motor start niet

BasE

Banned User
17 jul 2002
13.202
0
help! mijn motor start niet meer :(

- accu is tussen de 12-13 volt, ook met startkabels doet ie het niet

- startrelais klikt gewoon

- startmotor krijgt geen spanning

de startmotor draaide wel gewoon toen ik met startkabels bezig was, opeens begon ie minder te draaien en raar geluid te maken en toen deed ie opeens niks meer :X
als ik met een schroevendraaier en startkabels rechtstreeks op de startmotor prik geef maakt ie vaag geluid.

nu is het voor de hand liggend dat de startmotor overleden is.
wat me eigenlijk heel sterk lijkt, door alleen ff de accu leeg te starten.

iemand nog dingen die ik kan checken?
en wat kost een nieuwe startmotor ongeveer ( B| )
 
Als de boel daarna niet goed vast blijft zitten, en de draaiende delen gaan een koffiemolen bestaan leiden, en je hebt er spanning op staan....kortsluiting waarbij elektronische vitale onderdelen toedeledokie zeggen...!!
DÁN...ken je écht je portemopinpas trekken......
 
Als de boel daarna niet goed vast blijft zitten, en de draaiende delen gaan een koffiemolen bestaan leiden, en je hebt er spanning op staan....kortsluiting waarbij elektronische vitale onderdelen toedeledokie zeggen...!!
DÁN...ken je écht je portemopinpas trekken......


er zit nog een zekering tussen :?
 
er zit nog een zekering tussen :?

Laatst op school bij een standaard benzine wagen de maximale stroomsterkte door de voedingskabel van de startmotor bepaald. Wagen in de 5de, voetrem + handrem en hij trok een fabuleuze 650A door die kabel. (onder normale omstandigheden met de koppeling in trok hij 110A)

Zit geen zekering in ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee niet repareren, wegpleuren.
Dat eerste gedeelte, het doorstarten, ben ik het niet mee eens........bij auto's werkt dat ook goed dus bij motoren ook.....onzin.....als of de startmotor te heet wordt!!! bij koude motor?

Ik heb het al op school gezien bij een startmotor welke ik kreeg om te testen.
Wanneer je lang doorstart dan moet de houdspoel de hele tijd verbonden blijven. Het gevaar welke je hebt is dat deze erg warm wordt en dan gaat smeulen. Omdat de trekspoel rond die houdspoel zit heb je kans op kopersluiting. Zo hebben ze de startmotor kapot gekregen bij de meting om de trek + houdstroom te bepalen (te lang die 40A door de spoel laten vloeien) De houdspoel zelf trekt ongeveer 8 a 10 A. Hierdoor gaat het schakelrelais dus kapot.

De serie wikkeling van de startmotor krijg je kapot wanneer je die echt asociaal belast zoals in de meting welke ik boven deze post heb gepost. Dan heb je ook kans op kopersluiting van de wikkelingen door het smeulen en onderbreking doordat de gesoldeerde aansluitingen gaan wegsmeulen. Zo krijg je het anker naar de kloten.

Daarom nooit langer dan 10 seconden bij een zware belasting. Als de startmotor los hebt liggen dan kan je heus wel langer laten lopen want hij is niet belast maar nu moet hij door de compressie heen gaan draaien, de krukas in beweging brengen,....
 
Laatst bewerkt:
Whow...CHEVY...beste amp'mies...ja idd..dat kan een klein tsjernobieletje worden..
Maar ja, mijn vraag is dan, KAN dit bij een lichte motor....?
Treden bij startkabeltje doorleggen, zulke gigantische sterkte's op?
Jullie hebben een proef gedaan met: tot hoever KUN je gaan..., geldt dit ook voor het reguliere spul?

Heb weer wat geleerd...., uitkijken dus.
 
Laatst op school bij een standaard benzine wagen de maximale stroomsterkte door de voedingskabel van de startmotor bepaald. Wagen in de 5de, voetrem + handrem en hij trok een fabuleuze 650A door die kabel. (onder normale omstandigheden met de koppeling in trok hij 110A)

Zit geen zekering in ;)

bij mij zit er een zekering bij het startrelais :?
die van 50 euro gaat niet door B| , is net een slagje anders.
 
Jullie hebben een proef gedaan met: tot hoever KUN je gaan..., geldt dit ook voor het reguliere spul?

Dit was gewoon standaard spul welke je aantreft op een normale wagen. Bij een motor zal het ook wel zo zijn maar daar zit geen schakelhefboom op. Maar de test onder maximale belasting waarbij hij 650A trok kan je dus wel de startmotor kapot krijgen doordat de warmte niet weg kan (meestal gaan de gesoldeerde verbindingen als eerste eraan als je echt te lang dit soort dingen doet)
 
MAar dan vraag ik nogmaals, wat is er op tegen om hem toch te proberen te rapareren? dat je hem eventueel nog verder sloop maakt weinig uit lijkt mij :?

Als de magneet loslaat terwijl het anker aan het draaien is, dat is niet echt grappig te noemen.

Verder zou ik maar eens controleren of het anker nog goed is en er nergens wat kopersluiting is opgetreden door het starten (als je hem wilt repareren) Is zeker grappig wanneer er plots de plus direct op de massa staat :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan