Motor start niet (Yamaha XJ600)

kwast22

MF'er
27 jun 2011
40
0
Arnhem
(Ik heb de zoekfuntie gebruikt, maar kon geen duidelijk antwoord vinden.)

Mijn Yamaha XJ600 start niet meer. De startmotor draait heel even rond, daarna gaat de spanningsregelaar (? een cilindervormig onderdeel naast de accu) een ratelend geluid maken.

Is dit een typisch voorbeeld van een slechte accu?

Vorige week heb ik de motor nog gewoon gebruikt.
De zekering en de kill switch heb ik al gecontroleerd.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
daarna gaat de spanningsregelaar (? een cilindervormig onderdeel naast de accu) een ratelend geluid maken.

Is dit een typisch voorbeeld van een slechte accu?

Dat cilindervormig onderdeel is je start relais.
En ja als je accu slecht of leeg is dan gaat deze tikken omdat de spanning te laag word valt hij af waardoor spanning weer terug komt en hij weer opkomt.
Dat is het ratelen.
Doe wat Bananeman al aangeeft
 
Heb net bij Motozoom een nieuwe accu gekocht.

De oude accu is echt overleden, er zit niks meer aan vloeistof in!
Toen ik de motor in maart kocht zei de verkoper dat hij de accu net had bijgevuld..

Is er dan mogelijk toch meer stuk dan alleen de accu?
Morgenvroeg monteer ik de nieuwe accu, ligt nu namelijk nog ff aan de lader.

Gelukkig heeft de motor het niet laten af weten tijdens mijn vakantie, heb er 3000 km mee gereden in 1.5 week!
 
Laatst bewerkt:
Heb net bij Motozoom een nieuwe accu gekocht.

De oude accu is echt overleden, er zit niks meer aan vloeistof in!
Toen ik de motor in maart kocht zei de verkoper dat hij de accu net had bijgevuld..

Is er dan mogelijk toch meer stuk dan alleen de accu?
Morgenvroeg monteer ik de nieuwe accu, ligt nu namelijk nog ff aan de lader.

Gelukkig heeft de motor het niet laten af weten tijdens mijn vakantie, heb er 3000 km mee gereden in 1.5 week!
:Y

Spanningsregelaar kaduuk......meet de laadstroom over de accupolen bij draaiende motor.
Meer dan 14,3 V? Dood!

Nieuwe spanningsregelaar krijg je bij Carmo
 
Zoals hierboven te lezen is heb ik een paar maanden terug mijn accu vervangen, en niet de spanningsregelaar...

Nu is mijn nieuwe accu leeg en opnieuw droog. Ik moet dus helaas een nieuwe spanningsregelaar hebben.

Twee vraagjes:
Kan ik mijn accu nog redden door deze opnieuw te vullen met vloeistof. Zo ja, moet dat dan met gedestileerd water of met accuzuur? (De platen zien er nog oke uit...)

Waar kan ik heb best een nieuwe/gebruikte spanningsregelaar kopen?

Hopelijk leest iemand dit bericht!
 
Zoals hierboven te lezen is heb ik een paar maanden terug mijn accu vervangen, en niet de spanningsregelaar...

Nu is mijn nieuwe accu leeg en opnieuw droog. Ik moet dus helaas een nieuwe spanningsregelaar hebben.

Twee vraagjes:
Kan ik mijn accu nog redden door deze opnieuw te vullen met vloeistof. Zo ja, moet dat dan met gedestileerd water of met accuzuur? (De platen zien er nog oke uit...)

Waar kan ik heb best een nieuwe/gebruikte spanningsregelaar kopen?

Hopelijk leest iemand dit bericht!

Ik heb er nog 3 liggen, stuur me maar even een PB!!!
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven te lezen is heb ik een paar maanden terug mijn accu vervangen, en niet de spanningsregelaar...

Nu is mijn nieuwe accu leeg en opnieuw droog. Ik moet dus helaas een nieuwe spanningsregelaar hebben.

Twee vraagjes:
Kan ik mijn accu nog redden door deze opnieuw te vullen met vloeistof. Zo ja, moet dat dan met gedestileerd water of met accuzuur? (De platen zien er nog oke uit...)

Waar kan ik heb best een nieuwe/gebruikte spanningsregelaar kopen?

Hopelijk leest iemand dit bericht!

Helemaal droog?

Ik durf het dan niet met zekerheid te zeggen. Proberen kan natuurlijk altijd, maar doe het aub wel verstandig en voorzichtig :)
 
Kan ik de accu dan het beste met zuur of met gedestileerd water hervullen??

Normaal vul je de accu alleen bij met gedestileerd water, maar of dat in dit geval ook logisch is???

@ Mr R. >>Pb
 
Kan ik de accu dan het beste met zuur of met gedestileerd water hervullen??

Normaal vul je de accu alleen bij met gedestileerd water, maar of dat in dit geval ook logisch is???

@ Mr R. >>Pb
Gebruik gedestilleerd water.

Dit is namelijk wat er gebeurd is: het water is gesplitst in waterstof en zuurstof (knalgas) door een proces dat electrolyse heet.

Ik geef je echter niet veel kans van slagen, de accu is waarschijnlijk onherstelbaar beschadigd.
 
Je heb het over een ratelend geluid bij het starten.
Vertel eens hoe oud de motor is, en is het een diversion?
Rij zelf o.a. een div 600S en heb ongeveer het zelfde probleem gehad, met als gevolg het tandwiel stuk wat door de startmotor wordt aangedreven.
Echt vervelend, om het tandwiel te vervangen moet het hele blok er onderweg, en uit elkaar.
Is een probleem dat mede optreed bij de eerste divs vanaf 1992, en die nog geen elektrische benzinepomp hebben.
Heeft ook niets met de gelopen kilometers te maken, de mijne heeft eerst 26000 gelopen.
 
in eindhoven zit een electronica bedrijf die die dingen repareert. Beter dan origineel en goedkoper!
Carmo electronics meen ik... yup dat is the one!
 
De motor was omgevallen, had lang gelegen, dus had gehoopt dat daardoor de accu leeg was gelopen.

En idd, ik heb niets nagemeten omdat ik daarvoor geen gereedschap heb.

Sleutelen vind ik een leuke bezigheid, als ik tijd en geld heb! (Altijd veel aan brommer gesleuteld!) Ben geen monteur, maar echt niet bang om wat stuk te maken. Deze motor heb ik voor 450 euro gekocht...
In de toekomst hoop ik nog eens geld over te hebben voor een mooie oldtimer.

Bedankt voor de zeer leuke en vriendelijke opmerkingen!
 
De motor was omgevallen, had lang gelegen, dus had gehoopt dat daardoor de accu leeg was gelopen.
Als het zuur er uitgelopen is is alleen demiwater bijvullen dus ook niet genoeg. En erg schadelijk voor de rest van je motor, drupdrup met H2SO4!

En idd, ik heb niets nagemeten omdat ik daarvoor geen gereedschap heb.
Ik heb juist bij Conrad een nieuwe multimeter besteld, Google voor kortingscode en gratis verzenden er bij: 3 tientjes :) Kan zoals hierboven gezegd ook goedkoper, maar deze is net wt luxer en m'n vorige goedkope week snel veel af.

Sleutelen vind ik een leuke bezigheid, als ik tijd en geld heb!
Ik ook, en ik geef liever 100 euro uit aan gereedschap dan aan een garage. Dat gereedschap komt altijd wel van pas. Zie ook de multimeter ;)

In de toekomst hoop ik nog eens geld over te hebben voor een mooie oldtimer.
Ik ook, bij voorkeur belastingvrij en lekker licht/zuinig :) Zodra ik ergens tegenaan loop koop ik hem, hoewel-ie nu buiten moet staan...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan