Motor start niet meer na sleutelen

Japanse raket

Rookie
14 jun 2020
21
6
Beste allemaal,

Na lange tijd te hebben uitgetrokken om mijn motor helemaal op te knappen start hij helaas niet meer. Toen ik gisteren voor het eerst probeerde om mijn motor te starten gaf hij alleen een duidelijk hoorbaar ratelend en sputterend geluid. Dit geluid werd al snel minder duidelijk hoorbaar naarmate ik vaker probeerde te starten. Nu is er zelfs helemaal geen geluid meer hoorbaar op alleen een klik na die je hoort als je de startknop indrukt. Jammer genoeg kan ik hier op dit forum geen filmpje uploaden want dit wordt niet ondersteund. De accu is zowel gisteren als vandaag (na de startpogingen van gisteren) nog helemaal opgeladen en de usb-lader aansluiting geeft ook aan dat de accu genoeg stroom heeft.

De afgelopen tijd heb ik onder andere de bougies en de bougiekabels vervangen en de carburateur eruit gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Ook heb ik er een nieuw spruitstuk opgezet maar dat doet voor het startprobleem minder ter zake denk ik. Wat ik wel laatst ontdekte tijdens het eruit halen van de olie was dat er ook veel water in de olietank zat; er stroomde zo ongeveer 300 milliliter uit. Blijkbaar was de waterdichte hoes niet helemaal waterdicht en is dit ergens de olietank ingelopen.

Zoals jullie horen veel informatie, maar misschien komt dit iemand van jullie bekend voor en kunnen jullie me helpen deze puzzel op te lossen? Misschien ook handig om te weten dat het gaat om een Kawasaki ZZR 600 uit 1998. Alvast bedankt voor de reacties!
 
Je hebt niet aan de startmotor gezeten? Dan zou ik toch bij de accu blijven; op zn minst zou je namelijk verwachten dat je de startmotor hoort.

Een usb-lader aansluiting zou ik niet als indicator van een gezonde accu zien. Zolang er geen stroom getrokken wordt zal die accu allicht nog een paar volt geven om dat LEDje op te laten lichten.
 
Het geluid zoals je schetst klinkt toch op een zwakke accu. Heb je ook gemeten met een multimeter ipv te vertrouwen op je usb lader. Sowieso zal na vele startpogingen de accu niet meer volledig vol zijn.

Hoeveel spanning staat er op de accu in rust?
Hoeveel spanning tijdens starten?
 
Het geluid zoals je schetst klinkt toch op een zwakke accu. Heb je ook gemeten met een multimeter ipv te vertrouwen op je usb lader. Sowieso zal na vele startpogingen de accu niet meer volledig vol zijn.

Hoeveel spanning staat er op de accu in rust?
Hoeveel spanning tijdens starten?
:^

En als de spanning daar in orde is hoeveel volt meet je dan na het startrelais?
 
Bedankt al voor alle reacties. Ik zal de accu dan eens gaan doormeten. Moet ik nog even zo'n multimeter aanschaffen. Het zou natuurlijk kunnen dat deze na lang stilstaan het heeft begeven. Toch heb ik daar tot voor het sleutelen nooit problemen mee gehad. Hij is een jaar of 3 geleden vervangen. Als je dus alleen een klik hoort en verder niks geeft de accu waarschijnlijk dan te weinig stroom?
 
Bedankt al voor alle reacties. Ik zal de accu dan eens gaan doormeten. Moet ik nog even zo'n multimeter aanschaffen. Het zou natuurlijk kunnen dat deze na lang stilstaan het heeft begeven. Toch heb ik daar tot voor het sleutelen nooit problemen mee gehad. Hij is een jaar of 3 geleden vervangen. Als je dus alleen een klik hoort en verder niks geeft de accu waarschijnlijk dan te weinig stroom?
Wat is na lang stilstaan? Hoe lang? En stond hij tijdens deze periode aan een druppellader oid?

Maar meestal komt een dergelijk ratelend geluid van een startmotor die niet genoeg spanning krijgt... daardoor net niet hard genoeg / genoeg omwentelingen kan maken om houvast te krijgen... hij pakt niet, maar rateld... pakt bijna...

Na door starten zal er steeds minder spanning in de accu zitten en krijgt hij de startmotor al niet meer rond... dan hoor je veelal alleen nog de startrelais klikken... is een klein klikje wat je hoort van een electromagneetje.
 
Heb je niet hetzelfde probleem wat ik heb gehad?

Paar jaar terug heb ik het blok omgewisseld.
Flink sleutelen en dan eindelijk............................ YES, de motor kan gestart worden.
Tijdens het starten was 't alleen: KLIK!! Wat kan ik verkeerd gedaan hebben??
Na wat zoeken was 't................ Grrrrrrrrrrrr <veel lelijke woorden> :(:(:(
Bleek dat precies op dat moment de accu was overleden. :X:X:X Gloeiende-gloeiende-gloeiende...............
Bij plaatsen nieuwe accu startte ie vlotjes!!
 
Thanks allemaal voor de duidelijke uitleg. Ik ben benieuwd wat de multimeter gaat aangeven. Ik laat het wel effe weten.

Wat is na lang stilstaan? Hoe lang? En stond hij tijdens deze periode aan een druppellader oid?
Hij heeft een maand of vier stilgestaan zonder druppellader. Daarna uiteraard wel helemaal opgeladen eerst.

Waar zit de olietank bij een ZZR600?
Aan de rechterzijkant ter hoogte onder de benzinetank ongeveer. Vulopening zit daar ook aan de zijkant. Echt geen idee ook hoe dat water erin is gekomen.

Heb je niet hetzelfde probleem wat ik heb gehad?

Paar jaar terug heb ik het blok omgewisseld.
Flink sleutelen en dan eindelijk............................ YES, de motor kan gestart worden.
Tijdens het starten was 't alleen: KLIK!! Wat kan ik verkeerd gedaan hebben??
Na wat zoeken was 't................ Grrrrrrrrrrrr <veel lelijke woorden> :(:(:(
Bleek dat precies op dat moment de accu was overleden. :X:X:X Gloeiende-gloeiende-gloeiende...............
Bij plaatsen nieuwe accu startte ie vlotjes!!

Frustraties klinken me zeer bekend haha
 
Thanks allemaal voor de duidelijke uitleg. Ik ben benieuwd wat de multimeter gaat aangeven. Ik laat het wel effe weten.


Hij heeft een maand of vier stilgestaan zonder druppellader. Daarna uiteraard wel helemaal opgeladen eerst.


Aan de rechterzijkant ter hoogte onder de benzinetank ongeveer. Vulopening zit daar ook aan de zijkant. Echt geen idee ook hoe dat water erin is gekomen.



Frustraties klinken me zeer bekend haha
Zit die vul opening in/aan het blok?
 
A) het als al gezegd maar accu, accu, accu. Alle problemen die ik qua starten of elektra heb gehad in de 10 jaar dat ik een ZZR had vielen terug te herleiden naar de accu of aansluiting daarvan. Zorg dat de aansluiting goed is.

B) snap niet wat je bedoelt met olietank. De ZZR heeft een wet sump system. Bedoel je de carter? Zelfs al laat je hem jaren in de regen staan, er dient geen 400ml water in het blok te komen. Hier is iets anders aan de hand. Weet je zeker dat het water was en bijvoorbeeld geen koelvloeistof?

Weet niet of je een werkplaats handboek hebt. Check anders even mijn verkooptopic in onderdelen sectie. Daar bied ik er 1 aan.
 
Vier maand zonder opgeladen te worden is een flinke tijd en een accu kan, als het aan de leeftijd ligt, binnen twee maand al stuk gaan zonder opladen. Heb je de beschikking tot startkabels? Dan kan je de motor starten met een auto accu (geen diesel auto).
 
Vier maand zonder opgeladen te worden is een flinke tijd en een accu kan, als het aan de leeftijd ligt, binnen twee maand al stuk gaan zonder opladen. Heb je de beschikking tot startkabels? Dan kan je de motor starten met een auto accu (geen diesel auto).
Kun je onderbouwen waarom het geen diesel auto mag zijn?
Het is niet dat ik je niet geloof, ik heb er nog nooit van gehoord en dan ben ik benieuwd waarom dit niet goed is voor je motor?
 
Kun je onderbouwen waarom het geen diesel auto mag zijn?
Het is niet dat ik je niet geloof, ik heb er nog nooit van gehoord en dan ben ik benieuwd waarom dit niet goed is voor je motor?
Maakt volgens mij ook niks uit. Alleen als je een diesel wil starten moet je opletten dat de startkabels dik genoeg zijn ivm de hoge stroom die een diesel trekt bij de start. Maar dat is hier dus niet van toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
er zit olie in je watertank, niet water in je olietank.

Maar meestal komt een dergelijk ratelend geluid van een startmotor die niet genoeg spanning krijgt... daardoor net niet hard genoeg / genoeg omwentelingen kan maken om houvast te krijgen... hij pakt niet, maar rateld... pakt bijna...

Na door starten zal er steeds minder spanning in de accu zitten en krijgt hij de startmotor al niet meer rond... dan hoor je veelal alleen nog de startrelais klikken... is een klein klikje wat je hoort van een electromagneetje.

ratelend geluid komt van het startrelais, niet de startmotor.

boordspanning is voldoende om lampjes te doen werken en om het startrelais an te trekken. zodra dat gebeurt trekt de startmotor zoveel stroom dat de boordspanning zo ver in zakt dat zelfs het startrelais niet meer aangetrokken blijft. hierdoor valt ook de hoge belasting van de startmotor weg, gaat de boordspanning weer omhoog, voldoende om het startrelais weer aan te trekken. en dat blijft zich herhalen.

Dan kan je de motor starten met een auto accu (geen diesel auto).

zever. 12V is 12V
 
Zie afbeelding. De vulopening van de olie zit daar. Dit zit inderdaad aan het blok. Ik heb de motor lange tijd buiten laten staan met de benzinetank en de luchtfilterdoos eraf, dus de carburateurs rechtstreeks onder de waterdichte hoes (dit bleek niet helemaal waterdicht te zijn). Wel effe papieren doekjes in de carbs gedaan zodat er niks in komt. Het was geen koelvloeistof wat eruit kwam, want er liep eerst doorzichtige vloeistof uit en daarna pas de olie.
 

Bijlagen

  • 16005128699572514003334631561202.jpg
    16005128699572514003334631561202.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 26
Terug
Bovenaan Onderaan