Motor start niet op startmotor :(

Tmen

Rookie
9 okt 2009
10
0
Delft
Hallo, Ik heb een probleem met mijn ZXR H1... hij wil nie starten nie.
Ik heb 'm wel met remreiniger of motorstart kunnen starten en aanduwen is ook nog wel gelukt maar met de startmotor lukt maar niet.

Accu gecontroleerd, dubbel uitgevoerd en een andere accu maakte geen verschil. Startmotor draait goed daar hoor ik geen vertraging in.

De bougies heb ik gecontroleerd en schoon gemaakt vonkten allemaal mooi blauw en 7 mm of meer.
Stelschroeven verschillende standen: 1.0; 1.25; 1.5 (haynes basis); 1.75; 2.0; 2.5 maar geen verschil.

Vervolgens de carbs even goed doorgelopen. Stationair sproeier heeft de standaard maat ( 38 ) en ziet er niet beschadigd uit ik kan er doorheen kijken lucht komt ook aan alle kanten eruit waar dat zou moeten.

Heeft iemand van jullie nog tips ideeën hoe dit op te lossen? ;( Ik weet nu even niet meer hoe ik verder moet.
 
Nouja m'n neus in de uitlaat steken zie ik niet zo zitten aangezien ik regelmatig een keiharde backfire om m'n oren krijg dus er verbrand wel degelijk iets. Maar een sterke benzine geur ruik ik wel.

vwb m'n accu's weet ik zeker dat die goed zijn want een gloednieuwe die het wel doet op een andere motor trekt het ook niet.
 
als je motor met aanduwen wel start en met de startmotor niet is dat toch een teken dat er ergens een overgangsweerstand zit.
dat kan in de kabels zitten of in de startmotor zelf.

meet de startspanning eens op het moment dat je de startknop indrukt.
en check de aansluitingen van de dikke kabels op corrosie en of ze wel goed vastzitten.
het kan ook nog zijn dat de startmotor aan revisie toe is.
 
Status update

Gisteren alles doorgemeten en daaruit is wel gebleken dat de HT Coil niet 0,5mm maar 0,1mm afstand had. Maar ook dat heeft niks uitgehaald.

De IC Ignitor die kon ik niet nameten want volgens Haynes kan dat alleen middels een dealer.
De junctionbox volledig doorgemeten en die is prima in orde. Ook de waarde van de HT coil stekker die op je Igniter box zit na gemeten en die klopt ook.

Maar nog steeds niet starten. Wat mij wel opgevallen is is dat de 3 bougie naar mijn idee beter verbrand dan de andere. De overige 3 bougies zijn steeds natter dan nummertje 3. Maar nr 3 verbrand wel. Kun je de carbs ook onderling afstellen? Of heeft dat niet zoveel nut?

De start spanning is goed. Hij begint op 12v en valt zodra je de knop in drukt even terug naar 10 en loopt meteen weer op als je de knop loslaat dus die doet geen rare dingen.

De bougies geven mooie blauwe vonken dus dan is de startmotor toch niet stuk?
 
Mischien is je startmotor aan revisie toe?

nieuwe koolborsteltjes helpt vaak al heel wat of kan dat niet bij een kawa?

.....

patrick

Ja die startmotor ben ik vergeten te controleren moet ik zeker nog even doen. Wat ik alleen we raar vind is dat hij wel netjes benzine in m'n vlotterkamers pompt dus dat lijkt goed te gaan.
 
Heb je toevallig de motor uiteen gehad en de kabels anders aangesloten?
Ik heb vorige winter samen met een kameraad een ZXR750 J1 opgemaakt en de eerste 1000 kms was alles in orde
Toen wilde hij plotsteling ook niet meer starten met de startmotor, aanlopen ging vanzelf
Uiteindelijk alles doorlopen en alles bleek te kloppen en in orde te zijn.

Ten einde raad heb ik dan andere kant van de massakabel die op de batterij komt verplaatst van het chassis naar het motorblok en sindsdien start hij vanzelf!
Kijk ook eens de aansluiting na van de + kabel die op je starter aankomt, die durft weleens aardig te roesten en kan voor slecht contact zorgen.

Misschien ben je hier iets mee, alvast veel succes!
 
Ja die startmotor ben ik vergeten te controleren moet ik zeker nog even doen. Wat ik alleen we raar vind is dat hij wel netjes benzine in m'n vlotterkamers pompt dus dat lijkt goed te gaan.


De startmotor pomp toch geen benzine in je carburateurs???

Is het probleem zomaar gekomen of na sleutel werk? Sluit eens startkabel vanaf je auto accu erop aan, net zoals je een andere auto zou starten. Als ie nu wel start ligt het toch aan je accu. Is het probleem vanzelf gekomen zou ik gaan zoeken zoals eerder gezegd is in massa kabel, corrosie tussen kabels en op accu polen. Zijn bougie's oud of nieuw? Als ie start worden dan netjes alle uitlaat bochten warm?

Succes
 
Als de motor bij aanduwen wel direct start en niet op de startmotor,dan kan t bijna niet anders dan de accu zijn. Of de startmotor trekt teveel van de accu.In beide gevallen is er geen vonk.
Dat je tijdens een bougies testen wel vonk ziet komt omdat er veel minder nodig is voor een vonk in de open lucht dan in de cilinder in een gecomprimeerd brandstofmengsel.
 
De bougies geven mooie blauwe vonken dus dan is de startmotor toch niet stuk?

De startmotor heeft niets te maken met het creëren van vonken of het aanvoeren van benzine. Het enige wat de startmotor doet is je blok in beweging brengen zodanig dat de motor aanslaat.

Aangezien je de motor wel aan kunt duwen, moet het dus een probleem met de startmotor zijn, die levert blijkbaar niet voldoende kracht om het blok met de juiste snelheid in beweging te krijgen. Dat kunnen slechts drie oorzaken zijn, te weinig vermogen van de accu, een defecte startmotor, of een versleten startkoppeling.

Het eerste heb je al geprobeerd door een andere accu te plaatsen, dan blijven dus de startmotor of de startkoppeling over.
 
Toch zou ik de "aard-"verbinding van de accu goed in de gaten houden; snelle test met multimetertje in gelijkspannings-Volts-stand: het min-snoer op de min van de accu en het plus-snoer op de minpool/"aardkant" van de startmotor. Kijk op de meter tijdens starten en als je een noemenswaardige uitslag krijgt weet je precies hoe goed of hoe slecht de min/massa-verbinding is, NUL is het ideaal.
 
Update 2:

Vlotterkamers gecontorleerd en wat blijkt ze lijken niet goed te staan daarnaast leek het er ook op dat ze wel erg langzaam bijgevuld werden.

Carbs los gemaakt vlotterkamers los geschroeft en filter etc ook. Wat blijkt roest in de pijp. Benzine filter gecontroleerd en ook daar allemaal roest. Tank is dus erger verroest dan verwacht. Nu hebben we de pomp even getest en deze lijkt erg langzaam te pompen echter als we het tussen stukje verwijderen pompt deze gewoon goed. (zie afbeelding, rode pijl) is dat normaal?

Als ik dat erin laat zitten dan druppelt er wat water uit. Knijp ik de slang (rode pijl) af dan stroomt hij wel goed door, beetje raar. Enig idee waarom dat is?
full
 
dat tussenstukje lijkt me een retourslang om overdruk weg te nemen?, zal gerust een functie hebben dus lekker zo laten

en al dat roest, uiteraard nieuwe filters en slangen doorspuiten, tank schoonmaken etc. maar dat verklaart nog niet waarom je motor niet op startmotor start en wel met aanduwen.

probeer eerst dat op te lossen, als je nu carbs gaat loshalen en schoonmaken start ie straks misschien niet om een nieuwe reden. startkabels met de auto proberen en aan startmotorrevisie denken. succes !
 
Terug
Bovenaan Onderaan