Motor start niet meer

Snijboon

MF veteraan
10 okt 2007
8.598
35
Veendam
Vandaag spiegels opgehaald.
Hartstikke mooi weer erbij dus lekker gereden.
Motor deed het goed. Geen enkele probleem.
Heenweg geen probleem. Starten ging goed.
Terugweg starten ging goed. Na 2 km motor laten afslaan door mijn eigen fout. Zonder problemen weer gestart.

Maar toen ik thuis kwam heb ik hem uit gezet met de sleutel en heb ik de garage deur open gedaan.
Daarna wou ik hem starten en de eerste keer leek het er op als of hij aansloeg maar ik was te snel dus hij starte niet.
2e keer gestart en hij deed niets meer.
Alleen een tik. Meer niet.
Zekeringen na gekeken en geen was stuk.
Start relais tikt bij startknop indrukken.
Licht gaat niet meer snel aan maar heeft een opstart tijd nodig. Lijkt wel op xenon qua start tijd.

Heb een andere accu er aan gehangen (jumpstart) en toen draaide de startmotor wel rond maar niet snel. (accu die ik er aan heb gehangen zal ook niet meer in top staat zijn).

Kan het zo snel dat een accu zich als levenloos gaat gedragen?

Accu heeft 12,4 volt.
Tijdens starten heeft hij 9,5 volt.

* Update *
Gemeten op de accu aansluitingen.

stationair 11,30 volt
3000 toeren 10,90 volt.

* Update 2 *
Gemeten op de dynamo

over de dynamo geeft hij 0,2 ohm. Gemeten constant op 2 punten.

Bij draaien geeft hij 40 V AC op alle polen.
Dus dan is de dynamo goed naar mijn weten
 
Laatst bewerkt:
:^ m'n gevoel zegt ... nieuwe accu :+

Mijn motor stopte er laatst ook spontaan mee toen ik ermee vanuit duitsland naar huis was gereden, kon geen mooiere plek verzinnen om met een kapotte accu stil te komen staan :P
 
Laatst bewerkt:
Spanningsregelaar vervangen: Check
Accu vervangen: Check

Na nog wat haperingen het probleem gevonden in een luchtinlaat die zich zelf afsloot door een bescherm condoompje om een stekkerverbinding.

Al met al doet hij het weer als van ouds.

Bedankt voor de hulp en weer wat geleerd *O*
 
He Snijboon.

Ik heb volgens mij exact hetzelfde probleem.
Net de ANWB laten komen en die vertelde mij dat de er 24 volt door mijn motor word gejaagd.
Hij wilde ook niet starten. Het relais kreeg te weinig stroom en maakte daardoor een knettergeluid.

De beste man vertelde mij dat de SR hoogstwaarschijnlijk kaduuk is en mn accu sowieso.

Dus ik ga de SR vervangen en een nieuwe accu erin gooien.
Als ik pech heb is het toch de dynamo, als ik geluk heb blijft het hierbij.

Weet jij waar ik het beste de SR kan kopen?
Ik heb een Deauville uit 2001.

Ik krijg van de week mijn Haynes sleutelboek binnen. Is dit voldoende om er zelf mee aan de slag te kunnen. Ik beschik over alle gereedschappen incl. spanningsmeter.

Groeten, Niels.
 
He Snijboon.

Ik heb volgens mij exact hetzelfde probleem.
Net de ANWB laten komen en die vertelde mij dat de er 24 volt door mijn motor word gejaagd.
Hij wilde ook niet starten. Het relais kreeg te weinig stroom en maakte daardoor een knettergeluid.

De beste man vertelde mij dat de SR hoogstwaarschijnlijk kaduuk is en mn accu sowieso.

Dus ik ga de SR vervangen en een nieuwe accu erin gooien.
Als ik pech heb is het toch de dynamo, als ik geluk heb blijft het hierbij.

Weet jij waar ik het beste de SR kan kopen?
Ik heb een Deauville uit 2001.

Ik krijg van de week mijn Haynes sleutelboek binnen. Is dit voldoende om er zelf mee aan de slag te kunnen. Ik beschik over alle gereedschappen incl. spanningsmeter.

Groeten, Niels.


Meet voor dat je de spanningsregelaar en de accu ook even de dynamo door.
Dynamo loskoppelen bij stekker verbinding. Daarna even over alle spoelen weerstand meten en ook de opbrengt in Volt. Dit is wel wisselspanning.

De beste SR geen idee.
Ik heb hem gewoon bij een Honda dealer gekocht maar zag wel dat dit een nieuwe type was.
De oude was vlak en plat en de nieuwe zit vol met koelribben dus denk dat de gene die ik er op had zitten een type was vanaf de levering

Succes in elk geval
 
He Snijboon.

Ik heb volgens mij exact hetzelfde probleem.
Net de ANWB laten komen en die vertelde mij dat de er 24 volt door mijn motor word gejaagd.
Hij wilde ook niet starten. Het relais kreeg te weinig stroom en maakte daardoor een knettergeluid.

De beste man vertelde mij dat de SR hoogstwaarschijnlijk kaduuk is en mn accu sowieso.

Dus ik ga de SR vervangen en een nieuwe accu erin gooien.
Als ik pech heb is het toch de dynamo, als ik geluk heb blijft het hierbij.

Weet jij waar ik het beste de SR kan kopen?
Ik heb een Deauville uit 2001.

Ik krijg van de week mijn Haynes sleutelboek binnen. Is dit voldoende om er zelf mee aan de slag te kunnen. Ik beschik over alle gereedschappen incl. spanningsmeter.

Groeten, Niels.

Carmo.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan