motor start niet

BasE

Banned User
17 jul 2002
13.202
0
help! mijn motor start niet meer :(

- accu is tussen de 12-13 volt, ook met startkabels doet ie het niet

- startrelais klikt gewoon

- startmotor krijgt geen spanning

de startmotor draaide wel gewoon toen ik met startkabels bezig was, opeens begon ie minder te draaien en raar geluid te maken en toen deed ie opeens niks meer :X
als ik met een schroevendraaier en startkabels rechtstreeks op de startmotor prik geef maakt ie vaag geluid.

nu is het voor de hand liggend dat de startmotor overleden is.
wat me eigenlijk heel sterk lijkt, door alleen ff de accu leeg te starten.

iemand nog dingen die ik kan checken?
en wat kost een nieuwe startmotor ongeveer ( B| )
 
wat heb je/ hou oud/hoeveel km/....
waar heb je al naar gekeken/gedaan...
dan kan ik je misschien verder helpen...
anders blijft het gissen..

ik heb startmotoren gereviseerd..

bandit 600 uit 1996, met 35000 km.
pas een grote beurt gehad. alles afgesteld, nieuwe bougies, olie, etc.

toen ik met de startkabels bezig was ging ie opeens langzamer draaien en vaag schrapend geluid maken. aan de ene kant zorgwekkend, aan de andere kant misschien logisch omdat ie weinig spanning kreeg.

ik heb nog niks gedemonteerd, zekeringen zijn goed, startrelais klikt, accu goede spanning.
 
iets doorgefikt???? maybe?

misschien een idee om even spanning direckt op de startmotor te zetten (wel uitkijken dat je dat niet te lang doet misschien, ikw eet nief of je accu of de motor daar tegen kan....
 
iets doorgefikt???? maybe?

misschien een idee om even spanning direckt op de startmotor te zetten (wel uitkijken dat je dat niet te lang doet misschien, ikw eet nief of je accu of de motor daar tegen kan....

heb ik al gedaan (zie mn eerste post)
en verander ff die eerste spelfout in je sig ;)
 
ok..
controle...je hebt met draaiende auto/oid..de startkabels aangesloten op de accu van de motor, en toen proberen te starten!
Startmotor geeft dán de geest,...dan moet helaas de startmotor gedemonteerd worden.
Meestal...(meestal)...zijn het de koolborstels ofwel de kool-poeder die het veroorzaakt. Contactverstoring door ophoping van het 'koolstof' .
De mate van, ( lees: hoe vaak..), starten is bepalend voor de slijtage van de koolborstels. Er zou er één 'op' kunnen zijn.
Dan draait de boel ook niet meer rond.
Gezien jouw km-stand, vind ik het niet voor de hand liggend dat het zo zou zijn!
Check baaidewee ook eerst ff de aansluitingen vanaf het relais naar de startmotor.( moertjes los??? )
Ook de bekabeling checken op 'rotte' plekken ( corrosie).
Heb ik eerder meegemaakt! dat 'zomaar' in het midden van de kabel de boel verrot geoxideerd was, ( LET OP : dit was ín de mantel v.d. kabel, dus niet zichtbaar)
Nog één: als het relais 'IN' gaat, hoeveel stroom gaat er dan naar de startmotor? ( een relais kan ook verbranden van binnen)
 
Kan het niet zijn dat de lagers stuk zijn? aangezien ie dan een schrapend geluid gaat maken volgens mij.
Of dat misschien de koolborstels af zijn...
Ik zou de startmotor een keer onder dat ding vandaan halen.
 
Laad eerst je accu op je motor eens goed op en probeer het morgen nog eens?

al gedaan, het ligt toch echt aan de startmotor.
ik haal zo ff de kappen er af om te kijken of het aan de bedrading ligt.
hopelijk is dat het.

kawaidioot, als het zo is dat die borstels op zijn, is dat dan makkelijk / goedkoop te vervangen?
 
Dat red je wel zelf ja. Is niet zo moeilijk (de juiste borstels bestellen daarintegen..)
Is niet de startkrans vastgelopen of zoiets engs? kan je de motor gewoon aanlopen zonder geratel?
 
relais is goed aangesloten, kabels naar startmotor is ok. startmotor krijgt 12v als het relais is ingeschakeld. dus toch de startmotor zelf. nu ff checken hoe we hem eronder vandaag krijgen.
 
Als je geduld hebt en handig bent lukt dat makkelijk.
Demonteer dat ding uit je motor.
Dan ff helemaal schoonmaken.
Ff bekijken of je kruiskop of boutkopjes hebt, op de twee of drie lange pennen die je ziet, die de boel bij elkaar houden.
Dan ff de boel laten 'schrikken', door tikken met klein hamertje op de koppies.
losdraaien.
De ene kant waar het tandwieletje zit, daar zit dus automatisch ook de rotor aan 'vast', het middenstuk is het 'huis', en dan het stuk waar zich de twee koolborstels bevinden.
Deze zitten op een grondplaat, welke je losschroeft door de andere boutjes/schroefjes op het kopeind te verwijderen.
Kap er af en je ziet de grondplaat.
Koolborstel is een raar woord voor wat je uiteindelijk ziet , want het zijn gewoon twee stukken koolstof-staafjes.
Grondplaat er uit halen, dan 'schieten'de staafjes ook los van hun span veertje.
Er uit schroeven of loshalen met soldeerbout.
Ik heb in een elektronica zaak de 'staafjes' laten zien, en/of dezelfde maat maar dan langer of ik nam iets grotere mee en die vijlde ik op maat.
Maakt geen zak uit ....het gaat er om dat het werkt!
Als ze er eenmaal inzitten, gaan ze weer zolang mee...dus....who cares... :+
Maak de binnen kant voorzichtig schoon, ik gebruikte perslucht en kwastje.
( Er zijn in de handel ook perslucht busjes te koop , maatje purschuimfles...)

Bij montage is het ff 'pielen' om de staafjes terug te duwen,
het wijst zichzelf.......
have fun.. :+ ..
 
thanks :)

we hebben het hele ding gedemonteerd, en we hebben denk ik mijn probleem al gevonden.
aan de buitenkant zitten 4 magneten. op de foto is te zien dat ze van elkaar af zitten (gelijmd) oid. toen ik de startmotor open maakte zaten deze dus los en allemaal tegen elkaar aan. ik denk dat dit mijn probleem was/is.

we hebben ook minutenlang staan starten, ik denk dat daardoor de startmotor heel heet is geworden en daarom de lijm oid los is gaan laten van de magneten.

zie ook de high res foto. voor de rest zie ik geen abnormale slijtage. dat witte ding is de achterkant van een magneet.

sorry voor het verneuken van de layout.

1.JPG

2.JPG

op de laatste foto is mooi te zien dat ze van elkaar af horen te zitten. bij mij zaten ze los

ik hoor het wel van je/jullie :)
 
Laatst bewerkt:
Scheurtjes in het anker van de startmotor door doorstarten vanaf draaiende auto, startmotor demonteren en nieuw anker plaatsen ca 175 euro en gelijk nieuwe koolborstels (dan heb je alles weer nieuw, of een tweedehands van de sloop, ca 50 - 100 euro, ligt eraan waar je koopt
 
Nee niet repareren, wegpleuren.
Dat eerste gedeelte, het doorstarten, ben ik het niet mee eens........bij auto's werkt dat ook goed dus bij motoren ook.....onzin.....als of de startmotor te heet wordt!!! bij koude motor?
Ik zie dit meer als een "maandagochtend niet uitgeslapen" produkt.
Een fabrieksfout. Ook al gebeurt het wat laat, maar...feit..er zijn héél weinig startmotoren die dít mee maken.
Sorry,...motorsloop/tweedehands startmotor...compleet...OF nieuwe.
niet anders.....niet doen.....niet tobben.
 
tja... Als de motor verder toch nog helemaal goed is dan zou ik het toch even proberen te lijmen, gewoon de meest ziek chemische lijm halen en het proberen zou ik zeggen! wat heb je te verliezen???
 
Terug
Bovenaan Onderaan