,
waardes moeten hoger blijven dan 10/11 volt.



mocht je startwaarde/voltage teveel zakken kan dat betekenen dat je voltage niet genoeg is om je CDI behoorlijk aan de gang te houden. Dus blauwe vonk zegt nog niet alteveel, hij moet echt een duidelijke tik geven die bougie,

verder; ik denk toch dat je accu niet helemaal goed is.
Je zou hem namelijk zonder problemen 5 min of meer volledig moeten kunnen doorstarten bij volle accu.

heb je een dodemansknop die hapert? een yiffiestand die niet helemaal goed zit.
ik denk namelijk dat dit een electrisch probleem is.

Het zou ook nog kunnen dat je dynamo/GR/SR kapot zijn of je accu weinig meer bijladen.


dit is zo maar een greep uit de mand :)
maar begin eerst eens met een verse accu, kijk al je massapunten goed na, meet de bobines door en kijk of ze 12 volt krijgen met [contact aan]


probeer dit bovenstaande eens ;)
 
Je bent in iedergeval de noodknop niet vergeten want dan wil de startmotor niet eens draaien :) .

-Weet je zeker dat de choke kabel goed is c.q. niet is afgebroken of niet functioneerd? Choke kabels/choke bediening van Kawa is nou niet echt het beste van het beste en er zijn er genoeg geweest waarvan de chokehendel (hoe noem je dat?) niets meer met de choke kabel deed. En een ZZR die koud zonder choke start is er niet.

-Hoe zeker weet je dat de accu nog voldoende is? Tuurlijk elke nacht aan de lader maar dan zou een goede accu wel een stuk langer dan 1 minute de startmotor moeten kunnen rond draaien.

-Heb je al gedacht om met een volle accu en choke vol open eventueel een stuk aan te duwen, lekker in zijn 2 paar keer flink duwen gewoon om de compressie op gang te krijgen en daarna pas met de accu proberen.

-Staat in zijn vrij en/of de koppeling in?

-Meld je ook even aan in het ZZR topic hier op het forum en op zzrclub.com daar zit voldoende kennis
 
Je bent in iedergeval de noodknop niet vergeten want dan wil de startmotor niet eens draaien :) .

-Weet je zeker dat de choke kabel goed is c.q. niet is afgebroken of niet functioneerd? Choke kabels/choke bediening van Kawa is nou niet echt het beste van het beste en er zijn er genoeg geweest waarvan de chokehendel (hoe noem je dat?) niets meer met de choke kabel deed. En een ZZR die koud zonder choke start is er niet.

-Hoe zeker weet je dat de accu nog voldoende is? Tuurlijk elke nacht aan de lader maar dan zou een goede accu wel een stuk langer dan 1 minute de startmotor moeten kunnen rond draaien.

-Heb je al gedacht om met een volle accu en choke vol open eventueel een stuk aan te duwen, lekker in zijn 2 paar keer flink duwen gewoon om de compressie op gang te krijgen en daarna pas met de accu proberen.

-Staat in zijn vrij en/of de koppeling in?

-Meld je ook even aan in het ZZR topic hier op het forum en op zzrclub.com daar zit voldoende kennis


helemaal met je eens, :Y


alleen; bij sommige motor-modellen kan je de startmotor wel gewoon bedienen ook als de dodemansknop op [off] staat.

de startmotor draait dan gewoon maar de CDI krijgt geen spanning. :)
 
helemaal met je eens, :Y


alleen; bij sommige motor-modellen kan je de startmotor wel gewoon bedienen ook als de dodemansknop op [off] staat.

de startmotor draait dan gewoon maar de CDI krijgt geen spanning. :)

Pfff vertel mij daar over.

Laatst nog de Honda VFR van mijn zwager 30 minuten lopen kloten totdat ik dat knopje omgooide. Bij mijn eigen ZZR wil de startmotor inderdaad niet draaien.

Maarja voordeel is dat hij straks in het voorjaar weer even olie door het blok heen kan jagen zonder te starten en daar moet ik toch echt de bougies voor verwijderen.
 
@ TS,

dit is ook nog een truuk,

startproblemen, gsx-r 750 1991, bijna radeloos....


[q]Vandaag eerst het hele elektrische systeem nagelopen, de CDI van SD er aangehangen, maar dat mocht niet baten. Toen mijn CDI aan de motor van SD gehangen en dat ding startte gelijk. Onze conclusie was dat het eigenlijk niets met de elektronica te maken kon hebben.

Het viel op dat de bougies na lang starten niet nat waren, je rook wel een beetje benzine maar nat waren ze niet.

Na het luchtfilter dichtgehouden te hebben [en de uitlaat] met een doek begon hij meer naar benzine te ruiken en sloeg hij af een toe een beetje aan. Na nog een paar pogingen liep hij weer, in het begin nog niet vanzelf, maar na een tijdje was het weer als vanouds.

(het was een "trucje" van een buurman, als hij geen lucht krijgt "zuigt" hij harder aan de sproeiers (werkt dat bij vrouwen ook zo :o ), net genoeg om de "verstopping" te doorbreken)

Het is een verstopping ergens in de carb's geweest, ondanks dat de vlotterbakjes vol stonden kreeg het beest toch niet de benzine die hij nodig heeft.

Ik ben net een stukje wezen :] en ik zat er zo op: *D Zo nog even tanken (V-power) en binnenkort een flesje forte of zoiets erin dan zou het ding het weer een tijdje moeten doen.

@ SD, bedankt man! ben nu op kantoor (ff wat werken...) de gixxer liep weer als vanouds *D[/q]
 
Als je echt met je hand erom heen moet om de vonk te zien, is dat te zwak. Een alleen blauwe vonk is vaak ook teken van te zwak. Een mooie felle geel-blauwe knetter moet je hebben.
Compressie van 1 is duidelijk minder; hoeveel minder?
Een 4 cilinder start wel op 3 poten. Een 2cilinder op 1? Geen idee..
 
Pfff vertel mij daar over.

Laatst nog de Honda VFR van mijn zwager 30 minuten lopen kloten totdat ik dat knopje omgooide. Bij mijn eigen ZZR wil de startmotor inderdaad niet draaien.

Maarja voordeel is dat hij straks in het voorjaar weer even olie door het blok heen kan jagen zonder te starten en daar moet ik toch echt de bougies voor verwijderen.

idd, bij mijn gixxer ook niet.
de startknop krijgt zijn spanning van de dodemansknop, weet je gelijk of die goed staat :P
 
of dit iets is??
wat mij gebeurde, ook bij een 2 cilinder, dat de timing wel klopte,
ook met de stand van de zuigers, maar niet met het openen van de goede kleppen.
maw het hele spul stond een volledige rotatie van de nokkenas verkeerd

geen idee of dit bij jou ook aan de hand zou kunnen zijn.

Hier ben ik ook een beetje bang voor, maar ik heb geen idee hoe dat gebeurt zou kunnen zijn, aangezien ik het blok 'op timing' uit elkaar heb gehaald en met dezelfde timing weer in elkaar heb gezet.

Maar het was mij ook al opgevallen dat ALS ik de nokkenassen 180 graden draai, dit dezelfde timingsindicatie geeft...

Weet iemand hoe je zou kunnen checken of je timing OK of 180 graden verkeerdom is??? Ik kan het in de user manual niet vinden, die zeggen gewoon: zet op 2T en leg de nokkenassen erin met de streepjes evenwijdig aan de kop, maar dat kan dus op 2 manieren...
 
als de cilinders vollopen met benzine, dan zou ik eerst maar de vlotternaalden vervangen of schoonmaken.
cilinders lopen namelijk niet vol door een te rijk mengsel.
ook een paar nieuwe bougies zou weleens kunnen helpen als ze zo nat van de benzine geweest zijn.

De cylinders liepen vol met het benzinekraantje op standje 'Prime'. Met datzelfde standje 'Prime' heb ik later geprobeerd te starten, dus dan wist ik in ieder geval zeker dat er genoeg benzine was.

Een paar nieuwe bougies is wel een goed idee! (hoewel ze ook gewoon weer opdrogen, qua benzine betreft...)
 
of dit iets is??
wat mij gebeurde, ook bij een 2 cilinder, dat de timing wel klopte,
ook met de stand van de zuigers, maar niet met het openen van de goede kleppen.
maw het hele spul stond een volledige rotatie van de nokkenas verkeerd

geen idee of dit bij jou ook aan de hand zou kunnen zijn.


:^

timing 360 graden (volledige slag) verkeerd
dus vonk precies op het moment dat je hem NIET wilt hebben
 
Als je echt met je hand erom heen moet om de vonk te zien, is dat te zwak. Een alleen blauwe vonk is vaak ook teken van te zwak. Een mooie felle geel-blauwe knetter moet je hebben.
Compressie van 1 is duidelijk minder; hoeveel minder?
Een 4 cilinder start wel op 3 poten. Een 2cilinder op 1? Geen idee..

Die vonk ga ik nog even checken dit weekend.

Heb mijn vlakke hand op het open bougie-gat gehouden. Bij cylinder #2 vol ik flinke drukverschillen onder mijn hand als ik hem met de startmotor ronddraai, maar bij cylinder #1 gebeurt er weinig (ong. 20% van cylinder #2).

Maar hij heeft met deze lage compressie gelopen en ik heb hem ook al een keer op alleen cylinder #2 laten lopen. Alleen op cylinder #1 lopen, doet hij niet, dus cylinder #1 moet sowieso nog eens even goed bekeken worden > nieuwe topic: wat kan de oorzaak zijn van zwaar verminderde compressie (zuigerveren zijn redelijk nieuw en lijken goed, kleppen zijn net geslepen...).
 
Je bent in iedergeval de noodknop niet vergeten want dan wil de startmotor niet eens draaien :) .

-Weet je zeker dat de choke kabel goed is c.q. niet is afgebroken of niet functioneerd? Choke kabels/choke bediening van Kawa is nou niet echt het beste van het beste en er zijn er genoeg geweest waarvan de chokehendel (hoe noem je dat?) niets meer met de choke kabel deed. En een ZZR die koud zonder choke start is er niet.

-Hoe zeker weet je dat de accu nog voldoende is? Tuurlijk elke nacht aan de lader maar dan zou een goede accu wel een stuk langer dan 1 minute de startmotor moeten kunnen rond draaien.

-Heb je al gedacht om met een volle accu en choke vol open eventueel een stuk aan te duwen, lekker in zijn 2 paar keer flink duwen gewoon om de compressie op gang te krijgen en daarna pas met de accu proberen.

-Staat in zijn vrij en/of de koppeling in?

-Meld je ook even aan in het ZZR topic hier op het forum en op zzrclub.com daar zit voldoende kennis

Dodemansknop staat natuurlijk op 'Run', dat heb ik nog even gecheckt.

Choke-kabel is OK en bedient de choke prima, heb ik allemaal gecheckt. Ik heb de choke ook met de hand bediend, dus zonder de kabel, maar direct op de carburateur.

De accu lijkt OK, want hij kan de motor MEER dan 1 minuut ronddraaien, zonder noemenswaardige vertraging. Meer probeer ik niet, want dat heeft geen zin en dan sloop ik de accu alleen maar. Maar ik ga ook een andere accu proberen.

Aanduwen is wel een idee, maar dan moet de motor eerst even vanuit de tuin de straat op > ga ik dit weekend proberen.

Hij staat natuurlijk in z'n vrij (en op de bok).

Ik heb deze vraag ook al op het ZZR topic staan, maar de ZZRclub.com ga ik ook nog even proberen.
 
@ TS,

dit is ook nog een truuk,

startproblemen, gsx-r 750 1991, bijna radeloos....


[q]Vandaag eerst het hele elektrische systeem nagelopen, de CDI van SD er aangehangen, maar dat mocht niet baten. Toen mijn CDI aan de motor van SD gehangen en dat ding startte gelijk. Onze conclusie was dat het eigenlijk niets met de elektronica te maken kon hebben.

Het viel op dat de bougies na lang starten niet nat waren, je rook wel een beetje benzine maar nat waren ze niet.

Na het luchtfilter dichtgehouden te hebben [en de uitlaat] met een doek begon hij meer naar benzine te ruiken en sloeg hij af een toe een beetje aan. Na nog een paar pogingen liep hij weer, in het begin nog niet vanzelf, maar na een tijdje was het weer als vanouds.

(het was een "trucje" van een buurman, als hij geen lucht krijgt "zuigt" hij harder aan de sproeiers (werkt dat bij vrouwen ook zo :o ), net genoeg om de "verstopping" te doorbreken)

Het is een verstopping ergens in de carb's geweest, ondanks dat de vlotterbakjes vol stonden kreeg het beest toch niet de benzine die hij nodig heeft.

Ik ben net een stukje wezen :] en ik zat er zo op: *D Zo nog even tanken (V-power) en binnenkort een flesje forte of zoiets erin dan zou het ding het weer een tijdje moeten doen.

@ SD, bedankt man! ben nu op kantoor (ff wat werken...) de gixxer liep weer als vanouds *D[/q]

Ga ik dit weekend ook proberen! :)
 
ff doorgelezen,

check je electrisch circuit eens. :Y

bij contact aan; voltage op accupolen meten
waardes boven de 12,50 volt.

bij starten; voltage op accupolen meten,
waardes moeten hoger blijven dan 10/11 volt.

mocht je startwaarde/voltage teveel zakken kan dat betekenen dat je voltage niet genoeg is om je CDI behoorlijk aan de gang te houden. Dus blauwe vonk zegt nog niet alteveel, hij moet echt een duidelijke tik geven die bougie,

verder; ik denk toch dat je accu niet helemaal goed is.
Je zou hem namelijk zonder problemen 5 min of meer volledig moeten kunnen doorstarten bij volle accu.

heb je een dodemansknop die hapert? een yiffiestand die niet helemaal goed zit.
ik denk namelijk dat dit een electrisch probleem is.

Het zou ook nog kunnen dat je dynamo/GR/SR kapot zijn of je accu weinig meer bijladen.

dit is zo maar een greep uit de mand :)
maar begin eerst eens met een verse accu, kijk al je massapunten goed na, meet de bobines door en kijk of ze 12 volt krijgen met [contact aan]

probeer dit bovenstaande eens ;)

Ja, ik ga dit weekend het hele elektrische systeem nog een van A tot Z nalopen! Bedankt voor de tips! :)
 
Compressie ligt óf aan zuiger/veren, óf kleppen.(indien aanwezig uiteraard..)
Als je ietsje olie in doet in bougiegat, en compressie stijgt daardoor, dan is het zuiger/veren. Anders kleppen.
Lekke klepseal vb. Misschien heeft die zuiger tóch soort warmloper gehad omdat de ZZR te heet werd.
Foute dikte koppakking kan óók zorgen voor compressieverschil. Maar zóveel?
Verkeerde zuigertype (bol/plat), verkeerde zuigermaat, verkeerde zuigerveermaat kan ook compressie probleem geven. Een klemmende zuigerveer leid ook tot iets compressieverlies.
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden had ik ook drukverschil bij mijn 2-cilinder....er werd zelfs lucht teruggeblazen door de inlaatpoort...oorzaak: lekke/kromme klep...

De motor liep wel, maar stationair was niet af te regelen..

Kijk of voel dus ook of er lucht word teruggeblazen door je inlaatpoort.
Als je grote drukverschillen hebt... kan het zijn dat er iets verkeerd gemonteerd zit en de compressie verdampt waar je bijstaat...

Als je je uitlaatkleppen kunt checken zou ik dat ook maar ff doen.
Mits je kleppen hebt natuurlijk.. ;)


Die vonk ga ik nog even checken dit weekend.

Heb mijn vlakke hand op het open bougie-gat gehouden. Bij cylinder #2 vol ik flinke drukverschillen onder mijn hand als ik hem met de startmotor ronddraai, maar bij cylinder #1 gebeurt er weinig (ong. 20% van cylinder #2).

Maar hij heeft met deze lage compressie gelopen en ik heb hem ook al een keer op alleen cylinder #2 laten lopen. Alleen op cylinder #1 lopen, doet hij niet, dus cylinder #1 moet sowieso nog eens even goed bekeken worden > nieuwe topic: wat kan de oorzaak zijn van zwaar verminderde compressie (zuigerveren zijn redelijk nieuw en lijken goed, kleppen zijn net geslepen...).
 
of dit iets is??
wat mij gebeurde, ook bij een 2 cilinder, dat de timing wel klopte,
ook met de stand van de zuigers, maar niet met het openen van de goede kleppen.
maw het hele spul stond een volledige rotatie van de nokkenas verkeerd

geen idee of dit bij jou ook aan de hand zou kunnen zijn.

Aangezien ik alles al geprobeerd heb en de ontsteking en brandstof OK lijken te zijn, heb ik de timing maar eens bekeken.
Er was natuurlijk nog de mogelijkheid dat de nokkenassen er 180 graden verkeerd om inzaten. Dus heb ik gisterenavond de nokkenassen 180 graden gedraaid en zo geprobeerd.
Uiteindelijk start hij dus evengoed niet. Hij doet eigenlijk hetzelfde, niks dus...
Een enkel plofje, die afwisselend de uitlaat (OK) en de carburateur (niet OK) in leken te gaan.
Dit was eigenlijk het laatste dat ik nog kon uitproberen, nu weet ik het ook niet meer.
Ik zal vanmiddag nog eens vragen of de lokale Kawasaki dealer nog briljante ideeen heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan