Motor start niet meer na motorrevisie (Kawasaki ZZR 250)

Sambucas

MF'er
21 sep 2010
160
0
Amsterdam/Haarlem
Ik zit met het probleem van een niet startende Kawasaki ZZR 250 (2 cylinder, carb.).
Dit verhaal heeft een historie, zie daarvoor hieronder.

De startmotor trekt de motor probleemloos rond, maar wat ik ook probeer de motor slaat niet aan. (Geen enkele ontbranding merkbaar/hoorbaar.) Ik heb er al 3 avonden aan besteed, nog steeds niks.

Wat ik weet en geprobeerd heb:
- Er is een blauwe vonk op beide bougies als ik ze eruit haal en tegen het kleppendeksel van de motor houdt, tijdens het starten.
- De startermotor doet goed genoeg zijn best, het oliedruk lampje gaat uit als ik hem probeer te starten, dat is wel bewijs dat de starter genoeg power heeft en de mechanica qua olie betreft goed is.
- Ik heb brandstof in de vlotterkamers van de carburateur, want als ik de drain schroefjes aan de onderkant van de carburateur openschroef, loop daar brandstof uit. Het benzinekraantje werkt met een drukmembraam, ik heb zowel 'ON' als 'Prime' geprobeerd. (Er zit 5 liter verse brandstof in de tank.)
- Ik heb het starten geprobeerd met zowel de choke erop, als zonder choke, allebei met minimaal stand van de gashendel en met maximale stand van de gashandel.
- Ik heb er al een keer zoveel brandstof in gehad, dat hij zo verzopen was dat hij een 'liquid lock' had > toen bougies eruit, met starten alle brandstof eruit geblazen. Daarna deed hij het nog steeds niet, ook niet na een nachtje drogen/verdampen met de bougies eruit. Ik denk dat ik daarmee de hele range van arm mengsel (starten zonder choke met gas vol open) tot veel te rijk mengsel (de carburateurs zo vol laten lopen dat de cylinders vol komen te staan) wel gehad heb. Ik weet dus ook vrij zeker dat de motor genoeg brandstof krijgt.
- Met een volle accu kan ik min. ong. 1 minuut onafgebroken starten voordat de startsnelheid duidelijk minder wordt. Daarna stop ik en leg de accu een nacht aan de lader, zodat ik de volgende dag weer met volle accu kan proberen.
- Ik heb het kleppendeksel er al afgehad, de nokkenassen draaien netjes rond, de kleppen gaan netjes open en dicht, de timing van het openen van de kleppen klopt met de stand van de zuigers (gecontroleerd met schroevendraaier door het bougie-gat).
- Ik heb het luchtfilter eruit, zodat ik zeker weet dat de lucht vrij kan stromen.
- Ik heb ook al geprobeerd om WD-40 (werkt ook als start-gas) in de luchtfilterbox te spuiten. Zelfs dan heeft de motor geen enkel spoor van ontbranding.
- Ik heb geprobeerd om de bougiekabels om te draaien, (bougiekabel van cylinder 1 op cylinder 2 en vice versa.) om te kijken of de timing niet 180 graden verkeerd om was. (later bedacht ik me dat de timing wel goed moest zijn, zie historie hieronder.) De motor starte nog steeds niet, maar het leverde wel welgeteld 1 ontsteking op. (de enige in 3 avonden van startpogingen) Die was wel verkeerd getimed (inlaatklep open) en drukte de carburateur van de motor af. Die heb ik daarna weer gemonteerd en de bougiekabels weer normaal gemonteerd.


De historie:
- Ik heb deze motor gekocht met een probleem met een 'olielek'. Ik heb hem zonder al te veel problemen van Tilburg naar Amsterdam gereden, ong. 4 weken geleden. Hij bleek uiteindelijk 2 grote problemen te hebben:
1: Het water (er zat water in, geen koelvloeistof) gaat koken na een kwartier rijden. Logisch, want water heeft een lager kookpunt als koelvloeistof. Verder ging de thermostaat te laat open (pas bij 80-85 graden, terwijl hij bij 65 graden open moet gaan.) Er zit nu een nieuwe thermostaat in. De rest is OK (radiator, leidingen en waterpomp zijn redelijk schoon, fan switch en ventilator werken.)
2: Er zat ongeveer 100ml water, en dus een hoop roest, in de tank. Het roestwater en de losse roest zijn verwijderd, de tank en tankkraan zijn schoongemaakt en er zit verse brandstof in. De carburateur zat ook vol met roestsmurrie, dus die is half-gedemonteerd (vlotterkamers en bovenste membramen eraf), gewassen en met veel WD40 weer in elkaar gezet. De naalden en de afstelling, daar ben ik niet aangeweest. De carburateur is daarna weer netjes gemonteerd.
Later leek het erop dat de koppakking ook kapot was en dat hij mede daardoor oververhitte. Ik heb de kop gedemonteerd en laten nakijken (was goed, hoefde niet gevlakt te worden) en met een nieuwe voet- en koppakking weer gemonteerd. Ook heb ik de kleppen geslepen, want ze lekte een heel klein beetje en de zitting waren redelijk vui.
- Voor demontage van de kop heb ik foto's gemaakt van de timing, dus van zowel de stand van de alternator (2T) en van de nokkenassen. Ik heb het big end van de motor daarna niet meer gedraaid (motor stond op bok in neutraal) en uiteindelijk de kop en nokkenassen teruggebouwd volgens mijn eigen foto's, zonder het big end te verdraaien, die stond nog op 2T.
- Ik heb dit uitstekende artikel gebruikt om de timing nogmaals te checken: http://forums.ninja250.org/viewtopic.php?t=74552&highlight=timing
- Ook heb ik alle instructies uit de Workshop manual gevolgd, zowel qua timing als qua montagevolgorde, aandraaimomenten, etc.
- Cylinder 1 heeft weinig compressie, cylinder 2 compressie is OK.


Ik snap zelf niet meer wat er fout kan zijn, dat deze motor niet meer start. Toegegeven is dit niet de beste motor, maar hij heeft een paar weken terug nog gereden en startte toen zonder al te veel problemen. Ik heb een vonk en brandstof en mechanisch lijkt alles OK, dan moet ik toch zeker op z'n minst af en toe een ontsteking krijgen!

Als er mensen zijn die tips hebben, wat ik nog kan proberen, dan hoor ik het heel graag...

Alvast bedankt voor jullie hulp met dit uitdagende (maar frustrerende) technische probleem!
 
Trouwens alle stekkertjes na gekeken? Niet perongeluk de stekker voor de onstekking vergeten, gezien deze niet op de meest logische plek zit? (Teminste bij de 600)

Welke stekker bedoel je precies? De aansluitingen van de bobines, links en rechts voor de cylinderkop? Of bedoel je de stekkers in de stekkerboom direct onder de tank.

Anyways, als ik een stekker vergeten zou zijn, zou ik geen vonk hebben lijkt me.
 
Wel opvallend: volgens de workshop manual is de bobine met het rode en groene draadje de bobine voor cylinder #1.
Maar die zit dan vervolgens vast aan de bougie die zit in de cylinder die op z'n hoogste dode punt staat (top dead centre, TDC) als ik '2T' op mijn vliegwiel heb, oftewel cylinder #2, lijkt me dat dan...
Rara, hoe kan dit?

(Dit is de reden dat ik ook al een keer geprobeerd heb om de bougiekabels om te draaien (1 op 2 en 2 op 1), maar dit had geen succes. (ontsteking terwijl inlaatpoort open staat > carburateur eraf geblazen)
 
WD40 brand niet! het drijf gas wel, maar het goedje zelf niet. (al dacht ik dat ze het een paar jaar geleden hadden vervangen voor niet brandbaar drijfgas...)

zie ook:
Als het zou branden... zou je daar wel een dikke steek vlam hebben gehad!
Of anders dit filmpje:
leuk meisje ook ;)

Je kunt dan beter Remreiniger gebruiken. (met beleid!!)
 
Laatst bewerkt:
WD40 brand niet! het drijf gas wel, maar het goedje zelf niet. (al dacht ik dat ze het een paar jaar geleden hadden vervangen voor niet brandbaar drijfgas...)

zie ook:
Als het zou branden... zou je daar wel een dikke steek vlam hebben gehad!
Of anders dit filmpje:
leuk meisje ook ;)

Je kunt dan beter Remreiniger gebruiken. (met beleid!!)

Ik ga idd. eens een busje remreiniger halen! Kijken of hij daar wel mee start...
 
Gedaan tot nu toe:

1. Nieuwe bougies erin

2. De accuspanning gemeten tijdens het starten -> hij zakt van 12,4V naar 11V. Niet super, maar moet genoeg zijn. Ik heb ook geprobeerd met een autoaccu en boosterkabels. (goede tip voor als je accu evt. zwakjes is, maar geen zin hebt om gelijk een hele nieuwe te kopen!)

3. De nokkenassen dus 180 gedraaid, maar volgens de Kawa dealer maakt het niks uit, want er is iedere slag een vonk, dus dan werkt het altijd. (briljant...)

4. Proberen te starten met remreiniger als startgas > werkte niet echt, want er kwam veel te veel vloeistof en te weinig gas uit de spuitbus > airbox vol remvloeistof... :(

Net weer geprobeerd (gewoon met benzine...) > Een enorme rotklap door de carburateur de luchtinlaat uit... (was misschien de remreiniger nog) Hmm, nog maar eens alles nakijken > alles OK. Weer starten > steekvlam uit de uitlaat, wat was waarschijnlijk de benzine van eerdere startpogingen. Daarna alleen nog maar ploffen en plofjes soms uit de uitlaat, maar vaker uit de luchtinlaat! Er kwam uit rook uit de luchtinlaat en het viel op dat de rook de luchtinlaat met rukjes UITgeblazen werd en niet INgezogen werd!

Nu ging er een lichtje branden, want ik heb ook een paar andere 'Mijn motor start niet' artikelen gelezen en daar kwam ook voorbij:
Niet goed afgestelde kleppen kunnen serieuze startproblemen veroorzaken.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat dat het is, want ik heb de kleppen natuurlijk wel geslepen, maar daarna niet meer gesteld...

Dus... ik ga zo de klepspeling eens even checken en corrigeren, kijken of dat wat oplevert!
 
Laatst bewerkt:
Ik begin het vermoeden te krijgen dat dat het is, want ik heb de kleppen natuurlijk wel geslepen, maar daarna niet meer gesteld...

Dus... ik ga zo de klepspeling eens even checken en corrigeren, kijken of dat wat oplevert!

Hiermee is ook de slechte compressie van die ene cilinder verklaard.
Als de kleppen een stukje openstaan dan heb je nooit genoeg compressie om hem te starten.

En die 250 kan je niet aanduwen.
Kawa heeft een mechanisme ingebouwd dat je de motor niet de hgere versnellingen kan krijgen zolang de motor niet loopt.
Mijn vrouw heeft de EL250 en die heeft het zelfde blok, en spreek dus uit ervaring wat dat aanlopen betreft.
 
Gedaan tot nu toe:

1. Nieuwe bougies erin

2. De accuspanning gemeten tijdens het starten -> hij zakt van 12,4V naar 11V. Niet super, maar moet genoeg zijn. Ik heb ook geprobeerd met een autoaccu en boosterkabels. (goede tip voor als je accu evt. zwakjes is, maar geen zin hebt om gelijk een hele nieuwe te kopen!)

3. De nokkenassen dus 180 gedraaid, maar volgens de Kawa dealer maakt het niks uit, want er is iedere slag een vonk, dus dan werkt het altijd. (briljant...)

4. Proberen te starten met remreiniger als startgas > werkte niet echt, want er kwam veel te veel vloeistof en te weinig gas uit de spuitbus > airbox vol remvloeistof... :(

Net weer geprobeerd (gewoon met benzine...) > Een enorme rotklap door de carburateur de luchtinlaat uit... (was misschien de remreiniger nog) Hmm, nog maar eens alles nakijken > alles OK. Weer starten > steekvlam uit de uitlaat, wat was waarschijnlijk de benzine van eerdere startpogingen. Daarna alleen nog maar ploffen en plofjes soms uit de uitlaat, maar vaker uit de luchtinlaat! Er kwam uit rook uit de luchtinlaat en het viel op dat de rook de luchtinlaat met rukjes UITgeblazen werd en niet INgezogen werd!

Nu ging er een lichtje branden, want ik heb ook een paar andere 'Mijn motor start niet' artikelen gelezen en daar kwam ook voorbij:
Niet goed afgestelde kleppen kunnen serieuze startproblemen veroorzaken.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat dat het is, want ik heb de kleppen natuurlijk wel geslepen, maar daarna niet meer gesteld...

Dus... ik ga zo de klepspeling eens even checken en corrigeren, kijken of dat wat oplevert!
_O- _O- kleppen niet gesteld _O-
 
Kawa heeft een mechanisme ingebouwd dat je de motor niet de hgere versnellingen kan krijgen zolang de motor niet loopt.
Mijn vrouw heeft de EL250 en die heeft het zelfde blok, en spreek dus uit ervaring wat dat aanlopen betreft.

?? Ik kan mijn 600 gewoon in een hogere versnelling doen hoor, alleen moet de motor rollen en niet stil staan dan werkt het niet.
 
Ik vond gisterenavond overigens ook dat een van mijn klepstoters niet goed zit (scheef). Dat is waarschijnlijk gebeurt toen ik 'ff snel' de nokkenassen omgedraaid heb.
De klep staat nu constant een beetje open en laat dat nou net de inlaatklep zijn, dus dat verklaard het 'terughoesten' in de carb/luchtinlaat.
Ik ga die klepstoter eerst maar eens goed zetten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan