Motor starten in de winter

jan11

Rookie
11 nov 2007
13
0
almere
Deze vraag zal zeker al eerder zijn gevraagt maar kon hem niet vinden.
Mijn motor staat al gepoetst en wel in de garage te wachten tot de zon zich iets meer laat zien.Maar moet je nu elke maand cq week de motor even warm laten lopen ??
Of gewoon een paar maanden met rust laten ?
 
Laatst bewerkt:
Deze vraag zal zeker al eerder zijn gevraagt maar kon hem niet vinden.
Mijn motor staat al gepoetst en wel in de garage te wachten tot de zon zich iets meer laat zien.Maar moet je nu elke maand cq week de motor even warm laten lopen ??
Of gewoon een paar maanden met rust laten ?

Met rust laten want met stationair warm laten draaien komt jouw motorolie niet voldoende op temperatuur. Ook uitlaatcondens met als gevolg roest. En een motor 20min op je oprit warmdraaien is ook niet prettig voor de buren....

Dus of hem met rust laten (laken erover) of pak en beet 20km mee rijden....
 
Laatst bewerkt:
Awel, er van uitgaande dat dankzij de opwarming van de aarde er elke maand wel minstens één dagje droog weer zal voorkomen, is het allerbeste wat je kunt doen op zo'n dag, een ritje van een 50km doen. 50 is ruim voldoende om alles goed doorwarmd en gesmeerd te krijgen, voldoende om je accu lading op peil te houden, en vooral goed voor je humeur ;)
Stilstaand warmdraaien is veel slechter dan helemaal niet draaien.
Kun je niet elke maand een ritje doen, dan is het beste dat je je accu aan de druppellader hangt: elke maand een weekend is voldoende (bij een accu in goede staat). En elke maand je fiets wat verplaatsen zodat je banden niet vervormen door maandenlang op hetzelfde drukpunt te staan (bandendruk verhogen naar 3a3.5 bar helpt ook, maar dan mag je niet vergeten ze weer af te laten asje toch een ritje zou maken)
btw: splinternieuwe cq uitmuntend onderhouden fietsen kunnen beter tegen overwinteren dan ouwe pekelfietsen en verwaarloosde brikken ...
 
oke oke jah hij hangt gewoon aan een druppellader dus de accu red het wel achter opgebokt en voor af en toe stukje verdraaien.Het is een 2003 r6 dus wel een recente fiets.En in de winter rijden doe ik niet <10 graden is het niet te houden in een leren pak _O- . maar thnx voor de info.
 
Terug
Bovenaan Onderaan