Motor start nooit zonder gas bij te geven

sylvain12

MF'er
10 dec 2010
249
0
Ik vroeg me af of het normaal is dat mijn motor altijd stil valt als ik hem wil starten zonder gas bij te geven. (dit natuurlijk als hij een dag stil heeft gestaan).

Als ik de choke aanleg en ik start hem, zal hij een halve seconde draaien en stilvallen. Ik moet hem handmatig een seconde naar de 3000 toeren brengen en dan blijft hij draaien.

Ook als ik vergeet de choke aan te leggen en hij start toch, maar ik voel dat hij op het punt staat stil te vallen en leg alsnog de choke, aan valt hij ook stil.

Is dit normaal? Of is er iets vervuild? Iets niet goed afgeregeld. Op zich is het geen ramp, maar ik vind het toch vreemd en een beetje vervelend, omdat ik de indruk heb dat mensen mij vaak aankijken alsof ik een Johnny ben door het extra gas dat ik geef.
 
Ik vroeg me af of het normaal is dat mijn motor altijd stil valt als ik hem wil starten zonder gas bij te geven. (dit natuurlijk als hij een dag stil heeft gestaan).

Als ik de choke aanleg en ik start hem, zal hij een halve seconde draaien en stilvallen. Ik moet hem handmatig een seconde naar de 3000 toeren brengen en dan blijft hij draaien.

Ook als ik vergeet de choke aan te leggen en hij start toch, maar ik voel dat hij op het punt staat stil te vallen en leg alsnog de choke, aan valt hij ook stil.

Is dit normaal? Of is er iets vervuild? Iets niet goed afgeregeld. Op zich is het geen ramp, maar ik vind het toch vreemd en een beetje vervelend, omdat ik de indruk heb dat mensen mij vaak aankijken alsof ik een Johnny ben door het extra gas dat ik geef.
als het een wat oudere fiets is, en je hebt verder nergens last van is er niks aan de hand
 
Het is misschien handig om wat info te geven over je motor...

Ik heb een transalp 93 en bij mij is het ongeveer hetzelfde. Is geen probleem toch. Ik start hem met een beetje gas. Geef enkele seconden wat gas terwijl ik de choke uittrek. Daarna loopt ie mooi als een naaimachientje. Geen zorgen maken dus!
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg me af of het normaal is dat mijn motor altijd stil valt als ik hem wil starten zonder gas bij te geven. (dit natuurlijk als hij een dag stil heeft gestaan).

Als ik de choke aanleg en ik start hem, zal hij een halve seconde draaien en stilvallen. Ik moet hem handmatig een seconde naar de 3000 toeren brengen en dan blijft hij draaien.

Ook als ik vergeet de choke aan te leggen en hij start toch, maar ik voel dat hij op het punt staat stil te vallen en leg alsnog de choke, aan valt hij ook stil.

Is dit normaal? Of is er iets vervuild? Iets niet goed afgeregeld. Op zich is het geen ramp, maar ik vind het toch vreemd en een beetje vervelend, omdat ik de indruk heb dat mensen mij vaak aankijken alsof ik een Johnny ben door het extra gas dat ik geef.


Hoeveel extra gas geef je..?
 
Nou, het is eigenlijk een relatief jonge motor. Uit 2005. Een suzuki Bandit 650.

Als de motor warm is, draait ie zo rond de 1200 toeren. Ik geef zelf gas bij tot zo'n 3000-4000 toeren, want daartussen draait hij als de choke aan staat.

Nou verder heb ik eigenlijk geen problemen en het is inderdaad geen grote moeite om wat aan dat gas te zitten draaien om hem te starten, maar ik vraag me gewoon af of het normaal is voor een relatief jonge motor? Ik laat volgende week een nieuwe band steken, misschien eens vragen, terwijl ik er toch ben.

Mochten het stationairssproeiers (now you're just making up words) zijn die een beetje verstopt zitten, is dit gemakkelijk op te lossen?
 
Je choke staat alleszins veels te hard. Het is niet de bedoeling dat je choke je motor 4000 toeren laat draaien. Bij mij draait hij met de choke vol open een 2000 toeren, en ik laat hem zakken tot rond de 1500
 
Laatst bewerkt:
Je choke staat alleszins veels te hard. Het is niet de bedoeling dat je choke je motor 4000 toeren laat draaien. Bij mij draait hij met de choke vol open een 2000 toeren, en ik laat hem zakken tot rond de 1500

4000 is heel efjes, dan zakt hij tot 3200-3500 toeren. Toch best even melden dus?
 
Heb je al eens geprobeerd om te starten met ongeveer half choke? Als ik met deze temperaturen m'n motor zou proberen te starten met de choke hendel vol open dan werkt dat ook niet lekker.
 
Mochten het stationairssproeiers (now you're just making up words) zijn die een beetje verstopt zitten, is dit gemakkelijk op te lossen?
1 s minder. In het Engels idle jet (je hebt 2 sproeiers, hoofdsproeier = main jet en stationairsproeier = idle jet). Het kan zijn dat er een beter Nederlands woord voor is. Vlotterkamer eraf, sproeier eruit, doorprikken met een draad v/e staalborstel, sproeier terug, vlotterkamer er weer op.
6b.jpg
 
Laatst bewerkt:
1 s minder. In het Engels idle jet (je hebt 2 sproeiers, hoofdsproeier = main jet en stationairsproeier = idle jet). Het kan zijn dat er een beter Nederlands woord voor is. Vlotterkamer eraf, sproeier eruit, doorprikken met een draad v/e staalborstel, sproeier terug, vlotterkamer er weer op.
[afbeelding]


zit er geen injectie op een bandit 650 uit 2005?

edit.... :N carbs

normaal verschijnsel voor een carbversie
Beetje spelen met de choke tijdens de koude start
 
Laatst bewerkt:
Het is niet verplicht je choke maximaal open te zetten he. Je gebruikt je choke om je motor te helpen stationair te laten lopen als ie het zelf niet redt omdat het bijvoorbeeld koud is. Dus afhankelijk van je motor kun je misschien ook met je choke 25% open (of eigenlijk dicht...) de boel draaiend houden, liefst onder de 2000 toeren. En het is even ervaring opdoen maar dan gaat het prima.
En zodra je rijdt zet je 'm zo snel modelijk terug.

En als ie warm is heb je de choke als het goed is helemaal niet nodig.

Dus, ook gas bijgeven om te starten doe je op ervaring. Ook dat is misschien slecht een heel klein streepje gas om alleen maar te zorgen dat ie aanslaat.
 
Oh en ja, ik heb 2 Fazer 1000's gehad en die verlangden ook altijd een minimaal streepje gas bij het starten. Heeft ook te maken met allerlei afstellingen vanwege milieu eisen en meer factoren.
 
Toeval, wilde net een topic over dit "probleem" openen. Goed om te horen dat het geen probleem is.

Is het vreemd als ik nu wel gas moet bijgeven, en een jaar geleden (toen ik m kocht) niet?
Betreft een Bandit 600 uit 2000.
En stationair draait die ook echt regelmatig meer (schommelingen van +/- 100 rpm). Kan dat hier iets mee te maken hebben? En wat is er aan te doen?
 
Klinkt als carburateurprobleempjes. Even (laten) synchroniseren, als dat niet helpt inlaatrubbers checken, carbs schoonmaken en nogmaals synchroniseren.

OK, het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht. Maar als ik lees van motoren van 2000 en 2006 (niet bijzonder oud dus) zou ik me er toch aan ergeren. Je weet 1 ding zeker: het zal nooit vanzelf beter worden, alleen maar slechter.
 
Onderhoud?

Klinkt als carburateurs die niet echt synchroon staan (schommelingen/niet regelmatig lopen).


Mijn fiets schommelt alleen wat bij stationair draaien en dat is dan max 200 rpm schommeling ofzo.

Moet zelf ook meestal starten met of de choke aan of een klein beetje gas bij en 2 seconden op 1.5-2.5k houden en dan draait hij gewoon tot je m uitzet (of de benzine op is zoals vanochtend op de snelweg :X )
 
Terug
Bovenaan Onderaan