Motor starten na lang stilstaan

Linus41

Rookie
15 sep 2018
3
0
Goeiedag,
Ik ben nieuw hier op het forum.. ik rij zelf met een 125 cc kymco quannon.. niet echt een zware motor maarja.. ik ben ook een echte leek als het aankomt op de technische kant..echter na lange tijd(1jaar)stil te hebben gestaan start hij niet goed meer.. even met start pilote geprobeerd en toen schoot hij in gang.. hij draait dan even op relantie en valt dan stil.. ook als ik aan de gas komt valt hij onmiddelijk stil.. het is een model met carburateur. De tank is leeggetrokken en nieuwe brandstof zit er in... graag had ik jullie mening gehad!

Mvg
Het nieuwe lid
 
Had wel al eens een filmpje gezien erover.. maar lijkt nogal ingewikkeld als je er nonmee bekend bent..niet dat ik niet handig ben fzo maar als je iets verknoeid hebje prijs..
 
die prijs heb je nu ook al. of je besteed het uit of je probeert het zelf. je hoeft niet aan de afstelling te zitten alleen losmaken uit elkaar halen schoonmaken en in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. dus als je gewoon aantekeningen maakt van hoe het zat met veel foto's dan zie ik het probleem niet zo. maar als dat je te moeilijk lijkt zou ik het uitbesteden.
 
1. Carburateur reiniger in je tank gooien. Motor even link/rechts schudden dat de reiniger goed mengt met de nieuwe benzine.
2. Luchtfilter eraf.
3. Motor starten met ruim Startpilot (zelf gebruik ik in dat soort situatie remreiniger) in de luchtinlaat spuiten. Zorg ervoor dat de motor blijft lopen op de Startpilot of remreiniger.
4. Doordat de motor nu loopt, wordt de nieuwe benzine voorzien van reiniger aangezogen. Dit zet het reinigingsproces ingang. Je zult zien dat de motor vrij snel op eigen benzine blijft draaien. Voor je gaat rijden wel eerst je luchtfilter terugplaatsen!

Indien bovenstaande niet werkt, is de carburateur waarschijnlijk te vervuild. In dat geval zit er niets anders op dan deze te demonteren en handmatig te reinigen. Mooier nog is ultrasoon reinigen.

Succes ermee!
 
Vergeet het maar, een reiniger is leuk om een beetje preventief de boel schoon te houden, niet om reeds verstopte spoeiers weer vrij te krijgen.

Een carburateur kan voor een leek erg ingewikkeld zijn, of kan ik iedereen hier vragen of ze ook dualboot Windows XP en 10 pc voor mij kunnen installeren? Is eigenlijk niet zo moeilijk...

Goed inlezen, topics hier doorlezen en wat filmpjes bekijken op YouTube en dan kan je het wel.

Haal alleen, in tegenstelling tot hierboven, wel even de mengschroef los om deze ook even te reinigen. Draai de schroef heel voorzichtig naar binnen en tel daarbij het aantal slagen tot hij in de zitting valt.

Draai de schroef te hard aan en het puntje breekt af, dan kan je zeker naar een monteur of een nieuwe carburateur gaan zoeken.
 
Ik heb ook een scootâh van Kymco.
Na lange tijd stilstaan, 2 weken, dan duurde het heeeel lang voordat ie aan wilde slaan.
Wel zo irritant, dat ik overwoog het ding maar weg te doen, ook de voorvering was kudt.
Toch maar weer eens een beurt gegeven, olie ververst, klespeling nagekeken, hoeft niet, is zelfstellend, maar toch even nagekeken.
Nieuw benzinefilter etc.
Én natuurlijk een nieuwe bougie.
Iedere keer starten als een zonnetje, na een week stilstaan, klein streepje gas, en direkt aanslaan.
Maar na enige tijd, weer hetzelfde, grrrrrrrrrrrrr.
Toch nog eens de bougie eruit gehaald, ondanks de opening checken voor de montage, de opening tussen de contactpuntjes was veel te ruim.
opnieuw, volgens het wphb afgesteld.
En nu altijd direkt starten.

Ohja, en de voorvork zat iets van 30 cc te weinig olie in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan